نامه همایون کاتوزیان به خامنه‌ای: با اصرار سیاسی بر حجاب اجباری، تضاد دولت و ملت را بیشتر نکنید



همایون کاتوزیان، تاریخ‌نگار سرشناس و استاد دانشگاه آکسفورد، در نامه‌ای سرگشاده به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به ادامه سیاست حجاب اجباری در ایران هشدار داد و آن را باعث تشدید تضاد دولت و ملت دانست.

آقای کاتوزیان در این نامه کوتاه با اشاره به «عدم اجماع میان فقها و علمای اسلام» درباره حجاب اجباری یادآوری کرده که جمعی از این فقها معتقدند «حجاب اجباری نیست».

هشدار یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران درباره ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب

این استاد دانشگاه در توضیح دلیل دیگر خود برای بی‌پایه بودن حجاب اجباری و جرم‌انگاری تن ندادن به حجاب اجباری نوشته که «عدم رعایت فرائض نماز و روزه که از واجبات اسلامند از نظر شرعی و قانونی جرم شمرده نمی‌شود».

پیش از این علی خامنه‌ای با تاکید بر سیاست حجاب اجباری گفته بود که سرپیچی از آن هم «حرام سیاسی» است و هم «حرام شرعی».

به دنبال این اظهارات که واکنشی به داغ‌ترین موضوع سیاسی و اجتماعی این روزهای ایران بود، فرمانده نیروی انتظامی تهدید کرد که پلیس از روز ۲۶ فروردین با استفاده از دوربین‌های مداربسته و سامانه‌های هوشمند در سطح شهرها اقدام به شناسایی زنانی می‌کند که از حجاب اجباری سر باز زده‌اند.

این تهدید اما واکنش شدید مخالفان حجاب اجباری در ایران را به دنبال داشت به طوری که روز شنبه بسیاری از آنها تصاویر خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که نشان از حضور آن‌ها بدون حجاب اجباری در سطح شهرهای مختلف داشت.

همایون کاتوزیان در ادامه نامه خود مخالفت «اکثریت مردم» با حجاب اجباری را دلیل دیگری بر رد این سیاست دانسته و در جمع‌بندی سخنان خود نوشته است: «بنابراین نگذارید که اصرار سیاسی بر حجاب اجباری تضاد دولت و ملت را از این هم که اکنون هست بیشتر کند.»

طی روزهای اخیر شماری از وکلا و حقوقدانان درباره فقدان مستند قانونی برای برخورد با زنان به خاطر تن ندادن به حجاب اجباری تذکر داده‌اند.

رادیوفردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است