نبردهای شدید در غزه؛ اونروا قربانی انتقام جویی اسرائیل می شود؟


ارتش اسرائیل روز شنبه به حملات خود در خان یونس ادامه داد. آب و هوای بد وضعیت فلسطینی‌های آواره را که به دنبال پناهندگی در شمال این منطقه آسیب دیده هستند بدتر کرده است. شاهدان از بمباران شدید هوایی و شلیک تانک در سرتاسر خان یونس، بخشی از جنوب غزه که به کانون تهاجم زمینی اسرائیل علیه حماس تبدیل شده گزارش داده اند. جنگ در اطراف دو بیمارستان اصلی این منطقه جریان دارد.

به گزارش رویترز، ارتش اسرائیل اعلام کرد دست کم ۱۱ مرد مسلح را که می خواستند مواد منفجره را در نزدیکی نیروهای آن کار بگذارند از بین برده است. ان ها همچنان گفته اند، شبه نظامیان با تفنگ و نارنجک راکت به سمت سربازان اسرائیلی در خان یونس شلیک کرده اند. در هفته گذشته، کماندوها بیش از ۱۰۰ شبه نظامی را کشتند و به انبارهای سلاح یورش بردند. گروه جهاد اسلامی فلسطین، متحد حماس، خبر داده که اعضای مسلح آن با نیروهای اسرائیلی در این منطقه درگیر شده و موشک هایی به سمت اسرائیل شلیک کرده اند.

به گفته جمعیت هلال احمر فلسطین، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده حملات اسرائیل در نزدیکی بزرگترین مرکز پزشکی فعال در جنوب، بیمارستان ناصر و بیمارستان العمل، موجب کشته شدن یک نفر شده است. اشرف القدره، سخنگوی این وزارتخانه گفت: بمباران اسرائیل مراقبت های بهداشتی را به خطر انداخته و جان پزشکان، بیماران و آوارگان در خطر است.

ارتش اسرائیل می گوید که با مدیران بیمارستان و کادر پزشکی از طریق تلفن در تماس است. اسرائیل مدعی است حماس در داخل و اطراف مراکز پزشکی فعالیت می کند، ادعایی که این گروه آن را رد می کند.

مقامات بهداشتی غزه روز شنبه اعلام کردند تاکنون ۲۶ هزار و ۲۵۷ فلسطینی کشته و نزدیک به ۶۵ هزار نفر زخمی شده اند. ۱۷۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته کشته شده اند. اکثریت جمعیت ۲.۳ میلیون نفری این منطقه آواره شده اند.اسرائیل می گوید از زمان آغاز حمله زمینی خود، ۲۲۰ سربازش کشته شده اند. ارتش اسرائیل مدعی است تاکنون حداقل ۹۰۰۰ شبه نظامی غزه را کشته است، رقمی که حماس آن را رد کرده است. شاهدان عینی روز شنبه از جنگ در بخش های مرکزی و شمالی این منطقه خبر دادند. باران های شدید چادرهای آوارگان را زیر آب برده و تعدادی از آوارگان مجبور شده اند در نیمه های شب به دنبال سرپناه دیگری باشند.

روز جمعه، آژانس سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی (UNRWA) گفت که تحقیقاتی را در مورد چندین کارمند مظنون به دست داشتن در حملات ۷ اکتبر حماس آغاز کرده و این کارکنان را تعلیق کرده است. وزارت خارجه فلسطین از آنچه که به عنوان کمپین اسرائیل علیه آنروا توصیف کرد، انتقاد کرد. حماس نیز فسخ قراردادهای کارکنان را “بر اساس اطلاعات بدست آمده از دشمن صهیونیستی” محکوم نمود.

وزارت بهداشت غزه می گوید در رفح، جایی که بیش از نیمی از مردم غزه اکنون در پناهگاه‌ها و چادرهای آن به سر می برند. در حمله هوایی اسرائیل سه نفر در خانه‌ای کشته شدند. هیچ اظهارنظر فوری از سوی ارتش اسرائیل ارائه نشده است. شاهدان گفته اند در کرانه باختری اشغالی نیز یک فلسطینی بر اثر آتش نیروهای اسرائیلی کشته شده است.

بریتانیا، ایتالیا و فنلاند روز شنبه اعلام کرده‌اند که کمک‌های مالی خود به «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» که به اختصار «اونروا / UNRWA» خوانده می‌شود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. پیش از آن نیز دولت‌های ایالات متحده، کانادا و استرالیا از اتخاذ تصمیم مشابه سخن گفته‌اند

به گزارش یورو نیوز، این تصمیم پس از آن صورت می‌گیرد که به دنبال ادعاهای مطرح شده از سوی اسرائیل، آژانس اونروا از اخراج تعدادی از کارکنان خود به اتهام دست داشتن در حملات هفتم اکتبر حماس علیه اسرائیل خبر داد.

این آژانس که زیر نظر سازمان ملل متحد فعالیت دارد، نسل‌های زیادی همچون یک شریان حیاتی در نوار غزه بوده است و می‌توان گفت که از مدت‌ها قبل هم محل اختلاف با اسرائیل بوده است.

وزارت خارجه فلسطینی در واکنش به اتهامات مطرح شده اسرائیل، از آنچه که به عنوان کارزار علیه اونروا توصیف کرد انتقاد کرد و گروه شبه نظامی حماس نیز فسخ قراردادهای کارکنان را «بر اساس اطلاعات بدست آمده از دشمن صهیونیستی» محکوم کرد.

اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان و جمهوری ایرلند حمایت خود از تحقیق درباره اتهامات مربوطه به اونروا را اعلام کردند، اما با این حال گفته‌اند که تامین مالی برای فعالیت این آژانس در غزه را متوقف نخواهند کرد.

اونروا به فلسطینیان آواره‌ شده در خلال درگیری‌های تاسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ و همچنین فرزندان آن‌ها در غزه، کرانه باختری اشغالی، اردن، لبنان و سوریه مجموعه‌ای از خدمات اجتماعی ارائه می‌دهد.

این آژانس در نوار غزه به طور خیلی ویژه‌تری فعال است، چرا که اکثریت جمعیت ۲ میلیون نفری آن به عنوان پناهنده دسته‌بندی و ثبت شده‌اند.

دولت هیچ کشوری حتی مسئولیت جزئی برای اداره این سرزمین را بر عهده نمی‌گیرد و تشکیلات خودگردان فلسطینی که در کرانه باختری از اختیارات محدودی برخوردار است، عملاً از سال ۲۰۰۷ در یک کشمکش با حماس، دستش از نوار غزه کوتاه شد.

اونروا مدارس، کلینیک‌های پزشکی، پناهگاه‌ها و زمین‌های بازی را در سراسر باریکه غزه می‌سازد و راه اندازی می‌کند.

غذا، کمک‌های مسکن و وام‌های اضطراری ارائه می‌کند و حتی بر جمع آوری زباله‌ها نیز نظارت می‌کند.

به این ترتیب، اونروا یکی از بزرگترین کارفرمایان غزه با ۱۳ هزار کارمند – که اکثر آنها فلسطینی هستند – در منطقه‌ای که تقریبا نیمی از بزرگسالان آن بیکار هستند، بسیار حائز اهمیت است.

آقای هکتور شارپ، رئیس دفتر حقوقی آژانس اونروا در مصاحبه‌ای در ماه اکتبر گفته بود که «اساساً در چند دهه گذشته، ما یک دولت موازی در غزه را اداره کرده‌ایم.»

مقامات سازمان ملل و ایالات متحده به این ادعاها اشاره کردند که ممکن است برخی از کارکنان اونروا در حملات هفتم اکتبر موسوم به طوفان الاقصی «دخیل» بوده باشند، اما درباره این دخالت توضیحی ندادند یا نگفتند که آیا شامل جنایات آن روز می‌شود است یا خیر.

وزارت امور خارجه ایالات متحده به اتهام ۱۲ کارمند و اخراج آن‌ها از اونروا اشاره کرده است، در حالی که خود اونروا تعداد آن‌ها را ذکر نکرده و مشخص نیست که آنها چه نوع اقدام یا تخلفی انجام داده‌اند و یا اینکه در چه رده سازمانی قرار داشته‌اند.

اسرائیل مدتهاست که اونروا را متهم می‌کند که با حماس تبانی کرده و تبلیغات ضد اسرائیلی به ساکنان غزه می‌خوراند و از راکت‌پرانی‌های حماس به اسرائیل و تونل‌سازی‌های وسیع‌ آن چشم‌پوشی کرده است.

حماس بر بخش اندکی از مدیریت عمومی غیرنظامی در غزه نظارت دارد، بنابراین افراد و سازمان‌های تحت کنترل آن ناگزیر با آژانس تعامل دارند، اما میزان و ماهیت این همکاری موضوع بسیاری از ادعاهای رقیب بوده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تا آنجا پیش رفته که آژانس را برای تداوم بخشیدن مصیبت فلسطینیان به جای کاهش آن مقصر دانسته و از سازمان ملل خواسته است تا آن را منحل کند.

دکتر آهرون برگمن، استاد ارشد در کینگز کالج لندن که متخصص مسائل اعراب-اسرائیلی است، می‌گوید: مقامات اسرائیلی مدت‌هاست که کشورهای عربی را متهم کرده‌اند که «می‌خواهند مشکل پناهندگان فلسطینی حل‌نشده باقی بماند، به طوری که دائماً تراژدی فلسطین یادآوری شود.»

اما برخی کارشناسان دیگر دقیقا برعکس آن را می‌گویند و معتقدند که اسرائیل که غزه را از سال ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۵ اشغال کرده بود، برای ایجاد ثبات در آنجا به کمک‌های آژانس نیاز داشت.

اونروا در سال ۱۹۴۹ میلادی برای کمک به حدود ۷۰۰ هزار فلسطینی که در جریان جنگ‌های مربوط به تاسیس اسرائیل از سرزمین‌های آنجا فرار کردند و یا توسط اسرائیل بیرون رانده شدند، بوجود آمد.

بسیاری از این پناهجویان در اردوگاه‌هایی که آژانس برپا کرده بود مستقر شدند،‌ اردوگاه‌هایی که از آن زمان تا به حال به مناطق شهری ارتقا یافته و البته کماکان منطقه محروم به حساب می‌آیند.

فلسطینی ها تنها گروه پناهندگانی هستند که حمایت از آن‌ها ذیل دستورکار جهانی دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان قرار نمی‌گیرد.

بودجه اونروا تقریباً به طور کامل از طریق کمک‌های داوطلبانه کشورهای عضو سازمان ملل تأمین می‌شود و ایالات متحده و کشورهای اتحادیه اروپا بیشتر این بودجه را تأمین می‌کنند.

این آژانس که حتی قبل از شروع جنگ فعلی هم گفته بود که با کسری بودجه مواجه است، درخواست تزریق عمده پول برای رسیدگی به نیازهای اضافی فلسطینیان را داده است.

از زمانی که اسرائیل عملیات بمباران و تهاجم زمینی خود را در انتقام حمله ۷ اکتبر آغاز کرد، اونروا مسئولیت اصلی تلاش برای پناه دادن به ساکنان غزه را که در حال حاضر نزدیک به ۹۰ درصد از آن‌ها از  خانه هایشان آواره شده‌اند، بر عهده گرفته است.

این آژانس مدارس، کلینیک‌ها و دفاتر خود را به سرپناه‌های اضطراری تبدیل کرده است که به شدت با ازدحام روبرو شده‌اند.

اونروا همچنین اردوگاه‌های چادری گسترده‌ای در نوار غزه برپا کرده است. علاوه بر این‌ها، اونروا در توزیع مواد غذایی، آب و دارو به فلسطینیان کمک کرده است.

اونروا در رنج مردم غزه و کشته شدگان جنگ هم شریک بوده است. این آژانس می گوید که ۱۵۲ کارمندش در میان کشته شدگان حملات اسرائیل هستند و ۱۴۱ مورد از تاسیسات و زیرساخت‌های آن آسیب دیده یا تخریب شده است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است