«ائتلاف زنان خاورمیانه علیه جمهوری اسلامی» خواستار تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران شد


ده‌ها زن فعال مدنی و سیاسی از خاورمیانه در نامه‌ای سرگشاده به رهبران جهان خواستار شناسایی سپاه پاسداران به عنوان سازمانی تروریستی و همچنین به رسمیت شناخته شدن ارتباط میان جمهوری اسلامی و گروه افراطی حماس و محکومیت آن شدند.

حماس توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا گروهی تروریستی اعلام شده و جمهوری اسلامی، گرچه ارتباط خود با حمله روز ۱۵ مهرماه به خاک اسرائیل را انکار کرده، هرگز حمایت معنوی و مالی خود از این گروه را تکذیب نکرده است.

امضاکنندگان نامه تحت عنوان «ائتلاف زنان خاورمیانه علیه تروریسم جهانیِ جمهوری اسلامی» در نامه خود که روز جمعه، هشتم دی‌ماه، منتشر شد حکومت ایران را «تهدید جهانی تروریسم» خوانده‌اند، تهدیدی که «جان زنان اسرائیلی و ایرانی را می‌گیرد» و همچنین باعث مرگ زنان فلسطینی در غزه می‌شود.

این فعالان مدنی و سیاسی همچنین با اشاره به پدیده «گشت ارشاد» در ایران به «ربودن، حمله و قتل زنان و دختران ایرانی، از جمله کشتار و مسموم کردن هزاران دختر دانش‌آموز ایرانی برای خاموش کردن صدای مخالفت‌شان و قتل مهسا امینی، نیکا شاکرمی و آرمیتا گراوند‌» اشاره کرده‌اند.

در بخش دیگری از نامه این زنان اهل خاورمیانه گروه حماس که در فهرست تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد، «یکی از نایبان» جمهوری اسلامی خوانده شده که روز ۱۵ مهر در «ربودن و قتل زنان و دختران اسرائیلی» نقش داشت و همچنین در جریان جنگ با اسرائیل مانع از خروج فلسطینی‌ها از غزه و پناه بردن به «مکان‌های امن» شده است.

آنها از رهبران جهان دو درخواست اصلی مطرح کرده‌اند؛ اول این که «روابط بین حماس و جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسید و آن را محکوم کنید».

در این نامه که با شعار «زن، زندگی، آزادی» به پایان می‌رسد درخواست دوم به این شکل مطرح شده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان سازمان تروریستی معرفی کرده و علیه فعالیت‌های این سازمان اقدام کنید.»

دریا صفایی (نماینده مجلس بلژیک)، نازنین افشین‌ جم، فعال مدنی مقیم کانادا، گلدی قمری (نماینده مجلس ایالتی کانادا)، نرگس اسکندی (شهردار فرانکفورت)،‌ مرضیه امیری‌زاده و چندین فعال صلح و نویسنده و روزنامه‌نگار از ایران،‌ بحرین،‌ مصر،‌ فلسطین و اسرائیل از امضاکنندگان این نامه هستند.

از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد به راه افتاد افراد و گروه‌های زیادی از مخالفان جمهوری اسلامی از اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی خواستار اعلام سپاه پاسداران به عنوان گروه تروریستی شده‌اند.

به علاوه سیاستمداران غربی نیز درخواست‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند، ازجمله بیش از ۶۰ قانون‌گذار بریتانیا از هر دو مجلس عوام و اعیان که آبان‌ماه امسال از دولت بریتانیا این را خواستند.

با این حال دولت‌های اروپایی هنوز به دلایل مختلف حاضر نشده‌اند این قدم را بردارند.

دولت آمریکا در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ به شکل رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

از زمان حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر، گزارش‌هایی درباره نقش جمهوری اسلامی در این حمله منتشر شده است. اما مقام‌های ارشد ایران ازجمله علی خامنه‌ای به‌رغم تقدیر از حماس،‌ تأکید کرده‌اند از تصمیم درباره این حمله اطلاعی نداشته‌اند و حماس خود در این زمینه تصمیم گرفته است.

با این حال، همزمان با عملیات نظامی اسرائیل در نوار غزه، حملات گروه‌های نیابتی ایران ازجمله حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن به منافع و اهداف اسرائیلی و آمریکایی شدت گرفته است.

از سوی دیگر، کشته شدن رضی موسوی، از فرماندهان ارشد سپاه در حمله منتسب به اسرائیل به دمشق در هفته گذشته باعث شده است که مقام‌های سیاسی و نظامی ایران به «انتقام» از اسرائیل و «تاوان» دادن این کشور به دلیل کشتن این فرمانده اشاره کنند.

رادیوفردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است