هشدار یکی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران درباره ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب


حسین علایی، از فرماندهان ارشد و پیشین سپاه پاسداران با انتشار یادداشتی نسبت به ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب اجباری و برخورد پلیس با زنان و دختران هشدار داد و گفت که این امر به گسترش شکاف میان مردم و حاکمیت منجر خواهد شد.

آقای علایی در این یادداشت که در شماره دوشنبه ۲۸ فروردین ماه روزنامه شرق منتشر شده است، برخورد انتظامی با زنان و دخترانی را که تن به حجاب اجباری نمی‌دهند، «تکرار خطای گشت ارشاد» نامید و گفت، «فعالیت چندین‌ساله گشت ارشاد نه‌تنها از میزان بدحجابی در جامعه نکاست، بلکه موجب واکنش شدید و گسترش کم‌حجابی شد».

آغاز طرح اعمال حجاب اجباری به‌رغم هشدار حقوقدانان؛ نیروی انتظامی می‌گوید بیش از «۳۵۰۰ پیامک» فرستادیم

این فرمانده سابق سپاه پاسداران در یادداشت خود عنوان کرد: «با بروز اعتراضات اجتماعی در بسیاری از شهرها، حالا بر همگان روشن شده است که چگونه به‌کارگیری شیوه‌های غیرعلمی و غیرکارشناسی در مواجهه با خطاهای رفتاری و اجتماعی به‌سرعت به ضد اهداف خود تبدیل می‌شوند.»

حسین علایی که از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در دوره جنگ ایران و عراق و بنیانگذار نیروی دریایی سپاه پاسداران است در جریان اعتراضات «جنبش سبز» نیز با انتشار یادداشت‌هایی به انتقاد از مقامات جمهوری اسلامی پرداخته و از اولین کسانی بود که در تیر ماه ۱۳۸۸ با انتشار یادداشتی کشته شدن چند تن از جوانان معترض در بازداشتگاه کهریزک را تایید کرد.

وی این‌بار در یادداشت جدید خود از ورود نیروی انتظامی به مقوله حجاب ابراز «تاسف» کرد و افزود: «طبیعی است که نوع پوشش و حجاب، مسئله‌ای اجتماعی و موضوعی اخلاقی است که با وظایف انتظامی و امنیتی فاصله بسیار دارد و ساختار نیروی انتظامی برای روبه‌رو‌شدن با آن مناسب نیست.»

او در ادامه با اشاره به یکی از آیات قرآن بهترین شیوه «دعوت مردم به دین» را «حکمت و اندرز نیکو» خواند و به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیه کرد «از اصرار بر بهره‌گیری از شیوه‌ها و روش‌هایی که موجب افزایش ناراحتی در جامعه و فاصله‌ افتادن بین بعضی از مردم با حاکمیت می‌شود» خودداری کنند و «از روش‌های قرآنی» در «تشویق به رفتار اسلامی و رواج پوشش بهتر» استفاده کنند.

سه روز پیش و در آستانه «ضرب‌الاجل» احمدرضا رادان برای آغاز تشدید برخورد با زنان به دلیل سرباز زدن از رعایت حجاب اجباری، اصغر ناظم‌زاده قمی، از مدرسان خارج فقه در حوزه علمیه قم، در بیانیه‌ای هر گونه برخورد و محروم کردن زنان بی‌حجاب از خدمات عمومی را «غیر شرعی» خوانده بود.

بیشتر در این باره:

علی خامنه‌ای بار دیگر از نیروهای نظامی خواست بر «توطئه دشمن» تمرکز کنند

آقای ناظم‌زاده قمی در بیانیه‌ ۲۵ فروردین ماه خود تاکید کرد که «تندخویی، تهدید، توهین و محروم کردن شهروندان از امکانات و خدمات عمومی، هیچ کمکی به ترویج حجاب و دیگر احکام اسلامی نمی‌کند» و افزود که تن ندادن زنان به حجاب اجباری اعتراضی است به «شیوه مدیریت حاکمان کشور، که لباس دین بر تن دارند».

با وجود این واکنش‌ها و همچنین واکنش شماری از حقوقدانان که طرح تشدید برخورد نیروهای انتظامی با زنان و محروم کردن زنان از خدمات را «غیرقانونی» خوانده‌اند، روز یک‌شنبه ۲۷ فروردین ماه علی‌اکبر عزیزی جانشین قرارگاه عفاف و حجاب استان یزد از «اجرای طرح ممنوعیت ارائه خدمات به افراد بی‌حجاب» در این استان خبر داد.

آقای عزیزی افزود که «ممنوعیت ارائه هر گونه خدمات به افرادی که کشف حجاب داشته باشند» بر اساس «ابلاغیه وزارت کشور» از روز یک‌شنبه در یزد به اجرا گذاشته شده است.

رابعه امامی رضوی، مشاور امور زنان وزارت آموزش و پرورش، نیز از اجرای «طرح عفاف و حجاب در مدارس» خبر داد و گفت که همزمان اجرای «طرح محرم‌سازی» مدارس نیز در شمار برنامه‌های آموزش و پرورش قرار گرفته است.

در همین حال موج پلمب کافه‌‎ها، رستوران‌ها و واحدهای تجاری و گردشگری به خاطر حجاب اجباری ادامه دارد و در جدیدترین مورد فرماندهی انتظامی استان کرمان از «پلمب ۱۴ کافه رستوران در رفسنجان» خبر داد و اعلام کرد که این کافه‌ها به خاطر «عدم رعایت شئونات اسلامی و کشف حجاب» پلمب شده‌اند.

سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی روز یک‌شنبه در دومین روز از طرح تشدید برخورد با زنان به خاطر تن ندادن به حجاب اجباری گفت که در مجموع ۱۳۷ فروشگاه و ۱۸ رستوران و تالار به‌دلیل «عدم توجه به تذکرات قبلی» پلمب شده‌اند.

سخنگوی فرماندهی انتظامی همچنین گفت که در راستای اجرای طرح تازه موسوم به «حجاب و عفاف»، در شبانه‌روز گذشته ۳۵۰۰ پیامک به متصدیان واحدهای صنفی ارسال شده است.

با وجود تشدید فشارها و اجرای طرح برخورد با زنان، جمع گسترده‌ای زنان در روزهای شنبه و یک‌شنبه با سرباز زدن از حجاب اجباری در خیابان‌ها و معابر عمومی حضور یافتند و شماری از زنان نیز با انتشار عکس‌های بدون حجاب خود بر ایستادگی در مقابل اعمال حجاب اجباری تاکید کرده‌اند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است