جبهه ملی ایران در سالی که گذشت


سال ۱۳۹۲، همانند سال های گذشته برای جبهه ملی ایران در زیر فشار امنیتی حکومت اسلامی سال دشواری بود. در سالی که گذشت، شورای مرکزی نتوانست بیش از سه بار جلسات ماهانه خود را برگزار کند که هر بار با تذکر و تهدید مقامات امنیتی روبرو شد. انتخابات پلنوم چهار سالانه برای تعیین اعضای شورای مرکزی برای بار چهارم در طی هشت سال گذشته به علت ممانعت و تهدید وزارت اطلاعات کماکان نیمه تمام ماند. در اوایل سال وزارت اظلاعات با احضار کورش زعیم و هرمیداس باوند و حسین موسویان تاکید به عدم انجام انتخابات کرد، بیانیه ادیب برومند دراردیبهشت ماه حاکی از لغو پلنوم جبهه ملی ایران به نام دکتر حسین فاطمی که قرار بود در ۱۵ آبان ۹۲ برگزار شود، با تهدید نهادهای امنیتی بود. این دومین پلنوم جبهه ملی پنجم می بود که نخست باید در آبان ۸۶، سپس در آبان ۹۰ و سرانجام در ۹۲ برگزار بشود که هر بار با ممانعت و تهدید وزارت اطلاعات عملی نشد.

اما جبهه ملی با صدور بیانیه هایی در رابطه با انتخابات (۲۳ اردیبهشت) و آینده پیش رو(۲۲ مرداد) و بیانیه های سالانه به مناسبت روزهای ویژه ۳۰ تیر، ۲۸ مرداد “۶۰ سال پس از کودتا”، ۱۶ آذر و ۲۹ اسفند و همچنین مصاحبه ادیب برومند با سایت خودنویس در۳۰ اردیبهشت که اعلام کرد جبهه ملی در انتخابات شرکت نخواهد کرد ٬ مواضع و تحلیل خود را در رابطه با اوضاع کشور اعلام نمود.نامه های دکتر علی رشیدی به حسن روحانی نیز در همین راستا بود. دکتر علی رشیدی٬ ۷۸ ساله ٬ پیشتر برای بیانیه ۲۵ مهر ۹۰ جبهه ملی ایران در تحلیل وضعیت اسفناک اقتصاد کشور به ۲ سال زندان محکوم شد و همکنون در بند رژیم است .

پیمان عارف در اردیبهشت به جرم اقدام علیه نظام با یورش ماموران به خانه اش بازداشت و زندانی شد .او در سالی که گذشت چندین جلسه دادرسی و دادگاه داشت. دادگاه بعدی این زندانی سیاسی در اردیبهشت ۹۳ برگزار خواهد شد.

عیسی خان حاتمی از خرداد به مدت ۳ ماه در زندان بود . آقای حاتمی به ۲ سال زندان محکوم شده بود.او سردبیر مجله ایران مهر است که چهار سال پیش توقیف شد.

نشریه سیاوشان در بهار توقیف و مدیر مسُول آن دکتر حسین مجتهدی عضو جبهه ملی ایران به جرم تبلیغ علیه نظام تفهیم اتهام شد. نشریه پیام جبهه ملی با مسئولیت دکتر حسین موسویان همچنان در توقیف است.

دکتر علی ناظری از هوادارن جبهه ملی در اول تیر ماه ۹۲ بازداشت و اکنون در زندان زاهدان است .او هچنین به ده سال تبعید در زاهدان پس از یک سال زندان محکوم است.

هوتن دولتی که دراسفند ۹۱ بازداشت شد در آذر ماه در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت وخیم جسمی خود ۸ روز اعتصاب غذا کرد. او همچنان در زندان است. مهندس کورش زعیم که محکومیت سه سال زندان تعلیقی را دارد، دوبار به بازپرسی زندان اوین احضار و نسبت به پرونده ای جدید تفهیم اتهام شد. نوبت اول محاکمه او در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب (قاضی صلواتی) در ۲۶ بهمن انجام گرفت و نوبت دوم محاکمه در تاریخ هشتم اردیبهشت ۹۳ انجام خواهد شد. زعیم تا کنون یک بار در سال ۶۱ و سه بار در دوران دولت محمود احمدی نژاد توسط دادگاه انقلاب زندانی شده است.

کورش زعیم با ۱۹ مصاحبه و ۶ مقاله و ۴ نامه سرگشاده در رابطه با منافع ملی ایران فعالترین شخصیت جبهه ملی ایران بود. نامه ها خطاب به وزیر خارجه کانادا در اعتراض به نام بردن عوضی از خلیج پارس، به وزیر آموزش و پرورش در اعتراض به جلوگیری از تحصیل کودکان افغان، به رییس صدا و سیما در اعتراض به توهین به هم میهنان بختیاری، و به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب جهت درخواست محاکمه علنی وی نگارش شد .
دکتر هرمیداس باوند نیز چندین مصاحبه در رسانه های داخلی و خارجی و سخنرانی درباره سیاست هسته ای و مذاکرات ۱+۵ و درباره عربستان و موارد دیگر سیاست خارجی داشته است.

جشن مهرگان امسال پس از سالها ممنوعیت در انجمن مهرگان با حضور سفیران مکزیک و ایتالیا برگزارشد که اعضای جبهه ملی نیز در آن حضوری فعال داشتند.همچنین در نشست دوستی ایران و تاجیکستان که در تهران برگزار شد این اعضا شرکت کردند.

در اواخر مهر ۹۲ عباس امیر انتظام اسطوره مقاومت در عیادت از قاضی ناجوانمرد خود محمدی گیلانی در بیمارستان درسی از بخشش به ملت ایران داد و تحسین همگان را بر انگیخت.

اول آذر در سالروز دشنه آجین شدن فروهر ها باز هم رژیم با بستن خیابان و لشکر کشی به خانه آزادی قتلگاه داریوش و پروانه سعی در جلوگیری از مراسم یادبود کرد اما حدود ۳۰ تن به هر ترتیب وارد خانه شدند و مراسم زیبایی را همراه با پرستو فروهر برگزار کردند.صدها تن نیز بیرون خانه ماندند.
در آذر ماه هیئتی از جبهه ملی ایران برای تسایت درگذشت نلسون ماندلا به سفارت آفریقای جنوبی رفت و پیام مهندس امیر انتظام توسط بانو الهه امیرانتظام به سفیرآن کشور تسلیم شد.

رژیم اسلامی تا آنجا که توانست در این سال از نام دکتر محمد مصدق برای فریب افکار عمومی در پرونده هسته ای سو استفاده کرد.تشبیه بی شرمانه دکتر مصدق با جواد ظریف وادا اطوار های آقای ظریف با تمارض به بیماری در سفر که سعی کرد سفر تاریخی دکتر مصدق به امریکا را تداعی کند بی ثمر ماند و هیچکس را قانع نکرد که او نشانی از مصدق دارد . رژیم در چهل و هفتمین سالگرد درگذشت دکتر مصدق همچون سالهای پیش اجازه برپایی مراسم یادبود او را نداد.

در خارج از کشور در اوایل سال ۱۳۹۲ سایت خبری جبهه ملی ایران و سایت جبهه ملی در اروپا مورد یورش لشکر سایبری جمهوری اسلامی قرار گرفتند اما به کمک یاران ملی گرا این تهاجم دفع شد و امروز هر دو سایت در حال انجام وظیفه هستند.خبرگزاری جبهه ملی ایران در سال ۱۳۹۲ وارد دهمین سال فعالیت خود شد.
در ۵ اکتبر ۲۰۱۳ به همت دکتر حمید اکبری تالاری در دانشگاه نورت ایسترن شیکاگو به نام دکتر محمد مصدق نامگزاری شد .یاری فعالان جبهه ملی ایران در واشنگتن و کالیفرنیا و مشارکت عمومی در این کار چشمگیر بود.

در سالی که گذشت سه چهره درخشان درشورای جبهه ملی ایران ,دکتر علی اکبر نقی پور ٬ مهندس اسماعیل حاج قاسمعلی و دکتر مهدی مویدزاده دار فانی را وداع گفتند و نامشان در صفحه مبارزان ملی ایران به جا ماند ٬ یادشان گرامی.

جبهه ملی ایران ,اروپا و آمریکا برای شما در سال ۱۳۹۳ آرزوی پیروزی و آزادی دارد.

www.jebhe.info
www.jebhemelli.info

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است