ضیاء مصباح: بی انصافی نشود، عیب می چونکه بگفتی؟؟


این روزها همزمان با تبلیغات غیر قانونی انتخاباتی ریاست جمهوری ، که قرار است ثبت نام داوطلبان از ۲۲ فروردین با فرصت کافی برای شناخت مردم رای دهنده آ غاز شود !!کماکان «برجام» که در نوع خود توافقی تاریخی شمرده میشود و امکانی برای ایران فراهم آورد تا بتواند دوباره به عرصه بین المللی باز گردد بوسیله دلواپسان بعنوان ماجرایی بدون دست آورد ، مطرح میگردد .

بدون اغراق باید گفت با این اتفاق اقتصاد ایران، جان تازه ای گرفت و رشد اقتصادی نسبتا مناسبی را همراه آورد – توانست با دست آوردهایی پیوندهای خود را با اقتصاد جهانی دوباره برقرار کند – که مهم‌ترین و اثرگذارترین خدمت دولت یازدهم بشمار میرود.

این مهم حاصل مذاکرات طولانی با هدایت چهره ملی « جواد ظریف » در راس سیاست خارجی کشورمان میباشد که بتصور فراموشی ملت در بند و گرفتار معاش ، مجددا در تریبونهای اصول گراهای دور مانده از اصول بعنوان اقدامی منفی ، مطرح میشود .

در رابطه بامحدودیتهای بجای مانده بعنوان تحریمهای غیر هسته ای، این جماعت سکوت نموده و بخوبی میدانند که مسایل مربوط به : رعایت حقوق بشر ، تسلیحات نظامی که در تبلیغات برون مرزی «تهاجمی »و در داخل «تدافعی »نام گرفته ، حمایت از گروههای مسلح در سوریه ، لبنان و…که در داخل «مدافعین وطنشان و حافظین مرزها ی کشورمان »و در خارج «تروریستها »لقب دارند به این تحریمها ارتباط دارد .

تا جاییکه در آخرین روزهای سال گذشته آقای روحانی اشاره نمود « چرا همه چیز را به ملت نمیگویید ، ادامه مشکلات موکول به نکاتی است که دولت آنها را بنام برجام ۲ مطرح و در صدد تخفیف آلام در حد امکان بود ، نیروهای فرا دولتی و مقتدر نمی گذارند امکان ان فراهم گردد» و همچنین صحبتهای اخیر که اشاره داشت «با این وضعیت و شرایط تا ده دولت دیگر نیز مشکلات ادامه خواهد داشت » ( نقل بمضمون )

بهر حال برای آنکه اهمیت این توافق تاریخی که مخالفین ان بر طبل تهی میزنند درک شود ، باید گفت که اقتصاد ایران قبل از حصول این توافق و در دوره تحریم ها، بر لبه پرتگاه قرار داشت واقتصاد در حوزه مبادلات بانکی و ارزی، تجارت بین الملل، حمل و نقل جهانی، بیمه و حتی مراودات عادی دور نگه داشته شده و امنیت ملی ایران نیز هر روز به نحوی در معرض تهدید قرار داشت.

برجام علاوه بر اینکه اقتصاد ایران را به وضعیت نسبی عادی در مناسبات بین المللی باز گرداند، امنیت ملی را نیز بصورتی تامین کرد و در این شرایط با همه ناهماهنگی ها و تعدد مراکز قدرت ، بزرگ‌ترین، مهم ترین و اثرگذار ترین دستاورد دولت یازدهم که اهمیت استراتژیک داردعملی گردید .

برجام شامل دستاوردهای دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی و احیاگر این حوزه ها بوده و تصویر متفاوت و مثبتی از ایران را به جهانیان عرضه کرد.

این توافق اتهاماتی که به ایران ( بتبع اشتباهات حکومت ) نسبت داده می شد تا حدودی خنثی کرد و در نهایت چهره مثبتی از ایران در صحنه بین الملل به نمایش گذاشت.

بعد از حصول برجام بود که دامنه روابط ایران در ابعاد تجاری و سیاسی با بسیاری از کشورها گسترش یافت و متاثر از همین موضوع بود که مراودات فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، علمی و پزشکی ایران با کشورهای پیشرفته در این حوزه ها از سر گرفته شد.

گذشته از این، در رفت و آمد شهروندان ایرانی به دیگر کشورها تسهیلاتی صورت گرفت و یک بار دیگر پاسپورت ایرانی « قبل از انقلاب از معتبر ترین پاسپورتهای جهانی بود » اعتبار خود را در سطح جهانی (البته نه انچنانکه شایسته مقام والای ایران و ایرانی است ) کسب کرد.

در این مقوله به محدودیتهای فراهم آمده بوسیله دولت تازه کار و مبتدی آقای ترامپ که با مقاومت قضات آگاه و مستقل مبری از دستور گیری و حافظ قانون اساسی کشورشان ، مواجه شد نمیپردازیم که بگذار تا وقت دگر ….

تا پیش از برجام بطور مرتب تهدید به جنگ می شدیم، اما این توافق باعث شد تا سایه جنگ و بحران از سر کشور دور شود.

در واقع، برجام خیال خام گروه های جنگ طلب خارجی و محاسبات غلط برخی از بحران‌سازان داخلی را که تصور می کردند راهی به جز رویارویی نظامی « آنهم با کم و کیف طرفین » باقی نمانده است بی اثر کرد.

با برجام در تاریخ سازمان ملل از این نظر که یک کشور وارد فصل هفت منشور این سازمان شد و توانست بدون کمترین منازعه نظامی از آن خارج شود- ماندگار شد .

اهمیت تامین امنیت برجام برای ایران در این است که در منطقه بحرانی خاورمیانه، ایران به کشوری امن تبدیل شده که بدون مبالغه بر بسیاری امور تاثیر به سزایی دارد، هر چند که در شرایط بحرانی منطقه از سویس گشتن دور ، در فکر سوریه نشدن مانده ایم !!

تامین امنیت ملی و تصحیح وجهه جهانی ایران که تندروهای درون کشور منکر آنند ، از دستاوردهای امنیتی و دیپلماسی برجام بود و در واقع زمینه ساز دستیابی به نتایج ملموسی شده که کادر اقتصادی کابینه نسبتا متخصص دولت روحانی ، بدفعات به آن پرداخته اند و به فاجعه ای که درانتظار وطنمان بود پایان داد .

فعالیت شرکت های کشتی‌رانی از سر گرفته شده که به معنای کاهش قابل توجه هزینه های حمل و نقل و بازرگانی خارجی بوده و به واسطه توافق برجام، رتبه ریسک اقتصادی ایران توسط موسسات رتبه بندی جهانی ترمیم شد ، این موضوع در افزایش مراودات اقتصادی ایران در سطح جهانی بسیار مهم و تاثیر گذار است

بعد از برجام، ورود شرکت های معتبر مشاوره ای به ایران افزایش یافته و این شرکت ها ظرفیت ها و فرصت های اقتصادی کشور را مورد مطالعه قرار داده و قواعد مالی و نظام بانکی، قوانین و مقررات تجاری و حتی محدودیت های سرمایه گذاری در کشور را بررسی می کنند و در واقع زمینه ساز ورود سرمایه گذاران خارجی به اقتصاد ایران هستند.

در این مدت شرکت های سرمایه گذار معتبر خارجی، مذاکرات جدی با طرف های ایرانی انجام داده اند که منجر به عقد قراردادهایی مشروط به ادامه اصلاحات اقتصادی منطبق با تعاریف استاندارد ، نیز شده است .

این موضوع نشان می دهد اقتصاد جهانی به اقتصاد ایران اعتماد کرده و تمایل زیاد فعالان اقتصادی برای ورود به اقتصاد ایران را نیز نشان می دهد. البته این تازه آغاز راه است.

به تبع اصلاح رتبه ریسک پذیری اقتصاد ایران، فعالیت های مرتبط با عملیات بانکی کشور، تامین سرمایه و جذب فاینانس، بیمه و بازار سرمایه هم به طور چشمگیری در صورت ادا مه فرصت خدمت دولت فعلی به مدت ۴ سال دیگر ، بهبود خواهد یافت .

در حال حاضر بانک های کوچک و متوسط جهانی، مراودات خودرا با بانک های ایرانی آغاز
کرده اند و تردیدی نیست که به زودی با استمرار روشهای اصولی که صاحبان قدرت بلا منازع ، غیر مسیولانه دم از مخالفت با آن میزنند و چون به خلوت می رسند آنکار دیگر میکنند ….بانک های بزرگ و معتبر جهانی نیز به این روند بپیوندند.

بی تردید. با تمایل زیادی که کشورهای توسعه یافته مثل کره، ژاپن و اروپاییان برای برقراری مراودات اقتصادی با فعالان اقتصادی در ایران دارند، قدرت چانه زنی تولیدکنندگان ما افزایش می یابد ، به گونه ای که تولید کنندگان ایرانی این امکان را خواهند یافت تا قیمت محصولات خود را تعیین و در مقابل برای تامین مواد اولیه خود، چانه زنی کنند و حتی هزینه حمل و نقل برای فعالان اقتصادی کاهش یابد که خود مزیتی برای تولید کنندگان ایرانی تلقی می شود.

متاسفانه ، برخی از گروه هایی که برجام منافع آنها را به خطر انداخته ، بعداز حدود ۵/۱ سال از هیچ گونه کارشکنی فروگذار نکرده ، برخی برای ضربه زدن به دولت بدور از منافع ملی و عرق وطن و نگاه به آینده جامعه رو به تحول ،به هر اقدامی دست میزنند تا اجازه ندهند آثار برجام به نفع مردم تمام شود .

آنان حتی سعی میکنند با مخدوش کردن چهره ایران – به عنوان یک کشور جنگ طلب، با ایجاد مزاحمت و بر هم زدن تجمعات ، کارشکنیها و مقاومتهای ابلهانه کاری کنند که سرمایه گذاری خارجی محقق نشود. به نظر می رسد اقدامات این افراد که به زیان منافع ملی است کاملاهدایت شده ودر واقع به منظور ضربه زدن به برجام صورت می گیرد تا در ادامه بحران ،منافع غیر اصولی آنان بر آمده از اغراض باندی و گروهی مخالف پیشرفت و رفاه مردم ،تحقق یابد .

برملت هشیار و عاقل ایران با بیش از ۲۵ میلیون جوان تحصیلکرده ، اندیشمند و متفکر حاضر و ناظر حتی در درون روستاها واجب است :

در این موقعیت با حمایت از دولت گرفتار روحانی که این روزها بیش از پیش مواجه با حملات گوناگون میباشد و از صدر تا ذیل انحصار طلبان در صدد تضعیف او بر آمده اند و چهره های آشنا و فرصت طلبی را در رقابت جدی با او و به چالش کشیدن ایشان در مناظره ها با برنامه به صحنه انتخابات خواهند آورد :

با شرکت در انتخابات ۲۹ اردیبهشت با همه اما و اگرها ، تبلیغات هدفدار مخالفین اصلاحات را – مشابه اسفند ۹۴ -خنثی نمایند و با انتخاب بد از بدتر – تحول تدریجی را با حداقل هزینه برای آیندگان فراهم سازند .

آنچه در این رابطه میاید بیشتر ازاین منظر میباشد که بطور نسبی دولت روحانی نشان داده با مشکلات بخوبی آشنا و در صدد رفع موانع باهمه محدودیت ها و دخالتهاست .

در این رابطه میتوان به کنایات رییس دولت در مقوله ادامه تحریمها ی غیر هسته ا ی که ما نع جذب سرمایه گذاری خارجی ، بتبع آن بیکاری و انحرافات اجتماعی ، توسعه فساد و بیماری های عصبی ،فراهم نشدن فرصت های شغلی ،کنترل گرانی ارزاق عمومی وخدمات ، توفیق در برنامه های مختلف اجتماعی ، رفع موانع جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی ، تقویت پول ملی وثبات قیمت ارز ، بهبود کیفیت کالاهای داخلی ، محدودیتهای مسافرت به خارج از کشور و روابط بین ا لمللی و بسیاری موارد دیگر شده ، اشاره داشت .

همه آنچه بطور نمونه آ مد با ادامه تحریمهای غیر هسته ا ی دست به گریبان است و آقایان مقتدر سر خود را زیر برف فرموده اند و مکرر باشعار دنبال ایجاد هیجان مانده اند همچنانکه در بیانات اخیر در صحن بارگاه امام رضا شاهد بودیم …..

اکثریت ایرانیان حتی نسل دهه ۷۰ شنیده و بیاد دارند که بنیان گذار انقلاب در پاسخ پیشنهادات اقتصادی بنی صدر اولین رییس جمهور ایران که مبنا و اساس پیشرفت و ممانعت از انحرافات را مسایل اقتصادی مطرح میکرد و بر آن پای میفشرد ، فرمودند که اقتصاد مال خر است !!.

امروز برای چندمین بارمتوالی در نامگذاری سالها در دیدار نوروزی که تصور میکنند حلال معضلات خواهد شد ،جامعه با سال اقتصاد مقاومتی و عناوینی از این دست مواجه است و ناتوا نی ها را همانطور که آمد ناشی از چگونگی روابط بین المللی و ادامه تحریمهای غیر هسته ایست عالما عامدا فراموش میفرمایند .

در فرمایشات اخیر که همه دست آوردها ی ۳۸ ساله با عدد و رقم و آمار مستند مورداشاره قرار گرفت – با افزایش ۶۳۰ برابری نرخ ارزها که بزرگترین خدمت است نپر داختند ،که نگارنده جبران مینماید !!.

پیدا کنیم پرتقال فروش را … عید شما مبارک

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است