بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا درباره ترور سردار سلیمانی و افزایش تنش در خاورمیانه


در چند روز اخیر براثر تحرکات نابخردانه ای که از جانب جمهوری اسلامی و ایالات متحده صورت گرفت و در حین آن سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی و چندین نفر از سران گروه شبه نظامی حشد الشعبی در عراق که همراه وی بودند، کشته شدند، تنش میان جمهوری اسلامی ایران و امریکا در منطقه خاور میانه به شدت افزایش یافته است.

طرفین با “تروریست” نامیدن یکدیگر فضای پرهیجانی ایجاد کرده و افکار عمومی را برای جنگ آماده می کنند. طبق گزارشات، ایالات متحده ٣۵٠٠ نظامی جدید به عراق اعزام کرده و به تمام پایگاهها وتاسیسات نظامی این کشور در منطقه آماده باش داده شده است. ازطرف دیگر، رهبران جمهوری اسلامی نیز هم چنان با تکیه بر قصد خود در انتقامجویی و “واکنش سخت در موقع مناسب” ادامه می دهند.

در چنین فضای پرتنشی احتمال برخورد و رویارویی نظامی میان دو کشور با اثرات و عواقب بسیار خطرناک برای هموطنانمان و دیگر مردمان منطقه نیز بسیار بیشتر شده است.

صرف نظر از رفتار نامتعارف رییس جمهوری دمدمی مزاج ایالات متحده، که احتمالا برای انحراف افکار عمومی آمریکا از استیضاح قریب الوقوع خود در مجلس نمایندگان می باشد، واقعیت اینست که جمهوری اسلامی نیز خود با سیاست تنش آفرینی در منطقه و بازی با آتش در ایجاد این فضا سهم بسزایی ایفا کرده است. به ویژه افزایش حملات به پایگاههای امریکا در عراق به دست گروه تحت فرمانش حشد الشعبی و شاخه کتائب آن و واکنشهای امریکا در برابر آن نقش مهمی در تشدید تنش داشته اند.

روشن است که سرکوب سبعانه خیزش آبانماه در اعتراض به افزایش قیمت بنزین، که تبعات آن هنوز به طور کامل ظاهر نشده است توان جمهوری اسلامی را در مواجهه با چالشها و مسایل خارجی بیش از پیش ضعیف کرده است.

در چنین پیش زمینه ای بود که ایالات متحده با آگاهی از میزان نارضایتی و انزجار مردم ایران از نظام حاکم و در راس آن، خامنه ای، جرات آنرا یافت که به حمله به پایگاههای حشد الشعبی در عراق و سوریه و سپس، بعد از حمله طرفداران حشد الشعبی به سفارت امریکا در بغداد، دست به این عمل ماجراجویانه زده و به کاروان حامل سردار سلیمانی و همراهانش حمله نماید.

بدین جهت، نگرانی‌ درمورد احتمال تشدید تنش و بروز یک جنگ ویرانگر دیگر در خاورمیانه بسیار بیشتر شده است، چنانکه دبیر کل سازمان ملل متحد طی پیامی در سوم ژانویه جاری رهبران دو کشور را به حداکثر خویشتن داری فراخواند.

اتحادیه اروپا نیز از زبان مسئول جدید سیاسیت خارجی اش هشدار داده است که “چرخه خشونت” کنونی در عراق باید پیش از آنکه غیر قابل مهار شود، متوقف گردد. وی گفته است یک بحران دیگر می‌تواند سال‌های سال تلاش برای ثبات عراق را به خطر بیندازد و اینکه تشدید مداوم تنش تهدیدی برای کل منطقه است.

جبهه ملی ایران- اروپا ضمن محکوم کردن کشتار سردار سلیمانی و همراهانش موکدا طرفین را به خویشتن داری و احتراز از اقداماتی که می تواند تنش را افزایش دهد، فرا می خواند و هر دو طرف را به شروع مذاکره برای حل مشکلات میان دو کشور تشویق می کند. روشن است که محکوم کردن این ترور دولت آمریکا حمایت از قاسم سلیمانی بعنوان شخص دوم جمهوری منفور اسلامی نیست. رهبران دو کشور باید بپذیرند که منطقه خاورمیانه به قدر کافی از جنگ و ویرانی آسیب دیده و مردمان منطقه حق زندگی در صلح و آرامش را دارند.

جبهه ملی ایران– اروپا (سامان ششم)

۱۶ دی ١٩٣٨ ۶ ژانویه ٢٠٢٠

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است