بازدید نوروزی بیش از یک میلیون نفر از اماکن تاریخی ایران تا سوم فروردین؛ حافظیه و تخت‌جمشید در صدر


بنا بر اعلام یک مقام رسمی جمهوری اسلامی، مکان‌های تاریخی «حافظیه، تخت جمشید، سعدیه» و کاخ سعدآباد و باغ فین، تا سوم فروردین امسال به ترتیب رتبه‌های نخست بازدید نوروزی ایرانیان از نقاط مختلف کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

تاپایان سومین روز فروردین، یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۵ تن از ۲۵۹ موزه و بنای تاریخی بازدید کرده‌اند که پنج مکان مذکور در صدر این فهرست قرار دارند.

بنا بر اعلام یک مقام رسمی جمهوری اسلامی، مکان‌های تاریخی «حافظیه، تخت جمشید، سعدیه» و کاخ سعدآباد و باغ فین، تا سوم فروردین امسال به ترتیب رتبه‌های نخست بازدید نوروزی ایرانیان از نقاط مختلف کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

تا پایان سومین روز فروردین، یک میلیون و ۱۷۷ هزار و ۳۷۵ تن از ۲۵۹ موزه و بنای تاریخی بازدید کرده‌اند که پنج مکان مذکور در صدر این فهرست قرار دارند.

گردهمایی در مکان‌های تاریخی و باستانی از جمله آرامگاه حافظ در شیراز و همچنین تخت جمشید، در لحظه سال تحویل و نخستین روزهای سال نو، واکنش‌هایی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

حساب کاربری «فلات ایران» در ایکس با انتشار تصاویر نوروزی از تخت جمشید، یادآوری کرده که «ایرانیان از ۲۵۰۰ سال پیش تاکنون، به مناسبت نوروز» به این مکان باستانی می‌روند.

کیانوش سنجری، روزنامه‌نگار، حضور مردم در تخت جمشید را به طور تلویحی با برخی مراسم حکومتی که با صرف بودجه کلان و امکانات گسترده صورت می‌گیرد، مقایسه و تأکید کرده است: «تخت جمشید موکب، غذای رایگان، محل اسکان، ستاد عتبات، اتوبوس، پارکینگ و … ندارد.»

یک کاربر دیگر نیز با اشاره به شلوغی این روزهای تخت جمشید، یادآور شده است که «تمام نهادهای مذهبی جمهوری اسلامی با بودجه‌های میلیاردی شبانه ‌روز تلاش کردند تا این اتفاق نیافتد، اما باز هم شکست خوردند.»

نیما افشارنادری، روزنامه‌نگار نیز به رعایت نظم و احترام به قوانین رانندگی توسط بازدیدکنندگان تخت جمشید اشاره کرده و آنها را «نسل شیک پاسارگادی» خوانده است. او گفته است: «شما همدلی و همراهی و همزیستی را ببین. در صف تخت جمشید ماشین‌ها منظم در یک خط هستند. کسی در حال جلو زدن و تغییر خط نیست.»

زهرا کشوری، روزنامه‌نگار حوزه میراث فرهنگی هم به «نوروز شلوغ تخت جمشید و نقش رستم» اشاره کرده و یادآوری کرده که شهریار عدل، باستان‌شناس، در سال ۵۸ «میدان نقش جهان، چغازنبیل، و تخت جمشید را با هزینه شخصی ثبت جهانی کرد.»

یک کاربر دیگر نیز صف منظم ماشین‌ها در ورودی تخت جمشید را «سرشار از زیبایی» دانسته و تأکید کرده است: «زنده باد ایران!»

تداوم بازدید گسترده از مکان‌های تاریخی و باستانی در ایران، در حالی است که در لحظه سال تحویل نیز شمار قابل توجهی از شهروندان در مکان‌های تاریخی و فرهنگی و در فضای عمومی برخی شهرهای ایران گرد هم آمدند و رقص و شادی کردند.

هم‌زمان، ویدئوهای ارسال شده به صدای آمریکا و منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی از برگزاری گردهمایی‌ها و رقص و شادی مردم در شهرهای مختلف ایران حکایت دارند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است