اجرای نمایش «راپورت‌های دکتر مصدق» با حضور بازماندگان کودتای ۲۸ مرداد, رد پای ایلامی‌ها در «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق»


rapothayeShabanehMosadegh2

به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از روابط عمومی این نمایش، در سومین شب از اجرای «راپورت‌های شبانه دکتر محمد مصدق»، خانواده های عبدالله خان معظمی رئیس مجلس هفدهم، سیف الله معظمی وزیر پست و تلگراف دولت ملی ایران، موسی مهران محافظ دکتر مصدق و جلیل بزرگمهر وکیل دکتر مصدق به دیدن این نمایش نشستند .

بر اساس این گزارش، خانواده یاران نخست وزیر ملی ایران، با حضور در جمع عوامل نمایش مذکور ضمن ابراز احساسات و تقدیر از هنرنمایی آنان، خاطر نشان کردند که تماشای نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق»، خاطرات روزهای همراهی با دکتر مصدق و نهضت ملی شدن صنعت نفت را برایشان تداعی کرد.

rapothayeShabanehMosadegh1

در نمایش یاد شده، فرهاد آئیش در نقش (دکتر مصدق)، رویا میرعلمی (خدیجه دختر مصدق)، ایرج راد (روزولت)، علیرضا زمانی‌نسب، علیرضا آرا، علی نیکزاد، رضا بهبودی، خسرو امیری، امین زارع، علی محمد رادمنش ، نرگس محمدی و خسرو احمدی به همراه جمع دیگری ار هنرمندان به نقش آفرینی می‌پردازند.

علاقه‌مندان به تماشای این تئاتر می‌توانند از طریق سایت اینترنتی www.tik8.com نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.
آگاهی های مرتبط

محمدرضا مروارید – استاندار ایلام

در فرصت کوتاهی که لابه‌لای پیگیری کارهای اداری و رتق‌وفتق امور پیش‌آمده بود فرصتی دست داد که به تماشای تئاتر بروم. تئاتر همیشه بیشتر از سینما انگیزه رفتن و نشستن در سالن‌های نمایش را می‌دهد و حالم با تئاتر بیشتر و زودتر خوب می‌شود.

این روزها سالن وحدت تهران شاهد اجرای نمایشی جذاب، اثرگذار و روایی از زندگی دکتر مصدق است.

با روشن شدن صحنه پیرمرد با همان پالتوی مشهورش لنگ‌لنگان و عصازنان در برابر چشمان تماشاچیان حاضر می‌شود. با دقت به صدای گوینده رادیو گوش می‌دهد که با هیجان فرار مصدق و خیانتش به میهن و شاه با مردم حرف می‌زند. به سبک همه پیرمردهای ایرانی بعد از شنیدن خبر خیانت خودش به میهن زیر لب کلماتی را به زبان می‌آورد.

لنگ‌لنگان به نزدیک‌ترین فاصله با تماشاچیان می‌آید، سکوت بر سالن حکم‌فرما شده است، به چشمان تماشاچیان زل می‌زند و درحالی‌که رعشه‌های دستش را از تکان‌های عصا می‌توان به‌وضوح دید طنین صدایش سکوت حاکم بر سالن را می‌شکند و می‌گوید «من محمد مصدق، متولد ۱۲۶۱ تهران …» و به این شکل «راپورت های شبانه دکتر مصدق» آدم را درگیر یکی از نام‌های ماندگار تاریخ پرفراز و نشیب این کشور می‌کند.

نگاه من به هنر نمایش بیش از آنکه یک نگاه حرفه‌ای باشد یک نگاه حسی و دلی است اما این دلیلی نمی‌شود که نتوانم از بازی خوب و باوقار «ایرج راد»، در نقش کرمیت روزولت- مأمور سازمان سیای آمریکا و گرداننده کودتای ۲۸ مرداد علیه دولت ملی دکتر مصدق و بازی نرگس محمدی» در نقش خانم رییس، خسرو احمدی» در نقش «گنده لات»، بازی احساسی «رؤیا میرعلمی» در نقش خدیجه دختر دکتر مصدق چیزی نگویم.

فارغ از گروه هنر ورزان و افزون بر موضوعِ پر کشش نمایش- که گذری تند بر سرگذشتِ پر افت و خیز نخست‌وزیر ملی ایران دکتر مصدق است چند نکته از این نمایش برای من تأمل بود.

اول در شرایطی که بر فضای فکری و ذهنی هنرمندان به دلایل مختلف حاکم شده تا آنان عطای پرداختن به موضوعات سیاسی را به هزار و یک دلیل به لقایش بخشند این‌که معلمی جوان و دوست‌داشتنی چنین موضوعی را انتخاب کرده و چنین روان و گیرا به آن پرداخته جای تبریک و دست‌مریزاد دارد.

تبریک دوم را باید به وزیر محترم ارشاد گفت که بستری فراهم کرده است تا علی‌رغم همه فشارها و مخالفت‌ها چنین نمایشی به روی صحنه برود و فشارهای بعد از هر اجرا بر عوامل هم تاکنون نتوانسته است این عزم و اراده وزیر دولت تدبیر وامید برای رهایی عرصه هنر از تک‌صدایی و انحصار را متزلزل نماید و نکته سوم این‌که نمی‌توانم خشنودی خودم را از حضور اثرگذار جوانان استانم ایلام را از پشت صحنه تا حضورشان در جمع بازیگران پنهان کنم حضوری که نشان می‌دهد ایلام کوچک و محروم علی‌رغم همه کاستی‌ها و رنج‌های محرومیت سرشار از منابع انسانی قوی و کارآمد و جوانان مستعدی است که خدمت بیشتر به آنان وظیفه اصلی من و همه همکارانم در استان است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است