بزرگداشت قیام ملی سی تیر روز پیروزی ملت ایران-جمال درودی – عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران


یاد وخاطره شکوهمند قیام ملی سی تیر ۱۳۳۱ را گرامی میداریم و به روان پاک شهیدان به خون خفته آن روز تاریخی درود می فرستیم.
بیش از شش دهه از آن روز سرنوشت ساز میگذرد و در این مدت چه بسیار کتاب ها، مقاله ها، سرود ها ، خاطرات در عظمت آن روز تاریخی انتشار یافته .
امروز با اجازه شما یاران عزیزمیخواهم به یکی از نوشته ها در رابطه با سی تیر که در شرایطی خاص انتشار یافته اشاره ای داشته باشم .
در دهه شصت که جبهه ملی ایران در زیر تیغ ارتداد قرار گرفته بود و بردن نام مصدق و جبهه ملی برای گوینده آن هزینه های سنگینی را در پی داشت . بودند انسانهای آزاده ای که با شجاعت واز خود گذشتگی و ایمان همچنان به مبارزات خود ادامه دادند و نام مصدق و جبهه ملی را زنده نگه داشتند . و درچهارچوب اهداف جبهه ملی به مناسبتهای تاریخی و مسایل سیاسی روز بیانیه هایی با امضا خود انتشار دادند .
زنده یاد علی اردلان در خاطرات خود از آن روزها چنین یاد می کند : « در اواسط سال ۱۳۶۵ جمعی از همفکران که از گذشته دور در جبهه ملی ایران فعالیت داشته اند با شوق خدمت و علاقه به سرنوشت مملکت بر آن شدند دور هم بنشینند و درباره گرفتاریهای عمومی و آشفتگی های اجتماعی و تنگناهایی که کشوررا فرا گرفته است با توجه به آینده تاریکتری که پیش بینی میشد به گفتگو بپردازند …. هرازگاهی به نتظیم نوشته ای مبادرت میکردند تا مگر هشدار و وجه انتباهی برای مسئولان و دست اندرکاران غافل باشد.چون این مطالب صادقانه و از سویدای خاطرودر جهت مصالح ملت ومملکت ومنطبق با قوانین بود همه حاضران که از نهان کاری ابا داشتند ، آنها را امضاء و پخش میکردند تا حمل بر فعالیت پنهانی …. نشود …. چندین نفر از امضا کنندگان این بیانه ها نیز به محاق توقیف افتادند و به زندان گسیل شدند در آنجا ضمن بازجوئی ها علت برپایی این جلسات را که با عنوان ( هیات حسن نیت ) خوانده شده بود جستجو می کردند …… خردادماه ۱۳۷۳ »
یکی از آن بیانیه ها که با بیش از چهل امضاء از شخصیتهای ملی انتشار یافته در مورد مسائل سی تیر بود که اکنون به قسمتهای کوتاهی از آن میپردازم . که با این جمله آغاز شده : « در میان سایه روشنی از اندوه و امید و در روزگاری که سرنوشت ملت ایران با اسارت استعمار و ظلم وجور استبداد پیوند خورده بود …. مردان نادری بودند که سر از چنین اسارتی بر تافتند و اسوه مقاومت وشرف وآزادگی وآزادی وغیرت و میهن دوستی گشتند ….» .
درآن بیانیه ازمصدق چنین یاد میکند : « … دکترمصدق هم مرد مقاومت ومبارزه بود هم مرد آزادی هم دوستار حقوق و قانون …. هم خصم استبداد بود هم دشمن استعمار … پیروان و معتقدین راه مصدق به دو صفت ضد استعماری ضد اسبدادی متصوف شدند … مصدق به عنوان پرچم دار نهضت ملی هم مورد خشم وغضب استعمارگران است و هم آماج کینه و نفرت مستبدین و انحصارگران قدرت … » درادامه آمده : « نهضتی که روح وامید را در مردم دنیای سوم دمید وموجی از انقلاب وحرکتهای سیاسی را در آفریقا و آسیا وآمریکای لاتین بوجود آورد والهام بخش میلیونهای انسانهای استعمارزده گردید …. مصدق هرگز به ملت دروغ نگفت و میگفت من ایرانی ومسلمانم وعلیه هرچه که ایرانی بودن مارا واسلامیت ما را تهدید میکند تا زنده هستم مبارزه میکنم …. مصدق اهل سیاست آشکار و باز بود در زندگی سیاسی او هیچ چیز پنهان نبود … » در این نوشتار ازتاسیس جبهه ملی نیز یاد شده است . « در ۲۲ مهر ماه ۱۳۲۸ مصدق با جمعی از آزادیخواهان وملیون در تحصن در بار شرکت کرد و در تنیجه این مجاهدت بود که انتخابات دوره شانزدهم تهران ابطال گردید و نیز در جریان همین تحصن بود که اولین قدم در راه تشکیل جبهه ملی برداشته شد …. » در آن نوشته به مسائل تاریخی سی ام تیر پرداخته شده ودر ادامه آمده : « سی ام تیر نتیجه بلاتردید این درک معنوی وحاصل برقراری ارتباط عاطفی بین دکتر مصدق ومردم ایران بود … خبر استعفای مصدق موجی از خشم ونا آرامی پدید آورد وملت در قبال این خیر پرچم عصیان بر داشتند … فرزندان این ملت در غروب آن روز بی غروب از روی آسفالت داغ و خون آلود خیابانهای تهران گذشتند ودر مقابل خانه مصدق سرود پیروزی خواندند … شام گاهان سی تیر قران سعدین بود زیرا در همان ساعات خبر رای حقانیت ملت ایران وسیله قاضی اختصاصی ایران در دیوان داوری لاهه به آگاهی مردم رسید و بر روز سی تیر بعنوان پیروزی ، پیروزی دیگر رغم زد . روزی که ملت ایران بطور هم زمان در دو جبهه علیه اسبداد واستعمار به پیروزی رسیده بود » در پایان نوشتار آمده : « سالهاست که از سی ام تیر ۱۳۳۱ میگذرد و گذشت زمان فاصله ما را با سی تیرچون رویدادهای دیگری که بر این روزگار پیروخسته گذشته است بیشتر و بیشتر میکند ، اما گرد و غبار گذشت ایام هیچگاه نمیتواند و نخواهد توانست حجابی بر روشنی های سی ام تیر بکشد، سی ام تیر یک درس بود، درس استقامت ومبارزه بود، شکست فرهنگ، زبونی وعجز، ناقوس خودآگاهی برای ملل تحت ستم بود خود جوشی و خود رویی وچهره پردازی بود از یک فداکاری آگاهانه وهدف دار، هدفی که آزادی، استقلال وحاکمیت ملی واعتلای نام ایران بود …. سی ام تیرماه ۱۳۶۶ »
درخاتمه با احترام یادی میکنیم ازبزرگ مردان آزاده ای که همیشه وهمه جا در صحنه سیاسی ایران حضورداشتند و ذیل تمام این بیانیه ها را امضاء کردند و یک عمردرراه آزادی و سربلندی ایران کوشیدند و امروز متاسفانه درمیان ما نیستند و تنها نامی وخاطره ای ازآنان بجاست. روانشان شاد ، نامشان جاویدان و راهشان پر رهرو باد
علی اردلان – توکل امیر ابراهیمی – محمد علی بهنیا – دکتر حبیب داوران – دکتر سیف اله رضائی – حسن شهیدی – حسن طالبی – ابراهیم عینکچی – جلال غنی زاده – حاج محموم مانیان – دکتر اسدالله مبشری – تیمسار ناصر مجللی – مهندس نظام الین موحد – حسن میر محمد صادقی – حاج حسین نایب حسینی – دکتر پرویز ورجاوند – حاج محمد حسن یگانه – و ……..
جمال درودی – عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران – سی ام تیرماه ۱۳۹۵

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است