گزارش شماره ۳۹- تاریخچه انتخابات در ایالت تنسی آمریکا کیوان شکوری


ایالت تنسی به مرکزیت نشویل با داشتن مناظر زیبا، جاذبه های گردشگری و تولیدات صنعتی و کشاورزی متنوع در جنوب آمریکا قرار دارد، که در ۱ ژوئن ۱۷۹۶ بعنوان شانزدهمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. در واقع تنسی آخرین ایالتی بود که در قرن ۱۸ میلادی به عضویت ایالات متحده آمریکا درآمد. از الویس پرسلی و مورگن فریمن هنر پیشه های مشهور آمریکایی و یوسف لطیف آهنگساز و برنده جایزه گرمی گرفته تا اندرو جکسون و اندرو جانسون روسای سابق جمهور آمریکا و ال گور معاون بیل کلینتون رئیس جمهور سابق آمریکا همه از مشاهیر این ایالت می باشند و شهر نشویل این ایالت به پایتخت موسیقی کانتری جهان معروف می باشد. تنسی در جنگ داخلی آمریکا عضو ایالات موئتلفه آمریکا یا همان ۱۱ ایالت شورشی بود که خواستار تجزیه آمریکا و استقلال شده بودند. طبق آخرین سرشماری آماری جمعیت این ایالت ۶.۸۲۹.۱۷۴ تن می باشد که ترکیب جمعیتی آن از ۷۳.۵ درصد سفید پوست، ۱۷.۱ درصد سیاه پوست، ۵.۷ درصد اسپانیولی زبان یا لاتین تبار، ۲ درصد (Asian) آسیای شرقی، ۰.۵ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲ درصد از دیگر نژاد ها تشکیل شده است.
تقریبا ۴۰ درصد از زمین های این ایالت، کشاورزی و همین باعث شده که جزو تولید کنندگان برتر کشاورزی باشد. گاو، گوساله، مرغ، گندم، گوجه فرنگی، یونجه، توتون، ذرت، پنبه و لبنیات از تولیدات عمده کشاورزی تنسی می باشد. در ضمن این ایالت از تولید کنندگان برتر سویا و الوار، مواد غذایی فرآوری شده و مشروبات الکلی در آمریکا می باشد.
تولید خودرو، قایق، قطعات هواپیما و تجهیزات حمل و نقل از صنایع مهم این ایالت می باشد، بطوریکه پس از میشیگان بزرگترین تولید کننده خودرو در آمریکا می باشد. زغال سنگ و سنگ آهک، از دیگر تولیدات این ایالت می باشد.
پارک بزرگ ملی اسموکی منتنز، مجتمع الویس پریسلی، دالی وود، منزل اندرو جکسون هفتمین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، راه آهن دره تنسی، موزه تایتانیک، موزه آپالاچا از جاذبه های گردشگری این ایالت می باشند. ضمنا این ایالت پذیرای دفاتر شرکت های بزرگی مانند: فیدکس، دالر جنرال، آتوزون، تنسی ولی آتوریتی یکی از بزرگترین شبکه های تولید برق و نیرو در ایالات متحده و شرکت های بزرگ درمانی و بیمه می باشد.
آزمایشگاه ملی اوک ریج و دانشگاه وندربیلت در شهر نشویل از مراکز مهم علمی این ایالت می باشد.
از سال ۱۷۹۶ تاکنون که اکتبر ۲۰۲۰ میلادی می باشد، بغیر از یک دوره که مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۸۶۴ می باشد و تنسی بعلت جنگ داخلی در این انتخابات شرکت نکرد، در بقیه ۵۵ دوره انتخابات برگزار شده، شرکت کرده است که ۲۵ دوره دموکرات ها برنده شدند، که یک دوره مربوط به انتخابات سال ۱۹۴۸ آرای الکترال بین حزب دموکرات و دموکرات طرفدار حقوق ایالات تقسیم شد که البته سهم حزب حقوق ایالات فقط یک رای الکترال بود، ۱۶ دوره جمهوری خواه هان، هشت دوره جمهوری خواهان دموکراتیک، پنج دوره حزب ویگ (Whig Party) و یک دوره اتحادیه قانون اساسی (Constitutional Union Party) برنده آرای الکترال این ایالت شدند.
برای بررسی بهتر این انتخابات را به سه بخش تقسیم می کنیم. بخش اول از سال ۱۷۹۶ الی ۱۸۶۰ می باشد که آخرین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده قبل از جنگ داخلی می باشد که ۱۷ دوره از این انتخابات برگزار شد و جمهوری خواهان دموکراتیک با هشت دوره و احزاب ویگ، دموکرات و اتحادیه قانون اساسی هر کدام به ترتیب با پنج، سه و یک دوره برنده و این بخش را پشت سر گذاشتند و جمهوری خواهان هیچ سهمی در این بخش نداشتند. بخش دوم از سال ۱۸۶۸ الی ۱۹۴۸ می باشد که ۲۱ دوره این انتخابات برگزار شد که سهم دموکرات ها ۱۸ دوره و جمهوری خواهان سه دوره بود که یک دوره از این ۱۸ دوره دموکرات ها مربوط به سال ۱۹۴۸ می باشد که بالاتر ذکر شد.
بخش سوم یا پایانی از سال ۱۹۵۲ الی ۲۰۱۶ میلادی که ۱۷ دوره از این انتخابات برگزار شد. جمهوری خواهان ۱۳ دوره که پنج دوره آن مربوط به پنج دوره اخیر می باشد و دموکرات ها چهار دوره برنده این انتخابات شدند.
در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ برگزار شده در تنسی از حزب دموکرات هیلاری کلینتون با ۶۶.۱ درصد آرا موفق به شکست برنی سندرز با ۳۲.۴ درصد آرا شد.
از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۳۸.۹ درصد آرا موفق به شکست تد کروز و مارکو روبیو به ترتیب به ۲۴.۷ و ۲۱.۲ درصد آرا شد.
در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ برگزار شده در حوزه انتخابیه ایالت تنسی، دونالد ترامپ با ۶۰.۷ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۳۴.۷ درصد آرا شد و ۱۱ رای الکترال این ایالت را بدست آورد.
از سال ۱۷۹۶ تاکنون ۵۹ تن به مقام سناتوری ایالت تنسی در مجلس سنا آمریکا رسیده اند که برخی از این سناتورها بیش از یک دوره در این مقام بودند. از این تعداد سناتور ۳۲ تن دموکرات، ۱۰ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، ۹ تن جمهوری خواه، دو تن حزب ویگ و شش تن سناتورهایی بودند که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن با عضویت در احزاب دموکرات و جکسونیان، یک تن ویگ و حزب مخالف یا اپوزیسیون، یک تن احزاب اتحادیه و جمهوری خواه، یک تن احزاب دموکرات و اتحادیه، یک تن با عضویت در احزاب ویگ و اپوزیسیون و یک تن حزب بومیان آمریکایی و یا Know Nothing Party و یک تن عضو احزاب ویگ و جکسونی ها و ضد جکسونی ها بودند.
همانطور که آمار نشان می دهد دموکرات های تنسی در طول تاریخ این انتخابات بسیار موفق بودند و تنسی تا سال ۱۹۶۷ فقط سه سناتور جمهوری خواه داشت، اما از آن سال به بعد گرایش مردم تنسی در انتخابات سنا به جمهوری خواهان بیشتر شد، بطوریکه از سال ۱۹۹۵ هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا آمریکا در اختیار جمهوری خواهان می باشد.
Lamar Alexander و Marsha Blackburn هر دو از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر این ایالت در مجلس سنا آمریکا می باشند.
James R. Sasser (۱۹۷۷-۱۹۹۵) از حزب دموکرات و Howard H. Baker Jr (۱۹۶۷-۱۹۸۵) از حزب جمهوری خواه، هر کدام با ۱۸ سال حضور در مجلس سنا باسابقه ترین سناتورهای تاریخ این ایالت هستند.
اندرو جکسون، هفتمین رئیس جمهور آمریکا و اندرو جانسون هفدهمین رئیس جمهور آمریکا و ال گور معاون بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا که کاندیدای یکی از جنجالی ترین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۰۰ نیز بود، هر سه سابقه سناتوری این ایالت را در پرونده کاری خود دارند.
از سال ۱۷۹۶ تاکنون ۲۷۳ تن به نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا رسیده اند که ۱۱۳ تن دموکرات، ۶۲ تن جمهوری خواه، ۲۵ تن جمهوری خواهان دموکراتیک، ۲۰ تن حزب ویگ، ۹ تن جکسونی ها، سه تن حزب اتحادیه، سه تن حزب اپوزیسیون یا مخالف، دو تن حزب آمریکایی یا Know Nothing Party، یک تن حزب اتحادیه بی قید و شرط (Unconditional Union Party)، یک تن جمهوری خواهان جکسونی، یک تن دموکرات مستقل و ۳۳ تن نمایندگانی که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند، که شش تن عضو احزاب جکسونی ها و ضد جکسونی ها، پنج تن جکسونی ها و جمهوری خواهان جکسونی، چهار تن حزب ویگ و ضد جکسونی ها، دو تن عضو احزاب ویگ و اتحادیه، دو تن دموکرات و جکسونی ها، دو تن ویگ و جکسونی ها، دو تن حزب ویگ و آمریکایی ها یا Know Nothing Party، یک تن حزب اپوزیسیون و اتحادیه، یک تن حزب ویگ و دموکرات، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان جکسونی، یک تن حزب اتحادیه و جمهوری خواه، یک تن جمهوری خواهان دموکراتیک و جمهوری خواهان جکسونی و جکسونی ها، یک تن با عضویت در احزاب ویگ و اپوزیسیون و آمریکایی ها یا Know Nothing Party، یک تن حزب اتحادیه بی قید و شرط و جمهوری خواه، یک تن احزاب اپوزیسیون و جمهوری خواه و اتحادیه بی قید و شرط، یک تن با عضویت در احزاب ضد جکسونی ها و جمهوری خواهان جکسونی و ویگ و جکسونی ها و نهایتا یک تن عضو احزاب جمهوری خواه و اتحادیه و اپوزیسیون و اتحادیه بی قید و شرط و حزب آمریکایی ها یا Know Nothing Party بودند.
آمار به سادگی نشان می دهد که دموکرات ها در طول تاریخ این انتخابات دست برتر را دارند، اما جمهوری خواهان در تقریبا ۱۵ سال اخیر بهتر عمل کرده و از ۹ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان، هفت تن جمهوری خواه و دو تن دموکرات می باشند. اندرو جکسون و اندرو جانسون و ال گور که بالاتر هم توضیح داده شد، سابقه نمایندگی این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا را نیز دارند.
از سال ۱۷۹۶ تاکنون (اکتبر ۲۰۲۰) ۵۲ تن به مقام فرمانداری ایالت تنسی رسیدند که بعضی منتخب و بعضی فرماندار موقت یا جانشین فرماندار بودند که به این مقام رسیدند که از این تعداد ۲۹ تن دموکرات، ۱۱ تن جمهوری خواه، پنج تن جمهوری خواهان دموکراتیک، چهار تن حزب ویگ (Whig Party)، یک تن حزب کارگر و دو فرماندار که در دوران کاری خود تغییر حزب دادند که یک تن عضو احزاب دموکرات و جمهوری خواهان دموکرات و نهایتا اندرو جانسون یک دوره دموکرات و یک دوره فرماندار نظامی بود.
دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری با ۲۹ فرماندار برتر هستند، اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و از سال ۲۰۱۱ تاکنون هر دو فرماندار این ایالت از حزب جمهوری خواه می باشند. Bill Lee از حزب جمهوری خواه فرماندار حال حاضر این ایالت می باشد.
مسئله تاریخی قابل ذکر در این انتخابات این می باشد که Robert Looney Caruthers از حزب دموکرات در سال ۱۸۶۳ به مقام فرمانداری ایالت تنسی انتخاب شد، اما آبراهام لینکلن رئیس جمهور وقت ایالات متحده، Andrew Johnson را بعنوان فرماندار نظامی منصوب کرد و بجای Robert Looney Caruthers در دفتر فرمانداری نشست.

نتیجه: با توجه به اینکه دموکرات های تنسی در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ایالت تنسی با ۲۵ دوره برتر هستند اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و برنده هر پنج دوره اخیر این انتخابات بودند، دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات سنا برتر هستند اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و از سال ۱۹۹۵ تاکنون هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا دست جمهوری خواهان می باشد، مجددا دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات مجلس نمایندگان بهتر عمل کرده اما جمهوری خواهان در سال های اخیر موفق تر بوده و از ۹ نماینده حال حاضر این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا هفت تن جمهوری خواه می باشند و نهایتا دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات فرمانداری برتر هستند اما جمهوری خواهان در سال های اخیر بهتر عمل کرده و دو فرماندار اخیر این ایالت جمهوری خواه بودند، می توان نتیجه گرفت، دموکرات ها در طول تاریخ انتخابات ایالت تنسی بهتر عمل کرده اما در سال های اخیر گرایش به جمهوری خواه ها بیشتر شده و در حال حاضر یک ایالت جمهوری خواه می باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است