کالین پاول؛ نظامی‌ای که با دروغی بزرگ جنگ عراق را توجیه کرد، درگذشت


کالین پاول، نظامی آمریکایی و نخستین سیاه‌پوستی که وزارت امور خارجۀ آمریکا را رهبری کرد، در ۸۴ سالگی، به دلیل ابتلا به ویرس کرونا درگذشت. از کالین پاول آنچه در سطح بین‌المللی در خاطرها مانده، دروغ بزرگی است که واشنگتن از زبان وی در شورای امنیت مطرح کرد و از این طریق جنگ مصیبت‌بار خود را در عراق موجه جلوه داد.

روز دوشنبه ۱٨ اکتبر/۲۶ مهر، خانوادۀ کالین پاول درگذشت وی را به علت “مشکلات و عوارضی که در پی ابتلا به کووید ۱٩ ایجاد شده بود”، اعلام کرد. در پیام خانوادۀ او تأکید شده که کالین پاول “به طور کامل واکسینه شده بود”. او در بیمارستان والتر رید واقع در حومۀ واشنگتن از دنیا رفت. معمولاً رؤسای جمهوری آمریکا در همین بیمارستان مداوا می‌شوند.

پاول که در نخستین دور ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش وزارت امور خارجه را بر عهده گرفت، قبل از آن رئیس ستاد مشترک ارتش و مشاور امنیت ملی بود.

کالین پاول مشاغل نظامی را از مآموریت در آلمان غربی شروع کرد و سپس به جنگ ویتنام رفت. بار اول در یکی از دام‌هایی افتاد که ویت‌کنگ‌ها پیش پای سربازان آمریکایی تعبیه می‌کردند. زخمی شد و به آمریکا بازگشت. بار دوم که به ویتنام رفت، در سقوط هلی‌کوپتر زخمی شد اما به خاطر نجات دادن جان همرزمانش نشان شجاعت گرفت. پس از سالهای ویتنام، پاول تحصیلات خود را ادامه داد و کم‌کم به طرف مدارج عالی رفت.

او نخستین سیاه‌پوستی بود که در آمریکا به ریاست ستاد ارتش و بالاخره به وزارت خارجه رسید. در سال ۱٩٩۱، هنگامی که صدام حسین کویت را اشغال کرد و لشکرکشی عظیمی به سوی عراق انجام گرفت، وی رئیس ستاد مشترک بود. (در زمان جرج بوش پدر).

جرج دبلیو بوش (پسر) یکی از نخستین شخصیت‌های سیاسی بود که به درگذشت پاول واکنش نشان داد و گفت که او “یک خادم بزرگ دولت و بسیار مورد احترام بود”. بوش یادآوری می‌کند که “چندین رئیس جمهوری به  او اعتماد کردند” و مسئولیت‌های بزرگ به وی سپردند.

با اینحال، از دورۀ وزارت کالین پاول خاطره‌ای سیاه باقی مانده است. در شرایطی که دولت جرج دبلیو بوش اصرار داشت به دنیا بقبولاند که صدام حسین مشغول ساخت سلاح‌های کشتار جمعی است، و با وجود اینکه طراح اصلی این نقشۀ فاجعه‌بار دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری بود، اما ارائۀ دروغ بزرگ در جلسۀ شورای امنیت به گردن کالین پاول افتاد…

پاول بعدها خود اعتراف کرد که سخنرانی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل، “لکه‌ای” بوده که شهرتش را آلوده است. به گفتۀ وی این نکتۀ منفی برای همیشه در کارنامه‌اش خواهد ماند: “زیرا من کسی بودم که از طرف ایالات متحد آمریکا با جهانیان سخن گفت”…

کالین پاول، در دور دوم ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش، جای خود را به کاندولیزا رایس سپرد. از این زمان به بعد، پاول کم‌کم از صحنۀ سیاست کنار رفت و با اینکه همیشه جمهوری‌خواه ماند اما در سال ۲٠٠٨ از کاندیدای دموکرات، باراک اوباما طرفداری کرد. سال گذشته نیز پاول دونالد ترامپ را به دروغگویی متهم کرد و گفت که در انتخابات به جو بایدن رأی خواهد داد.

اخبار روز

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است