چی فکر می کرد یم و چی شد !! ضیاء مصباح



سوژه بسیار، اما کدامین هموطن گرامیست که نداند و خود تفسیری برامده از نگرانی و علاقه به اینده میهنش در ذهن وفکرش – با توجه به میزان اشتباهات این جماعت … نداشته باشد ….
میزان اشتباهات بدون پند گیری از گذشته، فراوانست انچنانکه – خواص و عوام مکرر میگویند :
پرداختن به اثار حضور مخرب این جماعت طی ۴ دهه توضیح واضحات بوده و
از حوصله خواننده گرامی در گیر هزاران مشکل روز مره – مبتلی به تمامی مرد مان ساکن این مرز پر گهر- بیرون است ….
 حاصل عملکرد حکومت مزین به زر، زور و تزویر که با سلطه ، تطمیع و شسستشوی مغزی بر تعدادی حدود ۱۰ درصد اما متشکل ، سازمان یافته ، بر خوردار از مطامع مادی ،تکیه زده بر منصب ، مطیع و اماده «اتش به اختیار» و موظف به حضور فیزیکی در تمامی صحنه ها را- در تمامی صحنه ها براحتی میتوان دید ….
 خطاهای عمدی مجموعه حکومت دقیقا بر خلاف عقل و خرد ،بعد از حدود ۳۰ ماه «هما هنگی و یکد ست بودن» جمعی نا بخرد تر از گذشته – که«بر صفرا فزوده» انهم با تهدید و تحدیدات بین المللی که اولین اثرش : نزول مجدد ۲۰ در صدی ارزش ریال در دست است و شاید بیشتر، با انهمه مخارج بی حاصل …. ؟ انچنانکه «در وادی دیگری سیر می کنند ! » و باور مند به رسالت خود در «فتح قله ها ….» برامده از رسوخ اید ئو لژی با تفسیری ساخته و پرداخته خودشان …..
*بمناسبت از مصیبت بار ترین حرکت میلیونی که به « خود کشی نهنگ ها » تشبیه شده باید گفت که «چه فکر می کردیم و چه شد ؟!» ….با عنوان : انقلاب اسلامی یا طغیان علیه «طبیعت بشر»؟
* پس از سرنگونی پهلوی و استقرار حکومتی که اقتصادش متعلق به ادمیان نبود و رهبرش بعد سالها تبعید در باز گشتش «هیچ احساسی » نداشت ، تشدید روند مهاجرت ، افت ارزشها و معیارها ،نابودی اخلاق و صداقت بر امده از تنگناهای مادی و ناتوانی در تهیه و تدارک حد اقل های زندگی ….
*از سوئی دیگر موج‌های بزرگ مسافرت بکشورهای همسایه در تعطیلات که عمد تا برای «عوض کردن حال و هوا» و بهره‌مندی از آزادی‌های اجتماعی و شرکت در کنسرت و … البته در طبقات میانی که بدلیل افزایش بی رویه هزینه ها در صدشان رو بکاهش میرود… وانهایی که توان پرداخت هزینه سفر ندارند، عمد تا تلاش می‌کنند تا آن «حال و هوا» را در محیط خانه خود و در فضای خصوصی برقرارکنند اما با نگرانی از نتایجی غیرقابل پیش‌بینی ….
*و جمع رانت جو آنچنان سرمست از ایدئولوژی که گمان نمیکرد ند به واقعیت‌های عینی و طبیعت انسان پشت کرده‌اند و دیر یا زود آثار جبران‌ ناپذیر اقتصادی و اجتماعی اینگونه اقداماتشان – بر گرده ایران سنگینی خواهد کرد……انچنانکه میگوئیم :
اگر ایدئولوژی جای دیدگاه شخصی بنشیند «شما نیستید »که به چیزها نگاه می کنید، ایدئولوژی است که دارد نگاه می کند !!
* براستی سازمانی چنین گسترده و برخوردار از نیروی انسانی مهاجم و مسلح در سطح کشور به پهنای ایرانمان و منطقه ، چرا به چنین روزگاری خود و ملتی را دچا رکرده و سخت بر« ادامه ان» اصرار می ورزد ؟!
*از اعدام انسانها و اغلب جوانان این مرز و بوم باید گفت :
بدیهی است که این اعدام ها در جامعه حس بی‌اعتمادی و بی‌قانونی را بشد ت تقویت کرده و موجب بروز کینه در جامعه میشود. در حقیقت علاوه بر خانواده‌های محکومین، جامعه نیز نگاه کینه ‌توزانه‌ای به این رفتارمی یابد – که به نفع هیچ کسی نیست…..
* و در باره سرگرمی جوانان در این روزها : کیفیت نازل ، بی‌کفایت و ناسالم در کشور- تفاوتی مهم و کم نظیرحتی بین نظام فوتبال و فضای سیاست ایران بوجود اورده ….
* در محیط سیاست ایران گرفتار رژیمی سر تا پا جاهل و فاسد ،خبرها پنهان میماند …اما اغلب خبرها و وقایع دراین عرصه ، پیوسته در معرض دید عمومیست وهمه می‌‌دانند سیاست در همه فوتبال ایران، از سطح ملی تا باشگاهی نفوذی گسترده دارد ….
*«بی‌کفایتی‌ها » میوه تلخ سیاست و قدرتیست که در ناتوانی و عدم سلامت این جمع سر سپرده «به قدرت پوشالی » و دل در گرو امیال شخصی و گروهی ، در اوج سوء نیت و وا داد گی – صرفا گرفتار مطامع شخصی …قادر به هیچ کاری نیستند بجز توسعه قدرت و منافع خود……
*مردم صبور هشیار اگر احساس کنند که جامعه جهانی حامی انهاست ، راه به سوی دموکراسی و برابری برای حقوق زنان هموارتر می‌شود..
* عموما ….کتاب نمی خوانند – از تاریخ کشور و همسایگان بی خبرند ،از مشروطه و نقش منفی روحانیون نماهائی چون فضل الله نوری و هوادارانش که میخواستند مشروطه را با مشروعه عوض کنند ! از نقش منفی ابوالقاسم کاشانی ، فدائیان اسلام و نواب صفوی در سرنگون کردن دولت ملی شادروان «دکتر مصدق »و کمک به کودتا و….
بار دیگر در سال ۵۷ بدنبال جریانی از همان قماش …..انچنانکه در همین شرایط «اطرافیان سرسپرده مزد ور » میگویند : «تنها انقلابی که استقامت و ایستادگی داشت، همین انقلاب بود» و «عده‌ای ادعای صدور جمهوری اسلامی را نمی ‌پذیرفتند اما امروز شاهد صدور انقلاب در خیابان‌های آمریکا و اروپا هستیم !و فریاد حمایت از فلسطین با روز شمار سقوط اسرائیل – انهم در همین اوضاع بلند شده ….» که فاعتبرو یا ….
*و در رابطه با تنزل پیوسته ریال در دست : مطالعه محققان نشان می‌دهد یکی از پرمخاطره‌ترین عواملی که میتواند برسلامت فکر و عمل جامعه اثر منفی بگذارد، فشار ناشی از مشکلات مالیست.
افرادی که مشکل مالی دارند، تقریباً ۶۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانی قرار دارند.
*صاحب نظران شش عامل استرس‌ زای رایج از جمله : فشار مالی، مسایل مراقبتی، احساس ناتوانی، سوگ از دست دادن، بیماری و طلاق را مورد بررسی قرار داده واز بین این عوامل «فشار مالی »را پرخطرترین عامل برای سلامتی فرد دانسته اند ……ونیست مگر« دغدغه معاش» اکثریت مردمان که در اوج درماندگی برخلاف منافع ملی به روز مره گی پرداخته اند …..
** بعنوان نتیجه گیری : دهه‌ ی بهمن شروع زجراد میان این خطه را «نامبارک» دانسته و در رابطه با انتخابات نمایشی پیش روی – بدون ترس و واهمه – همگان میگویند : در این دوران زجر و فلاکت، به هیچ فعالیت «تداوم ‌بخش وضعیت موجود » نه‌ تنها امیدی نیست ؛ بلکه از هرچه باعث ۴۵ سال زجر شده، عبور کرده و تنها امید به جوانانیست که چراغ نهضت بیداری، اعتراضات مدنی، جنبش‌های خشونت پرهیز و اتحاد ملی تا رسیدن به فجرِواقعی را روشن نگاه دارند.
همچنانکه هم میهنان هشیار در رابطه با شعار سالیان میگویند :
شعار امسال “مهار تورم و رشد تولید” بود….. «سال گذشته : تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی »
در صورت امکان ….جهت تصویب و اعلام رسمی پیشنهاد کنید ،سال اینده را «با این همه خدمات حکومت »چه بنامند ؟

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است