نامه مصطفی تاجزاده به علی خامنه ای متن گفتگوی رادیو فردا (بکتاش خمسه پور) با کورش زعیم



خمسه پور: مصطفی تاجزاده از مسئولین جناح اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواهان تشکیل شورایی برای بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی شده است. کورش زعیم عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران در تهران، به رادیو فردا می‌گوید:
کورش زعیم: آقای تاجزاده این‌جور که از نامه‌شان بر می‌آید، هنوز از دیدگاه اصلاح طلبی به دشواری‌های کشور نگاه میکنند. من در همان دهه ۷۰، از اصلاح طلبان می‌پرسیدم که چه چیزی را می‌خواهند یا می‌توانند اصلاح کنند؟ در مجلس ششم، حتی دو لایحه ضروری را که اصلاحی هم بود نتوانستند پیگیری کنند. با یک حکم حکومتی که کاملا غیرقانونی هم بود در هم شکستند. حتی رییس جمهور اصلاح طلب هم که قول داده بود در کنار نمایندگان مجلس بست بنشیند، عقب نشینی کرد. دخالت غیرقانونی در قوه مقننه را نتوانستند اصلاح کنند.
از همان زمان آشکار بود که بعلت ساختار قانون اساسی و الویت‌های غیرقانونی که در ساختار قانون اساسی هست و فرمایشی شده و جا افتاده جمهوری اسلامی اصلاح پذیر نیست. جناح اصلاح طلب باید خود را بکلی دگردیس کند. و من این را در نوشته ها و گفته هایم بارها تکرار کرده‌ام. آیا اگر روی موشکهایی که شلیک میکنیم بجای شعارهای ستیزگرانه شعار دوستانه بنویسیم، اصلاحات انجام داده‌ایم؟!
من می‌پرسم کدام اصول قانون اساسی را میخواهند و میتوانند اصلاح کنند؟ مذهب رسمی شیعه ۱۲ امامی را که آزادی باور و گرایش مذهبی بخش عمده‌ای از جمعیت کشور را سلب می‌کند می‌شود اصلاح کرد؟
شورای نگهبان را که وظیفه اش تنها تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی است و وظیفه دیگری ندارند. ولی بطور غیرقانونی به فیلتر کردن نامزدان انتخابات می‌پردازد می‌شود اصلاح کرد؟
آیا مجلس خبرگان را که وظیفه‌اش نظارت بر عملکرد رهبر است، ولی اعضایش توسط خود رهبر گزیده می‌شوند و هرگز هرگز به وظیفه‌شان عمل نکرده‌اند میتوان اصلاح کرد؟
آیا مجلس تشخیص مصلحت نظام را که خود رهبر انتخاب می‌کند و وظیفه‌اش مصلحت وجود و تداوم نظام به هر قیمتی است نه مصلحت مردم و منافع ملی، آیا آن‌را می‌توانند منحل کنند؟
آیا انتخاب رییس قوه قضائیه باید با رهبر باید باشد یا مردم؟ آیا دخالت رییس قوه قضائیه که وظیفه اش طبق همین قانون اساسی اداری است را توانسته‌اند تا کنون از امر و نهی و دخالت در رای دادگاهها بازدارند؟
آیا دائم العمر بوده رهبر را که در واقع نقش یک پادشاه مذهبی را بازی می‌کند، می‌توانند قانون‌مند بکنند؟ که اکنون صحبت موروثی بودن آن هم هست.
خمسه پور: آیا آنچه در این نامه مطرح شده سال‌هاست از طرف جناح اصلاح طلب جمهوری اسلامی مطرح شده، از جمله از طرف سعید حجاریان که از او به عنوان نظریه‌پرداز جناح اصلاح‌طلب یاد می‌شود. در مورد نامه به رهبر جمهوری اسلامی همچنان گفته میشود که محمد نوریزاد که همچنان در حصر است و گفته میشود که تحت شکنجه هم بوده، نامه‌های متعددی را خطاب به علی خامنه‌ای نوشته. این نامه‌ها فکر می‌کنید با چه هدفی نوشته می‌شوند و چه خاصیتی می‌توانند داشته باشند؟
کورش زعیم: ببینید، این نامه‌ها با حسن نیت نوشته می‌شود. آقای حجاریان هم با حسن نیت نوشت، ولی سرنوشتش ترور بود. آقای نوریزاد هم با حسن نیت نوشت. او می‌خواست برای کشورش یک کار مثبت انجام دهد، ولی سرنوشتش همین است که شما اکنون مشاهده می‌کنید. آقای تاجزاده هم ته دلش می‌خواهد اصلاح بکند از این وضع موجود، از این سراشیبی که ما داریم با سرعت به قعر دره می‌رویم، ولی خوب صحبت اصلاح‌طلبی در مورد جمهوری اسلامی عبث است. امکان‌پذیر نیست. شما باید قانون اساسی را بکلی عوض کنید. ما در یک جلسه بودیم که صحبت از همین قانون اساسی شد و آقایان می‌گفتند که باید اصل فلان و فلان و فلانش عوض بشود. من گفتم آقایان ۱۷۷ اصل قانون اساسی باید عوض بشود. این قانون اساسی آن قانون اساسی نیست که بشود کشور را با آن اداره کرد.
خمسه پور: آیا این همین خواسته نیست که در این نامه مطرح شده، آقای زعیم، یعنی شورای بازنگری قانون اساسی؟
کورش زعیم: ببینید، باید یک قانون اساسی نوین داشته باشیم. ما این پیشنهاد را کرده ایم در صحبت‌هایمان و در نوشته‌هایمان که باید مجلس موسسان تشکیل شود با انتخابات آزاد که این رژیم دخالتی در آن نداشته باشد. بعد آن مجلس موسسان پیشنهادهای یک قانون اساسی نوین بر پایه وضع کنونی جهان که بتواند ما را همتراز کند با کشورهای دنیا و بتوانیم دوباره پیشرفت را آغاز کنیم؛ و به رای مردم گذاشته شود. آنگاه با یک انتخابات آزاد، نه یک انتخابات فرمایشی. من بارها در صحبت‌هایم گفته ام که من از سال ۵۸ حتی یک انتخابات ندیده ام که در آن تقلب نشده باشد. حتی موقعی که خودم کاندید بودم انصراف دادم، گفتم تقلب خواهد شد. یعنی انتخابات در جمهوری اسلامی بی معنی است، چون یک نفر صحبت میکند. یک نفر دستور میدهد که کی باشد و کی نباشد. ما باید از این وضع گذر کنیم. یک قانون اساسی مدرن، یک قانون اساسی که مردم به آن رای واقعی بدهند نه رای تقلبی مانند سال ۵۸٫ یک انتخابات آزاد زیر نظر سازمان ملل. ما بارها گفته و نوشته ایم که باید انتخابات مجلس موسسان و همه‌پرسی انتخاب قانون اساسی نوین، انتخابات مجلس آینده و ریاست جمهوری زیر نظر سازمان ملل باشد تا آنان که عادت دارند در کشورمان تقلب بکنند باز داشته شوند.
خمسه پور: کورش زعیم، عضو شورای رهبری جبهه ملی ایران.
جامانده: آیا نباید از صدها سال حکومت مذهبی بر کشورمان، که ذاتی انحصارگرا دارد، و هزار سال حکومت مذهبی در اروپا درس عبرت بگیریم؟
بند آخر نامه ایشان [تاجزاده] معنای واقعی دارد که ما امروز از دیدگاه زمانی، بخاطر آنچه اصلاح طلبان در زمانی که توان آن را داشتند انجام ندادند، ۵۰۰ سال از تجربه اروپا عقب هستیم و کشورمان که ۴۲ سال پیش دومین کشور پیشرفته آسیا بود امروز در رتبه‌های آخر است.
ما امروز یک وصله ناجور در جهان همگرایی هستیم و نمی‌توانیم و نباید سرنوشت ملت خود را به باورهای تاریخ گذشته و ناکارآمد گره بزنیم؛ که اگر ادامه بدهیم به قعر تاریخ سقوط خواهم کرد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است