مولوی عبدالحمید: سیاست‌های ۴۴ ساله جواب نداده و باید تغییر کند


اینترنت در زاهدان هم‌زمان با برگزاری نماز جمعه در این شهر قطع شد. با این حال سخنرانی امام‌ جمعه اهل سنت این شهر در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت. مولوی عبدالحمید درباره حجاب، اعتراضات صنفی و لزوم تغییرات سیاسی صحبت کرد.

حال‌وش، رصد بلوچستان و دیگر منابع رسانه‌ای مسائل مربوط به بلوچستان صبح روز جمعه ۳۰ تیر از اختلال شدید اینترنت در زاهدان خبر دادند. با این حال سخنرانی مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان بعد از نماز جمعه در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت.

بیشتر بخوانید: سامان یاسین: نمی‌دانم بە چه جرمی بازداشت شدەام، من تنها درد جامعه را بیان کرد

عبدالحمید حل مشکلات در کشور را در گروی تغییر وضعیت سیاسی جامعه دانست و تاکید کرد که سیاست‌های داخلی و خارجی کشور نیاز به تغییر دارد چون که “سیاست‌های ۴۴ ساله جواب نداده است.”

امام جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد، تا وقتی که مسائل سیاسی حل نشود، بحران اقتصادی کشور و دیگر مسائل هم حل نخواهد شد.

او ریشه همه مشکلات را “سیاسی” دانست و گفت، حتی “اگر همه اقتصاددانان دنیا هم جمع شوند، نمی‌توانند وضعیت اقتصادی را سامان دهند”.

او در ادامه صحبت‌های خود به فرار نخبگان هم اشاره کرد و گفت، نخبگان بهترین سرمایه این کشور هستند که اگر از دست بروند و مهاجرت بکنند، ضربه بزرگی است و “این موضوع هم به مسئله سیاسی مرتبط است.”

عبدالحمید: زندانی کردن و زدن زنان جواب نمی‌دهد

مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه زاهدان به سرکوب زنان هم اشاره کرد و گفت: «زنانی که حجاب را برمی‌دارند می‌خواهند نافرمانی و اعتراض سیاسی خود را نشان دهند. این‌ها ناراضی هستند و این موضوع هم سیاسی است.»
امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد برخورد با زنانی که زیر بار حجاب اجباری نمی‌روند گفت: «اگر می‌خواهیم که حجاب رعایت شود،‌ راهش زندانی کردن،‌ بازداشت کردن و زدن و تنبیه‌ کردن نیست، این جواب نمی‌دهد و اگر جواب هم بدهد موقتی است. ممکن است سرکوبی صورت بگیرد و خاموش شود ولی این مسئله اساسی حل نمی‌شود.»

“اعتراضات بازنشستگان، معلمان و کارگران سیاسی است”

در روزهای گذشته بازنشستگان و معلمان تقریبا هر روز تجمعات اعتراضی برگزار کردند. مولوی عبدالحمید در صحبت‌های خود به این موضوع هم پرداخت و گفت، ریشه همه اعتراضاتی که از سوی صنوف مختلف کشور، از جمله بازنشستگان، معلمان و کارگران انجام می‌شود، به “مسائل سیاسی در کشور مرتبط است و باید تغییرات سیاسی در کشور صورت بگیرد.”

او تاکید کرد که مسائل و مشکلات را باید با گفتمان و مذاکره حل کرد.

برگزاری تظاهرات سکوت در زاهدان

نمازگزاران زاهدان بعد از نماز جمعه راهپیمایی سکوت برگزار کردند. در فیلمی که کانال “رصد بلوچستان” منتشر کرده اعلام می‌شود که مولوی عبدالحمید به دلیل هم‌زمانی با ماه محرم و عزاداری شیعیان از نمازگزاران خواسته که شعار ندهند و فقط تظاهرات سکوت برگزار کنند.

تظاهرات در زاهدان ظاهرا به صورت مسالمت‌‌آمیز برگزار شد. نیروهای نظامی و امنیتی همانند هفته‌های گذشته در خیابان‌های این شهر حضور پررنگ داشتند اما از دستگیری‌ها گزارشی نشده است.

گرگیج: چرا علیه پوتین، لاوروف و روسیه شعار ندادند؟

در همین حال مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت گالیکش در استان گلستان نیز در خطبه نماز جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ به موضوع بیانیه مسکو در مسئله جزایر سه‌گانه با کشورهای حاشیه خلیج فارس پرداخت و گفت که اعتراض ایران و احضار کاردار روسیه به وزارت خارجه کافی نبوده است.
او ضمن انتقاد از سیاست‌های روسیه می‌پرسد، چرا وقتی روسیه چنین کاری با ایران کرد “شعار مرگ بر لاوروف، مرگ بر پوتین و مرگ بر روسیه داده نشده است؟”

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است