مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط زیست: نابودی ۹۵ درصد ذخیره جانوری کشور طی چند سال اخیر/ نشست ۳۶ سانتی زمین در تهران


مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بی‌تدبیری مسئولان، سکوت نخبگان و افزایش سد سازی و احداث قنات مهم ترین عوامل نابودی احیای دریاچه ارومیه بود ولی احیای دریاچه در صورت اجرای سیاست های عملی در طول زمان ممکن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، محمد درویش در همایش “آب، نبض زندگی” که در تبریز برگزار شد با بیان اینکه می توانیم دریاچه مرده ارومیه را بار دیگر احیاء کنیم افزود: فرآیند احیای دریاچه ارومیه طولانی ولی ممکن است.

وی بی تدبیری مسئولان و عدم آگاهی مردم از سوء استفاده های مغرضانه برخی افراد از طبیعت را مهم ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه و سایر بحران های زیست محیطی عنوان کرد و گفت: دریاچه ارومیه باارزش ترین زیست گاه کشور بود که متاسفانه نفس‌های آخر خود را می کشد ولی فعالین زیست محیطی کشور و عموم مردم انتظار دارند بار دیگر شاهد تنفس نگین فیروزه ای دریاچه باشند.

درویش در بخش دیگری از سخنان خود از قطع هزاران اصله درخت بلوط به بهانه انتقال خطوط گاز انتقاد و تصریح کرد: وقتی علت را از پیمانکار جویا شدیم گفت ببخشید، مسیر را اشتباهی انتخاب کردیم ! همین کارفرما به بهانه ایجاد اشتغال برای ۲۰۰نفر، حق السکوت هایی از صد هزار تا ۵۰۰ هزار تومان به اهالی روستا داده بود تا مانع از ورود فعالان زیست محیطی به این منطقه شوند.

این فعال‌زیست محیطی با بیان اینکه از تکرار خطاهای زیست محیطی در کشور باید پرهیز کنیم گفت: مهم ترین حرف و خواسته فعالان زیست محیطی کشور این است که باید از تخریب محیط زیست بیش از پیش جلوگیری کنیم چرا که تخریب محیط زیست اثرات بسیار نامطلوبی بر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد گذاشت.

درویش با تاکید بر تلاش در راستای حفظ زیست گاه های جانوری نیز گفت: متاسفانه در چند سال گذشته به دلیل بی تدبیری مسئولان، بیش از ۹۵ درصد ذخیره جانوری خود را از دست داده ایم.

وی با انتقاد از اکثر سدسازی های موجود در کشور ابراز کرد: متاسفانه قصه سدسازی در این کشور، فقط بر اساس منافع یک قشر خاص از مسئولان و مردم صورت می گیرد و به گفته معاون وزیر نیرو دولت نهم و دهم، در حال حاضر سدهای کشور به جای اینکه مکانی برای ذخیره منابع آبی باشد به مصرف کننده آب تبدیل شده اند.

مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در روزهای گذشته شاخص آلودگی هوا در اصفهان به بالای ۳۰۰ رسیده است ادامه داد: شاخص آلودگی هوای تهران در مواقع بحرانی رقمی حدود ۱۰۰ است در حالی که به دلیل استقرار یکسوی صنایع کشور در اصفهان، شاهد افزایش میزان آلایندگی ها در این شهر به بالای ۳۰۰ هستیم.

درویش گفت: ایرانیان در طول ۱۰ سال گذشته، ذخیره آبی هزاران سال خود را استفاده کرده اند.

وی با انتقاد شدید از جنگل تراشی های موجود در کشور نیز گفت: متاسفانه در درجه اول به بهانه توسعه کشاورزی، جنگل ها را تخریب می کنند در حالی که در گذر زمان، تخریب جنگل ها به ویلاسازی منتهی می شود!

وی با اشاره به وضعیت زندگی مردم اهواز پس از بروز طوفان ها ریزگردی اظهار کرد: در اثر طوفان های اخیر اهواز و چندین شهر مجاور، باکتری ها و قارچ های مفید منطقه از بین رفت و به دلیل تیره تر شدن برف موجود در ارتفاعات و تبخیر سریع آن، ذخیره آبی این منطقه که معمولا تا خرداد ماه دادامه داشت تا انتهای فروردین تمام می شود.

اراضی تهران سالانه ۳۶ سانتی متر نشست می کند
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس قوانین بین المللی ، اگر در هر کشوری زمین ها به اندازه چهار میلی متر نشست کنند کمیته ای با مسئولیت عالی ترین مقام اجرایی تشکیل می شود تا موضوع را پیگیری کند.

وی در همین راستا افزود: علی رغم وجود بیشترین تعداد فعال زیست محیطی در تهران، سالانه در مناطق جنوب و شرق تهران بیش از ۳۶ سانتی متر، نشست زمین را شاهد هستیم.

درویش در بخش پایانی سخنان خود مهم ترین عامل تخریب محیط زیست را نگاه طمع آمیز برخی مسئولان و مردم عنوان کرد و افزود: تخریب محیط زیست به معنی نابودی زندگی بشری و بروز انواع بیماری ها است و اگر می خواهیم به شرایطی برگردیم که مستحق کشور عزیزمان ایران است باید با نگاه طمع آمیز و مغرضانه به طبیعت مبارزه کنیم.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است