قتل فجیع جمال خاشقجی، نمادی از برادر‌خواندگی ایران و عربستان-کورش زعیم


چنین بنظر میرسد که تنها تفاوت دو حکومت مذهبی عربستان سعودی با جمهوری اسلامی در اینست که حکومت قبیله ای عربستان مخالفان را سر می بُرد و مُثله میکند؛ ولی جمهوری اسلامی در ایران آنان را ناپدید میکند، خوددار زنی میکند و ایست قلبی میدهد. البته گاهی روشهای «دشنه آجین» کردن را هم اعمال میکند. دو نظام حکومتی برادرند و هم سلیقه؛ ولی عربستان خیلی خام عمل میکند و باید خیلی روشها را از جمهوری اسلامی یاد بگیرد. ترس از انتقاد و اعتراض و تحمیل خفقان رسانه ای از ویژگیهای تغییرناپذیر رژیمهایی است که به علت خشونت و فساد و ناکارآمدی، پشتیبانی مردمی ندارند.

جمال احمد خاشقجی، ۵۹ ساله، دانش آموخته دانشگاه ایالتی ایندیانا، امریکا، روزنامه نگار منتقد حکومت قبیله ای عربستان، مدیر و سردبیر کانال العرب نیوز، سردبیر روزنامه الوطن عربستان بود که آنها را بلندگوی مخالفان رژیم عربستان کرده بود. خاشقجی بعلت مزاحمت و ممنوعیت ها و تهدیدهای حکومتی عربستان در سال ۲۰۱۷ به امریکا گریخت و در آنجا حزبی مخالف حکومت عربستان تشکیل داد و نیز گزارشگر روزنامه واشنگتن پُست شد. او بشدت از ابن سلمان ولیعهد عربستان، و نیز از روش دخالت عربستان در یمن انتقاد میکرد. خاشقجی در روز دوم اکتبر امسال،  برای ثبت ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و دیگر بیرون نیامد.

منابع پلیس ترکیه که در کنسولگری شنود نصب کرده بوده اند و بطور غیر رسمی گزارش دادند که فریادهای ناشی از شکنجه را ضبط کرده ند و اینکه خاشقجی در کنسولگری کشته و تکه تکه به خارج برده شده است. جالب است که هیچ واکنشی تا کنون از هیچ دولت عرب دیده نشده و جمهوری اسلامی هم ساکت مانده، چون خودش هم اهل فن است.

محمد کاشیکچی، پدر جمال، که پزشک ویژه سلطان عبدالعزیز السعود بوده، تبعه ترکیه و همسرش تبعه عربستان بوده است. باید به یاد بیاوریم که جمال خاشقچی برادر زاده آدنان خاشقچی دلال اسلحه بود که در جریان ایران-کُنترا دست داشته است. پسرعموی جمال، دودی فیاد نامزد پرنسس دیانای انگلستان بود که با هم در یک تصادف خودرو کشته شدند.

سوای اینکه قربانی چه کسی بوده و موافق یا مخالف چه چیزی یا چه کسی بوده، اینگونه وحشی گری ها در جامعه بشری محکوم و منفور است.

کورش زعیم

عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران

تهران- ۲۳ مهر ۱۳۹۷خ

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است