عبدالحسین ناهیدی آذر، نویسنده کتاب “زنان ایران در جنبش مشروطه” درگذشت


nahidiazar-abdolhosein

عبدالحسین ناهیدی آذر

عبدالحسین ناهیدی آذر، مورخ آذربایجانی و نویسنده کتاب هایی همچون: زن در تاریخ ایران، زنان ایران در جنبش مشروطه، دو مبارز(به همراه رحیم رئیس نیا)، جنبش آزادیستان- قیام شیخ محمد خیابانی، روزنامه های تبریز در صدر مشروطه_به انضمام مجموعه روزنامه ناله ملت، نقش کودکان و نوجوانان در جنبش مشروطه، تجار و دهقانان ایران در عصر مشروطه خواهی و سه مبارز مشروطه، روز ۲۱ بهمن ماه، در تبریز درگذشت.

این مورخ و نویسنده برابری خواه، در سال ۱۳۲۰ متولد شده بود. ناهیدی آذر پس از اتمام دوره مقدماتی دانشسرای تبریز به استخدام اداره فرهنگ در آمد و راهی تدریس در روستاهای اطراف شبستر شد. همزمان با تدریس، تحصیل خود را در رشته تاریخ و جغرافیا در دانشگاه تبریز ادامه داد و به اتمام رساند. وی از جمله معلمینی بود که با محفل زنده یاد صمد بهرنگی و یاران او در ارتباط نزدیک بود و در سال ۱۳۵۰ به مدت تقریبی یک سال بازداشت و روانه زندان شهربانی شد که چندی بعد کمیته مشترک ضدخرابکاری نامیده می شد.

او همواره به تحقیق در زمینه تاریخ مشغول بوده و کارهایش در زمینه تاریخ زنان از نخستین تحقیقات تخصصی در امور زنان می باشد. همچنین وی از اساتید صاحب نظر در مورد تاریخ نهضت آزادیستان و قیام شیخ محمد خیابانی بود. او علاوه بر کتاب های فوق، دهها مقاله ارزشمند را در کارنامه خود دارد. استاد عبدالحسین ناهیدی آذر از حامیان و نخستین امضا کنندگان کمپین یک ملیون امضا به شمار می رفت و همواره پشتیبان فعالیت های برابری خواهانه زنان بود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است