سوزان نیمن، فیلسوف اخلاق و رئیس انجمن اَینشتاین در پتسدام(آلمان)، در مصاحبه ای می گوید که وحشت حماس نباید باعث شود که ما عقلمان را از دست بدهیم.


سوزان نیمن، فیلسوف یهودی، می گوید که نشانه های آشکاری از یک بحران قریب الوقوع وجود داشت. با این وجود، او تأکید می کند که در هر دو طرف افرادی هستند که بر عقل و همزیستی مسالمت آمیز تکیه می کنند.

خانم نیمان، شما از منتقدان سرسخت یهودی سیاست اسرائیل به حساب می آیید. وقتی از حمله تروریستی حماس به اسرائیل مطلع شدید چه چیزی در ذهن شما گذشت؟

سوزان نیمان: مانند همه یهودیان، من در ابتدا در شوک بودم. یک روز تمام طول کشید تا این که عظمت این حمله تروریستی واقعاً بر من آشکار شد. یکی از دخترانم می خواست در تابستان به گذراندن مدت زمان طولانی تری به اسرائیل برود.او قطعاً در مرز غزه آنجا می بود. او در نظر داشت به یک کیبوتس صلح دوست برود. این غم انگیزترین واقعه است، این که برخی از کیبوتس هایی که مورد حمله قرار گرفتند، مکان هایی هستند که در آن افرادی زندگی می کنند که برای مثال به مردم غزه کمک می کنند تا اگر مجبور به رفتن به بیمارستان باشند، از غزه خارج شوند. اینها همه افرادی هستند که برای همزیستی مسالمت آمیز تلاش می کنند. حتی حماس هم نمی تواند عقل را از بین ببرد.
آیا این حمله تروریستی برای ارزیابی سیاسی شما از وضعیت خاورمیانه پیامدهایی دارد؟

علیرغم همه ناراحتی ها و نگرانی ها، باید به صراحت بگوییم که این فقط مربوط به اسرائیل و فلسطین نیست. یکی از آشنایان اسرائیلی اندکی بعد به من نوشت: «حماس نه تنها افراد زیادی را کشته، بلکه عقل هم دارد.» من به او نوشتم: «نازی‌ها هم نتوانسته‌اند عقل را بکشند، و ما هم نباید اجازه دهیم که حماس هم این کار را انجام دهد.»
اما آیا این بربریت هنوز یک نقطه عطف تاریخی نیست؟
از زمان شوعا تا کنون این همه یهودی در یک روز کشته نشده اند. البته این یک کیفیت جدید است. اما پاسخ نمی تواند کشتن تعداد بیشتری از غیرنظامیان فلسطینی باشد. اکثریت فلسطینی ها علیه حماس، علیه گروگان گیری، علیه حمله صحبت می کنند و اکثریت قریب به اتفاق اسرائیلی ها نتانیاهو را مقصر می دانند. راستش را بخواهید، نمی دانم آیا در رسانه های آلمان می‌توانید چیزی در این مورد بخوانید. اما چیزی که در این لحظه من را خوشحال می کند این است که اکثریت اسرائیلی ها نگذاشتند عقلشان کشته شود.

rnd آلمان

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است