بیانیه پنج نهاد جمهوری خواه سوسیال دموکرات و لائیک-سکولار ایران


پس از هفتاد پنج سال جنگ، آیا راه دیگری نیست؟
جنگ و خشونت هولناکی که در روزهای اخیر منطقه خاورمیانه را فراگرفته موجب نگرانی شدید ماست. خشونت، جنگ و ترویج تروریسم نه تنها راه حل اختلافات هفتاد و پنج ساله فلسطین و اسرائیل نیست، بلکه این مخاصمات و کشتار غیرنظامیان و نابودی مناطق شهری در هر دو جبهه، آنچنان ابعاد وسیع و غیر انسانی به خود گرفته است که متخصصان از وقوع جنایت علیه بشریت سخن میگویند.
حماس، سازمانی اسلامیست-تروریستی است، که یکی از شبکه های اخوان المسلمین می‌باشد، که ارتباط چندانی با جنبش فلسطین ندارد، از نظر مالی و نظامی مورد حمایت قطر و جمهوری اسلامی ایران و برخی از کشورهای منطقه قرار دارد. حماس از سال ۲۰۰۹ به شکل تاکتیکی مورد استفاده و حمایت نتانیاهو، جهت تضعیف دولت خودگردان فلسطین، میباشد. حماس تشکیلاتی اسامیست-تروریستی است که از زیر‌ساخت‌ها و امکانات ساختاری نوار غزه، مانند مدارس و بیمارستانها و غیره، که طبق قوانین بین‌المللی نباید برای پایگاهای نظامی استفاده شوند، بی محابا از عواقب آن، برای اهداف نظامی خود استفاده میکند. روز شنبه ۷ اکتبر حماس در یک تجاوز نظامی به جنوب خاک اسرائیل، در مرزهای شمالی و شرقی غزه، صدها تن از شهروندان اسرائیلی از جوان و کودک تا زن، مرد، بیمار و سالخورده، را با ابزار سرد و گرم کشت. بر اساس آمار انتشار یافته در رسانه‌ها و مطبوعات از جمله CNN ، حماس شمار ۱۹۹ تن از ملیتهای مختلف را ربود و اسیر کرد و به گروگان گرفت. بیش از ۲۰۰ پسر و دختر شرکت کننده در جشنواره موسیقی “سوپرنوا” را با قساوتی فجیع و باور نکردنی به قتل رساند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در مسئولیت اخیرش به عنوان نخست وزیر اسرائیل، در شرایط خاصی و خالی از مشروعیت و مقبولیت ملی و جهانی به قدرت رسید، در اداره داخلی کشور دچار مشکلات عمده بود. او بلافاصله پس از حمله حماس برنامه نظامی انتقام‌جویانه، قطع آب و برق و گاز و کوچ اجباری شهروندان بی‌پناه و مجازات دسته جمعی مردم فلسطین را اعلام کرد. قوای نظامی بزرگی را به نوار غزه بسیج نمود به سرکوب شهروندان پرداخت. سیاست چشم در برابر چشم و استفاده از شهروندان فلسطینی به عنوان گوشت دم توپ، دور از شرافت انسانی است.
دهه‌هاست که بخش بزرگی از مردمان اسرائیل و فلسطین، خسته از جنگ و خشونت و آوارگی، در جستجوی همزیستی مسالمت آمیز هستند و میخواهند پس از سال‌ها منازعه در آسایش و امنیت زندگی کنند، اما دولت‌های افراطی، قدرت‌های ذی‌نفوذ جهانی و عوامل ذینفع خارجی به شیوه‌های گوناگون از پیشرفت روند صلح این دو ملت جلوگیری به عمل میاورند. این روزها به دنبال کشتار هولناک حماس، نتانیاهو با توسل به سیاست صهیونیستی خود نشان داد در صدد حذف دولت خودمختار فلسطین، ادامه اشغال بقیه سرزمین‌های آن می‌باشد. او به خوبی واقف است که مردم بی‌سرزمین و ملت بی‌دولت محکوم به آوارگی و نابودی هستند.
باید قبول کرد که در دهه سوم قرن بیست‌ویکم، وجود اسرائیل و فلسطین به عنوان دو دولت-ملت مستقل و آزاد در منطقه پرآشوب جنوب غربی آسیا یک واقعیت انکار‌ناپذیر بوده و وجود مستقل هر دو آنها، برای صلح جهانی و این منطقه پرآشوب لازم و ملزوم است. هیچ منطق عملی از دامنه نگرانی‌های اقدامات انتقام جویانه‌ و برنامه ریزی شده‌ی حماس و طرفدارانش، به ویژه جمهوری اسلامی، که آشکارا در امور ملل دیگر دخالت میکند و نتانیاهو و هم‌پیمانانش، که خلاف قوانین بین‌المللی، به‌ویژه معاهده درگیری‌های مسلحانه، (ماده ۳ کنوانسیون ژنو، و پروتکل الحاقی شماره ۲ آن) اقدام میکنند نکاسته، برعکس تشویش انسان‌دوستان، آزادیخواهان و طرفداران عدالت و صلح را بیش از پیش برمی‌انگیزاند.
ما، پنج نهاد سوسیال دموکرات و لائیک-سکولار ایرانی که برای آزادی ملت ایران از استبداد و افراطی‌گری و حکومت دینی، علیه جمهوری اسلامی مستقر در ایران مبارزه می‌کنیم و خواستار دوستی و صلح و روابط مسالمت‌آمیز با کشورهای جهان هستیم، از بروز و گسترش این جنگ ناخواسته و تحمیلی نسبت به مردم بیگناه منطقه، ابراز نگرانی کرده و از مقامات سازمان ملل متحد و رهبران کشورهای دموکرات و انسان‌دوستان جهان تقاضا داریم هرچه زودتر، با استفاده از تمام امکانات خود به کمک جنگ‌زدگان دو طرف پرداخته و متخاصمان را ملزم به آتش بس کنند.
ما همچنین خواستار رفع خشونت و خنثی کردن تروریسم و رعایت حقوق بشر و اصول قوانین بین‌المللی برای انتخابات آزاد و عادلانه و دموکرات در فلسطین هستیم، تا این دو ملت هر کدام در سرزمین خود، دولت مستقل خود را برگزینند و همسازی و همزیستی بین این دو دولت – ملت به واقعیت بپیوندد.
۱۴ اکتبر ۲۰۲۳
اندیشکده آگاهی و شناخت
حزب آزادی و رفاه ایرانیان ( آرا)
حزب جمهوریخواه سوسیال دموکراتیک و لاِئیک ایران (عضو جبهه ملی ایران)
صدای زنان سوسیال دموکرات ایران
همگرایان سوسیال دموکراتیک ایران

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است