اثار برجای مانده تشنجات صوری** اخیردر منطقه- ضیاء مصباح



*تشنجات و درگیری های منظقه هر چند رو به ارامش- برامده از تد بیر نسبی طرفین – میرود ، اما حساسیت بازارهای مالی داخل کشورمان بتبع بنیاد نهاده شده بر تعلق اقتصاد به غیر از ادمیان بگونه ایست که بسرعت از این تحولات تأثیر می پذیرد .
* اصولا تمام جنگ‌ها تبعات مخربی دارند که ادامه آنها منجر به از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی و اجتماعی کشورها میشود …… جنگ‌، برای طرفین آسیب‌ زاست و علاوه بر تلفات انسانی بسیاری از ثروت‌های طبیعی، زیرساخت‌ها و آنچه را که کشورها طی سال‌های طولانی برای رفاه شهروندان خود فراهم کرده‌اند، از دست می ‌روند.
* در مورد آثار و تبعات اقتصادی تحولات اخیر خاورمیانه نه تنها اقتصاد ناتوان ره اورد ۴ دهه حکومت فعلی را – تحت تأثیر قرار داده و سبب افزایش قیمت ارزهای خارجی ، سکه ، ریزش بورس ، خارج شدن هزاران میلیارد‌ تومان از بازار سرمایه و افزایش قیمت‌ها شده …..
*بلکه به ایجاد موجی از نگرانی در منطقه و سایر کشورها منجر گردیده و به دنبال آن بر قیمت‌های جهانی نفت و فلزات افزوده و ناامنی‌های دریای سرخ، هزینه حمل کالاها و بیمه‌های ‌دریایی شناورها و طول مسیر‌ها را افزایش داده و باعث افزایش تورم در اکثر کشورها گردیده است .
* از این رو بسیاری از نهادهای بین‌المللی ، آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه و حتی کشورهای چین و روسیه طرفین منازعه را به خویشتن داری و گفت‌گوفرا خواند ند .
* پس از ۷ اکتبر( حمله حماس به اسراییل) و برخوردهای متعاقب ان قیمت دلار از ۴۹ هزار تومان – افزایش قابل توجهی داشت و به حدود۶۶هزار تومان رسید و در لحظه نگا رش متن در رابطه با تامل حکومت و در صدد برداشتن «تابلونئون » نصب شده در میدان کاخ (فلسطین ) البته حسب دستور نصابان ان ! که بطور روز شمار زمان بدریا ریختن رژیم اسرائیل را نشان می داد و سلسله تبلیغات میان تهی بنیاد نهاده شده بر دشمن سازی به کمتر ۶۰۰۰۰۰ ریال رسیده ….
*در واقع ارزش پول خارجی گران نشده ؛ زیرا در پی اتفاقات اخیرکه گریبان انان را نیز گرفت ، نرخ دلار در کشورهایی مثل عربستان و امارات افزایش نیافت…. بلکه «کاهش ارزش پول رایج » اسباب گران شدن ارزهای خارجی را فراهم کرد.
* البته با این تیم اقتصادی و نا توانی تمامی انان در برنامه ریزی های اقتصادی ، ضمنا مبری از پاسخگوئی در برابر ملت گرفتار جهل و فساد ….بازگشت نرخ دلار به سطوح قبلی امکان‌پذیر نیست .
*چرا که تجربه دهه‌های اخیر در کشور«تحت سلطه اید ئولژی حاکم »نشان میدهد که با وارد شدن «شوک های سیاسی و اقتصادی خارجی» به اقتصاد بیمار ما ، پول خارجی جهش میکند و با تخلیه اثرات شوک از بازار، به‌دلیل ضعف زیر ساخت‌ها و ناتوانی سیاستگزاران پولی در مهار تورم و چسبند گی قیمت‌ها، برابری نرخ ارزها بالاتر از سطوح قبلی خود البته با نوساناتی قرار میگیرد .
*در حالیکه در کشورهایی مانند روسیه – چنین نبوده، ارزش روبل پس از حمله به اوکراین و تشدید تحریم‌های بین‌المللی کاهش یافت، با این حال در مدت بسیار کوتاهی، با مدیریت مؤثر بانک مرکزی این کشور مهاجم – به قیمت سابق خود بازگشت.
* این موضوع به میزان ذخایر ارزی کشور و اثر بخشی مدیریت بانک مرکزی و عواملی فعال در این بخش بنیادین بستگی دارد. ضمنا” کمبود درآمدهای ارزی در راستای کنترل افزایش دلار ، این فرصت را بدولت میدهد که منابع ریالی خود را تا حدودی با فروش دلار در حد توان محدود خود – تقویت کند.

*طبعا از آنجا که کشورمان در این وضعیت اسفناک ،وارد کننده کالاهای اساسی و نهاده های تولیدیست ، با افزایش نرخ دلار، این کالاها نیز گران میشوند و افزایش قیمت آنها بر مردم تحمیل میشود.
* قبلا بانک مرکزی دلار ۴۲۰۰ تومانی را یک شبه به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تغییر داد ،با این هدف که از« فساد ناشی از رانت دریافت کنندگان ارز ترجیحی »جلوگیری شود و کالاهای اساسی و دارو بر اساس دلار نیمایی بدست مصرف کننده برسد.
اما نتیجه چه شد ؟….بستر رانت جدیدی برای رانت خواران و مزدوران خودی – همیشه در صحنه فراهم شد.
* چرا که فاصله نرخ ارز بازار آزاد و دلار ۲۸هزار و‌۵۰۰ تومانی، بسیار بیشتر از فاصله نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و نرخ آزاد ارز در آن زمان بود .
*لذا از آنجایی‌که ویژه خواران« راه و چاه» فروش کالاهای مشمول ارز نیمائی را به قیمت آزاد، در غیاب نظارت‌های قانونی ،به خوبی فرا گرفته‌ و منافع باد آورده‌ای را از آنِ خود میکنند و همچنین ناتوانی درهدایت و مدیریت نرخ ارز، باعث افزایش قیمت ها شده و به تبع آن، قیمت کالاها نیز افزایش می‌یابد؛ در نتیجه نرخ تورم نیز صعودی می ‌شود.
* نا گفته نماند : زمانیکه ازانتظارات تورمی در بازاربه دلیل فر و کش نمودن هیجانات سیاسی منطقه – کاسته شود … عدم افزایش و حتی کاهش نرخ ارز به شکل تدریجی تا سطحی بالاتر از نرخ قبلی روی خواهد داد ، که این امر ناخشنودی رانتخواران و دلالان وابسته را در پی دارد که همواره با استفاده از ضعف بانک مرکزی در تثبیت نرخ ارز ، با ایجاد نوسانات ارزی هم چنین دسترسی به اطلاعات پشت پرده جیب های گشاد خود را از منافع حاصله پر میفرمایند .
———————————–
**) دردلایل انتخاب واژه « صوری » در عنوان مطلب :
در پی تفاهم های بین المللی بعد از حمله به کنسول گری رژیم در دمشق که :
برای ممانعت از تشنج بیشتر در منطقه، طرفین با پرتاب موشک های غیر مسلح که اکثرا با کمک کشورهای منطقه به هدف نرسید و در تعقیب ان تلنگری به پایگاه شکاری اصفهان و اعلام ختم ماجرا … تعدادی از مفسرین بنام البته صادق ، میهن دوست وبا حسن نیت را غافلگیر کرده و شمشیر نقد و تحلیل را «بعلت بی خبری از مذاکرات و تفاهم های پشت پرده و اختلاف ۱۸۰ درجه ای با گفته هاو شعارهای عوام فریبانه قبلی !! »در نیام فرو هشتند … … و در توجیه چگونگی تحلیل ها و تفاسیر خود انهم حسب مورد در همین روزها متحیر و البته تا حدودی خوشحال شدند …. تاچه قبول افتد !

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است