هممیهنان، در برابر انیرانیانی که از روی ناآگاهی و یا برای بزرگنمایی فرهنگ سترونِ، خشونت، مویه پرستی و تیرهِ اسلامی، بر فرهنگ پرشورُ شادی، نورانی، زیباستایی و جوانمردی ایرانی پرخاش میکنند، بپاخیزیم؛ جبهه ملی ایران- اروپا جشن خجسته زایش خورشید را بزرگ می دارد، فرُخ و فرخنده باد یلدا!


حافظ:‌    صحبـت حـُکّام، ظلمـت شـب یلداست
          نور زخورشید جوی، بو که برآید
  زرتشت:  من برای نبرد با تاریکی شمشیر نمی کشم، چراغ می افروزم 

yalda
همه جشنهاى ایرانیان جشنهاى میترائى و دهقانى است ، تمام این آئین ها و جشن ها بخاطر سپاس از ( خور ، خورشید و یا مهر ) است. جشن یلدا یا شب چله ، بلند ترین شب سال است و از روز نخست ما ه دى بر زمان تابش نور خورشید افزوده مى شود ، یلدا انقلاب زمستان نیز نامیده مى شود.
در شب یلدا که بلند ترین شب در نیم کره شمالى است ایرانیان به رسم آیین هاى کهن میترائى گرد هم مى آیند و از زمان غروب خورشید تا بر آمدن دوباره خورشید در روز نخست زمستان به شادى مى پردازند و میوه هائى که سمبل هاى خورشید هستند مانند ” أنار – هندوانه و سنجد ” همراه با شیرینى هاى خانگى و غذاهاى ایرانى سفره رنگین یلداى ایرانیان را تزئین مى نماید و جشن و پایکوبى  تا بامداد ادامه دارد.
پس از گذشت ٩٠ روز و  یا کمى بیشتر جشن میترائى بهار ( نوروز) روز نخست فروردین  فرا مى رسد که روز و شب برابر مى شود و نوزائى طبیعت آغاز مى گردد و کشاورزان به دانه افشانى و کشت روى مى آورند،  سپس جشن هاى میترائى سده فرامى رسد که دانه ها و میوه ها رسیده مى شوند و خورشید با تمام نیرو در خدمت همه موجودات زنده قرار دارد و فصل درو و برداشت آغاز مى شود تا به جشن مهرگان مى رسیم که زمان خرمن کشى و انبار کردن غلات و میوه ها ست و از این زمان به بعد تا یلدا گرما و انرژى خورشیدى و زمان تابش خورشید کم و کمتر مى شود تا دو باره به یلدا مى رسیم.
برآیند انرژى خورشیدى و کوشش دهقانان و کشاورزان رفاه و آسایش را براى باشندگان روى زمین فراهم مى آورد و بر ما هر آینه وظیفه است تا با برپائى جشن ها و آئین هاى میترائى ایرانى سپاس گزار خورشید و کشاورزان باشیم.
بى دلیل نیست که حماسه سراى نامى استاد سخن فردوسى توسى چنین مى سراید:
به دهقان آزاده از ما درود         به گیتى در خرمى او گشود
در پایان جشن یلدا را به تمام ایرانیان آزاده شادباش مى گویم و براى همه آرزوى زندگى شاد و رفاه خورشیدى دارم.
کاووس ارجمند شهروند افتخارى شهر حماسه ( کوبانى)
تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است