بیانیه جبهه ملی ایران سامان ششم، به مناسبت روز۲۴ آوریل، یکصد و هفتمین سالگرد نسل کشی ارمنیان


۲۴ آوریل، روز گرامیداشت خاطره قربانیان نسل کشی ارمنیان درسال ۱۹۱۵ است که طی آن قریب یک و نیم ملیون نفراز ساکنان ارمنی دولت عثمانی به شهادت رسیدند. حکومت ترکهای جوان دراجرای نقشه احیای امپراطوری یکدست ترکی، این جنایت عظیم را از پیش برنامه ریزی واز طریق کشتارهای دسته جمعی، تخریب و سوزاندن روستاها، تبعید صدها هزار شهروند عادی ازخانه و کاشانه خود به صحاری شمال سوریه، به اجرا درآورد. درپایان این نقشه ددمنشانه، ارمنستان غربی، که دردستگاه امپراطوری عثمانی “ا ِرمنی ایالتی” خوانده می شد، ازروی نقشه جهان محو گردید.
حکومت ترکهای جوان به موازات نسل کشی ارمنیان و درراستای هموار کردن راه برای ایجاد امپراتوری تماما ترکی از بالکان تا مرزهای چین، به اقوام و ملل غیر ترک دیگر ساکن عثمانی نیز رحم نکرد. در سالهای جنگ جهانی اول اقلیت یونانی، آسوری و کردها نیز مشمول پاکسازی قرار گرفتند، به طوریکه در سالهای یادشده چندین میلیون نفر از سکنه غیرترک امپراتوری به قتل رسیدند و یا تبعید شدند. بازماندگان این نسل کشی به کشورهای دیگر، از جمله ایران، سوریه، لبنان و دیگر کشورهای عربی و سپس به اقصی نقاط جهان پراکنده شدند.
تاکنون پارلمانها و دولتهای حدود سی کشور از پنج قاره جهان، ازجمله آلمان، فرانسه، روسیه، ایتالیا، لهستان، جمهوری چک، آرژانتین، بولیوی،کانادا، لبنان و غیره۲، بعلاوه، سازمانها و نهادهای بین المللی متعدد، از جمله، دادگاه خلقی پاریس (١٩٨۴)، کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد (١٩٨۵)، پارلمان اروپا (١٩٨٧)، انجمن بین المللی کارشناسان و پژوهشگران نسل کشی (١٩٩٧) وغیره، واقعیت نسل کشی (ژنوسید) ارامنه را پذیرفته و آنرا محکوم کرده اند. ایالات متحده امریکا نیز پس ازسالها قول و وعده توسط نامزدهای ریاست جمهوری این کشور برای جلب آرای اقلیت ارمنی، که عمدتا ازاعقاب بازماندگان قتل عام می باشند، بالاخره آقای جوبایدن، رییس جمهوری فعلی این کشور سال گذشته در سالگرد روز ۲۴ آوریل واقعیت نسل کشی ارمنیان را به رسمیت شناخت.
عدم جلوگیری از نسل کشی ارمنیان پیشینه ای شد برای نسل کشی های بعدی، مانند هولوکاست یهودیان، قتل عام مردم کامبوج (به دست دولت)، نسل کشی توتسی ها دررواندا، نسل کشی یزیدی ها به دست داعش و غیره. گزارش شده است که هیتلردر ١٩٣٩ درهنگام اعزام جوخه های اعدامش برای کشتار یهودیان گفته بود: “امروز چه کسی قتل عام ارامنه را به خاطر می آورد ؟”.
تا پیش از سالهای انقلاب، جامعه ایرانی به طورکلی اطلاع چندانی ازاین فاجعه که درهمسایگی ایران اتفاق افتاد نداشت. لکن، جای خشنودی است که در چند دهه اخیر شمار روزافزونی از پژوهشگران، اقشار، گروههای سیاسی و روشنفکری ایرانی به این مساله توجه نموده و واقعیت این فاجعه را، علی رغم انکار مداوم پان ترکیستها، به آگاهی ایرانیان و فارسی زبانان جهان می رسانند.
جبهه ملی ایران سامان ششم ، به تعهد و پایبندی خود به دفاع و پاسداری از حقوق، حیثیت و برابری انسانها ازهر دین ونژاد و ملت و قومیت و جنسیت، تاکید می ورزد و ضمن محکوم کردن این فاجعه تاریخی و تسلیت به دولت و ملت ارمنستان، دولت جمهوری اسلامی ایران را به شناسایی و محکوم کردن این فاجعه تاریخی که در همسایگی کشورمان اتفاق افتاده فرا می خواند. ما بر این نظریم که صلح و آرامش در منقطه قفقاز، یعنی در عمق استراتژیک ایران، از جمله بدون شناسایی واقعیت نسل کشی توسط همه کشورهای منطقه و به ویژه ترکیه و قبول مسئولیت تاریخی این فاجعه توسط آن کشور امکان پذیر نیست.

جبهه ملی ایران سامان ششم

۲۴ آوریل ۲۰۲۲ برابر با یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است