بازی بی‌موقع در زمینِ نامناسب! احمد زیدآبادی


اختلافی که بین اصلاح‌طلبان بر سر حضور یا عدم حضور در پای صندوق‌های رأی در ۱۱ اسفند بروز کرده است، برای جامعه بی‌معنا و بی‌اثر، برای اصولگرایان مایۀ تفریح و سرگرمی و برای خودشان اسباب نقاری تازه و بی‌دلیل است.
با حضور یا عدم حضور آنها در انتخابات، قرار نیست هیچ اتفاق تعیین‌کننده‌ای رخ دهد. بخشی از سرمایۀ اجتماعی اصلاح‌طلبان به دلایل مختلف سوخته و بخشی دیگر به محاق رفته است. سرمایۀ سوخته را با مواضع رادیکال نمی‌توان احیاء کرد و سرمایۀ به محاق رفته نیز از طریق جنجال بر سر انتخابات بسیج نمی‌شود.
به نظرم طیف وسیعی از اصلاح‌طلبان همچنان فاقد تحلیل منسجم از شرایط داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی ایران، فاقد استراتژی معطوف به نتایج بلندمدت و اسیر سیاست روزمره‌اند و همین موضوع سبب شده است که هم به نقش سلبی یا ایجابی خود بیش از اندازۀ واقعی آن بها دهند و هم در دو جهت معکوس، برای خود هزینه‌تراشی کنند.
وقتی زمان، زمان شما نباشد، هرگونه تقلا و بی‌تابی فقط کار را خراب‌تر می‌کند. برخی گمان می‌کنند در هر زمین و زمانی مسئولیتی تاریخی برای انجام عملی خاص بر دوش دارند، بنابراین بی‌موقع و بی‌جهت و بی‌پروا خود را به وسط بازی پرتاب می‌کنند و هر نتیجه‌ای هم که به بار آید، آن را به پای دستاوردها و افتخارات خود می نویسند، حتی اگر عواقب کار برای مملکت خراب‌تر شده باشد. نیمی از گرفتاری‌های جامعۀ ما در این ۱۵۰ سالۀ اخیر نتیجۀ همین رفتارهاست اما به جای آسیب‌شناسی و نقد آنها، یکریز به آنها می‌بالیم و افتخار می‌کنیم.
به نظر من، زمانِ اکنون، زمان بازی اصلاح‌طلبان نیست همانطور که در سال ۹۶ نبود، اما با مقداری صبر و شکیبایی و طمأنینه زمان نقش آفرینی آنها در آینده‌ای نزدیک فرا می‌رسد البته اگر تا آن موقع باقیماندۀ سرمایۀ به محاق رفتۀ خود را نیز نسوخته باشند!
از سال ۷۶ تاکنون در بارۀ انتخابات و معیار آزاد و عادلانه بودن آن، به اندازۀ چند اقیانوس در کشور ما حرف و کلمه تولید شده است! این بحث دیگر برای یک ذهن عادی کمترین کششی ندارد!
اگر قاعدۀ “تکافوی بحث”در عرف جامعۀ ما جای مناسب خود را داشت، این بحث نباید این همه سال، آن هم بدون هر گونه نتیجۀ ملموس، اینقدر تکرار می‌شد. با این حال، با تکرار مکرر این بحث، اکثریت قاطع جامعه در این باره احساس تکافو می‌کند و به همین جهت دیگر با بحث و توضیح نه می‌توان جمعیت قابل توجهی را به دادنِ رأی ترغیب کرد و نه افرادی را از ندادن رأی منصرف ساخت!
از نگاه من، بدون اصلاحات عمیقِ پیشاانتخاباتی، همۀ آنچه که پیرامون کیفیت انتخابات ۱۱ اسفند و موضع‌گیری‌های مثبت و منفی در برابر آن در بین سیاسیون در جریان است، علاوه بر اتلاف وقت، سخت ملال‌آور و به مثابۀ چرخش به دور خویش است.
فقط نتیچۀ انتخابات و تحلیل پیامدهای آن می‌تواند شایان توجه باشد.
#احمد_زیدآبادی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است