وقتی که استبداد به عقب رانده میشود : اکبر کریمیان


در هفته هائی که گذاشت, طرح برخورد با دگراندیشان با برنامه مهندسی شده اطلاعات سپاه و بیت رهبری تحت عنوان “امر به معروف” جهت سرکوب و ایجاد رعب و وحشت در کشور به اجراء درآمد. این طرح که ا زقبل زمینه چینی های لازم ان توسط امام جمعه ها, صدا و سیما, انجمنهای عقیدتی/اسلامی ادارات و سازمانهای دولتی و غیره صورت پذیرفته بود, توسط اطلاعات سپاه و نیروهای وابسته  به ان با اشکال و روشهای گوناگون در شهرهای کشور به اجراء در آمد. در این راستا,مشرق به نقل از شفاف  گزارش می دهد که حجت الله اسلام محمدتقی رهبر در سخنی معترضانه اعلام میکند که “سیلی از بی‌حجابی در جامعه به راه افتاده است که اگرجلوی آن گرفته نشود وضعیت موجود از این هم بدتر خواهد شد”. حجت الله اسلام محمدتقی رهبر در مجلس شورای اسلامی طی سخنرانی خود اشاره به فعالیت‌های خودجوش طلاب وطرح برنامه ریزی شده ی  ریحانه النبی که در مدارس به اجراء درآمده است, اشاره می کنند. وی به صورت روشن اعلام می کند که این طرح از سوی طلاب قم (جامعه مدرسین- آیت الله محمد یزدی و …) بود و دولت تا حدی از ان حمایت‌ کرده است. حجت الاسلام محمدتقی رهبراضافه می کند که ” قانون ساماندهی عفاف و حجاب در مجلس هفتم مصوب شد… و حاکمیت مسوول امر به معروف و نهی از منکر است”۱٫ این تاکید که حاکمیت مسوول اجراء این طرح است مشخص می کند که نظام ولایتی فقاهتی “بی حجابی و بد حجابی” را به شکل یک حرکت سیاسی بر علیه نظام تلقی کرده و دولت پنهان (بیت رهبری) با همکاری کلیه نهادهای وابسته به نظام برای سرکوب ان دست به کار شدند تا از رشد ان جلو گیری کنند.

از سوی دیگر در تهران نیروهای امنیتی در نمایش قدرت, برای هرگونه نا آرامی و نافرمانی, تجهیزات و نیروهای خود را به نمایش گذاشته تا با ایجاد رعب و وحشت مردم تهران را ترسانده و بمانند عملیات پیشن روح مبارزه را از مردم بستانند.

ایجاد رعب و وحشت فقط به خیابانهای تهران ختم نشده و در یک حمله غیر متقربه جامعه مدرسین قم, که مهندسان طرح ریحانه النبی بودند- آیت الله محمد یزدی، آیت‌الله عبدالنبی نمازی، آ یت‌الله حسن ممدوحی، آیت الله مقتدایی و آیت الله احمد خاتمی- فتوای رد صلاحیت مرجعیت آیت الله صانعی را صادر می کنند۲٫ این فتوا که در تاریخ شیعه بسیار نادر است, در شرایطی است که دروغ گفتن رؤاسای سه قوه، رانتخواری سپاه و شرکتهای وابسته و ریشه دواندن بیت رهبری بصورت دولت پنهان در تمامی بنیادهای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشور بمنظور حفاظت از منافع شخصی و گروهی شان و حفظ قدرت و تحمیل آن بر مردم رو به افزایش بوده را کافی ندیدند و لازم دانستند که حوزه های علمیه را در راستای تفکر خود یکدست و منسجم کند. وجود آیت الله صانعی و فتواهای ایشان, بناء به نظر جامعه مدرسین, دلالت بر اعلامیه حقوق بشر، کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و جدایی دین از نهاد حکومت داشته است۳ که قابل قبول و تحمل برایشان نبوده و در جهت حذف ان برآمدند. روند یکدست سازی و ایجاد وحشت فقط  با رد صلاحیت صورت نگرفته است, بلکه احکام اعدام برای  روحانیت دگرباور را نیز صادر کرده اند که برای مثال میتوان از آیت الله بروجردی یاد کرد.

سخنان حجت الله اسلام محمدتقی رهبراز این نظر مهم است که وی روشن میسازد که طرح مهندسی شده ریحانه النبی به چه منظور تهیه شده و چرائی آنرا مشخص میکند. او چنین استدلال می کند که, ” آدم بعضی مواقع احساس می‌کنند که اثری از شریعت در جامعه نمانده است. رعایت حجاب یکی از توصیه‌های مهم دین مبین اسلام است و به همین دلیل در جامعه اسلامی تحت هیچ شرایطی نمی‌توان بی‌حجابی یا بدحجابی را تحمل کرد. نظام مقدس جمهوری اسلامی این داعیه را دارد که پرچمدار اسلام در دنیا است و دقیقا به همین علت، دلیلی ندارد تا نسبت به پوشش‌های آنچنانی و غیر عرف سکوت کنیم. […] با نگاهی به عکس‌هایی که از قدیم موجود است، می‌بینیم که حجاب قبلا بهتر و بیشتر رعایت می‌شد و اگر عکس‌های حرمسراها را نگاه کنید می‌توان گفت که قدیمی‌ها حجابشان بهتر و کامل‌تر بود. […] وقتی مراجع تقلید و علمای دینی از وضعیت حجاب ابراز نارضایتی می‌کنند، باید گفت که حتما در کوتاه‌ترین زمان ممکن چاره‌اندیشی شود تا بلکه بتوانیم اینطور بگوییم که همانطور که کشور ما ام‌القرای جهان است، مردم ما هم مردمانی هستند که خود را مقید به رعایت آنچه اسلام توصیه کرده است، می‌دانند”۴٫

امام جمعه موقت اصفهان با چنان اطمینانی از نظرات خود و “مراجع تقلید” سخن میگوید و باور دارد که مردم بدون چون و چرا تابع جریان مهندسی شده بیت رهبری خواهند شد و یا  هستند, که اعلم این “جهاد امر به معروف و نهی منکر ” را علیه مردم دگراندیش بردوش گرفته و پیشتازی میکند. در تهران نیروهای امنیتی با دستگیری “بدحجاب بان” و نشاندادن تجهیزات و برخوردهای خشن نتوانست جلوی دگراندیشی جوانان را بگیرند. اما در اصفهان, نظام فقط به دستگیری و نمایش قدرت قناعت نکرد و بوسیله نیروهای اطلاعات سپاه دست به جنایت زده تا از پروزه موافق شایع اسیدپاشی که در اوایل انقلاب در تهران صورت پذیرفت بود – مواردی هم گزارش شد که متاسفانه قربانیان ان وحشت زده خاموش شدند- استفاده کرده تا این حرکت ” ضد نظام” را در اصفهان بسرعت خاموش سازد و نسل جوان را برده واربه تسلیم خود درآورد.

 بیت رهبری و اطلاعات سپاه در محاسبه مقاومت مردم در مقابل این رعب و وحشت بی شکی اشتباه کرده بودند. اما آنچه شایان توجه است خود جوشی و سرعت عمل مردم در محکوم کردن این طرح در همان قدمهای اولیه اش بود که موجب شد نظام با شتاب زدگی دست به عقب نشینی بزند. خوشبختانه آگاهی و همبستگی مردم در محکوم کردن اسیدپاشان, که به صورت زنجیره ای و پشت سرهم به اجراء در آمد بود, چنان با قدرت و شجاعت صورت گرفت که علمدار این جریان, حجت الله اسلام محمدتقی رهبر, را مجبور به عقب نشین کرد. وی با توجه به شعارها ۵و شدت برخورد مردم با این جنایت آشکارشده, در یک سخنرانی جهت کنترل افکار عمومی و جلوگیری از اعترضات بیشتر مردم, ضمن محکوم کردن اسیدپاشی, چنین می گوید؛ “… اکثریت زنان کشورمان محجبه هستند و بیشتر آنها حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند، حالا چه با چادر و یا مانتو و روسری. … حالا اقلیتی هستند که به دلیل غفلت و ناآگاهی تخلفاتی هم می‌کنند که تعداد آنها اندک است. روی هم رفته باید بگویم اوضاع حجاب دراصفهان بد نیست البته ممکن است در مواردی تخلف داشته باشند اما برای ارشاد آنها هم راه شرعی، قانونی وعرفی وجود دارد “.۶

تصور او و مهندسان بیت رهبری این است که مردم ایران بخصوص مردم اصفهان دچاره آلزایمر شده و از یاد ببرند که با چه شدت و حدتی طرح مبارزه با بد حجابی را آغاز کردند و با چه سرعتی مجبور به عقب نشینی شدند. این عقب نشینی را نه فقط در سخنان حجت الله اسلام محمدتقی رهبر امام جمعه موقت اصفهان میتوان دید بلکه در سخنان دادستان اصفهان که در مقابل تظاهرات اعتراضی مردم ابراز کرده بود, نیز میتوان دید.

این موفقیت مردم اصفهان در عقب راندن واپسگرایان, موجب تقویت روحیه در مردم تهران شده که امروز دست به تظاهراتی  در اعتراض به جنایت آشکار نظام و حمایت مردم در اصفهان زدند, جای قدردانی دارد. اما نباید از یاد برد هزینه ی که دختران جوان که قربانان اصلی این جنایات بودند پرداختند که  به هیچ قیمتی قابل جبران نمی باشد. اینکه حکومت و بیت رهبری تا چه حدی عقب نشینی میکند و از اجراء طرح ریحانه النبی آیا صرف نظر خواهد کرد, آگمانی نمیتوان داشت . از سوی دیگرقضاوت اینکه تا چه حدی این موفقیت میتواند, مردم را دلگرم و امیدوار سازد تا برای احقاق حق خویش در مقابل استبداد ولایتی فقاهتی به ایستند, زود و مشکل است.

اما آنچه از فریادها و شعارهای مردم تهران   ۶میتوان نتیجه گرفت, این است که مردم به باور توان مقابل با نظام را رسیده اند و قدرت مقابل با این نظام وحشی و جنایتکار را در خود می ببینند. در مقابل نظام و نیروهای امنیتی, نشان دادند که آنچنانکه وانمود می کنند توان سرکوبی مردم متحد را ندارند. بر تمامی نیروهای دموکرات و آزادیخواه ایرانی لازم است که این جنایت و جنایات پیشین نظام ولایتی فقاهتی جمهوری اسلامی را محکوم و در جهت حمایت از تلاش مردم برای رهائی از این واپسگریان بشتابند.

امید است که با تجربه ٨٨, دیگر مردم در رویارویی با نظام, توان بازسازی و سرکوب را به استبداد ولایتی فقاهتی ندهند.

اکبر کریمیان

٣٠/مهر/١٣٩٣

۱-      مشرق نیوز

http://www.mashreghnews.ir/fa/news/39172/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AC%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%82%D8%AA-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA

۲-      https://www.facebook.com/pages/صفحه-آیت-الله-العظمی-صانعی/۲۸۸۳۴۹۵۱۴۶۴۶۲۰۱

۳-      گاه اطلاع رسانی عمار           http://www.basirateammar.blogfa.com/post/70

۴-      شعارهای مردم در اصفهان

نیروی انتظامی، چشمای خواهرم کو؟

روحانی روحانی ما امنیت نداریم/ اصفهان شهر ماست، امنیت حق ماست

ای خواهر قربانی، درقلب ما می‌مانی/اسیدپاش مزدوره،

امنیت از ما دوره. /ای دختر ایرانی، حمایتت می‌کنیم.

حجاب به زور نمی‌شه، ایران عراق نمی‌شه.

این سکوت، حمایت از داعش است/ زاینده‌رود خشک شده، اسیدپاشی مد شده

امنیت، آزادی، حق مسلم ماست/وزیر اطلاعات، خجالت خجالت

سهیلای بی‌گناه، حمایتت می‌کنیم

ای کم‌تر از داعشی، اسید به ما می‌پاشی.

پلیس سیب‌زمینی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم

ننگ ماست ننگ ماست، مجلس شورای ما

با حجاب بی حجاب، اسیدپاشی نمی‌خوایم.

صدا سیما بی غیرت، حمایت حمایت

دادستان حیا کن، صندلیتو رها کن

۵-      ایران پرس نیوز http://www.iranpressnews.com/source/179318.htm

۶-      شرق نیوز  http://sahamnews.org/1393/07/268865/

۷-     و شعارهای مردم تهران

اسیدپاشی جنایت، قانونگذار حمایت

ما زنیم انسانیم، شهروند این دیاریم اما حقی نداریم

آمرین جنایت، مجازات، مجازات

قوانین ضد زن ملغی باید گردد

آولیا، آولیا / خجالت، خجالت

مجلس، دولت، حمایت، حمایت

از سوی حاضران سرداده شد.

این مطلب در تاریخ ۳۰ مهر ۱۳۹۳ نوشته شده است:

http://www.greenwavevoice.com

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است