۱۵ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب شیراز به زندان محکوم شدند


۱۵ شهروند بهایی در دادگاه انقلاب شیراز به زندان محکوم شدند
دادگاه انقلاب شیراز ۱۵ شهروند بهایی را به اتهام «جرائم امنیتی» محکوم به زندان‌های تعلیقی و تعزیری کرد که کمترین این احکام یک سال و نیم حبس تعلیقی و بیشترین آنها سه سال و نیم حبس تعزیری است. ادامه
دادگاه انقلاب شیراز ۱۵ شهروند بهایی را به اتهام «جرائم امنیتی» محکوم به زندان‌های تعلیقی و تعزیری کرد که کمترین این احکام یک سال و نیم حبس تعلیقی و بیشترین آنها سه سال و نیم حبس تعزیری است.

گیتی پورفاضل، وکیل این ۱۵ شهروند بهایی، روز چهارشنبه، ۲۵ تیر به خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت که احکام پرونده موکلانش به رویت همکار او رسیده است و حتما در مهلت قانونی به این احکام اعتراض خواهد کرد.

به گفته او، چهار نفر از متهمان این پرونده «به تشخیص دادگاه فعالیت مستمر علیه امنیت کشور داشتند» که به سه سال و نیم حبس تعزیری و هفت متهم دیگر نیز به ۲۰ ماه حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

وی همچنین اظهار داشت که حکم چهار موکل دیگر او یک سال و نیم حبس است که دادگاه این احکام را به مدت پنج سال تعلیق کرده است.

بهاییت از جمله آیین‌هایی است که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن با عناوینی مانند «فرقه ضاله» یا «فرقه انحرافی» نام می‌برد.

این رویکرد به محدودیت شهروندان بهایی و نقض پاره‌ای از حقوق اساسی آنها منجر شده است که از جمله آن می‌توان به عدم برخورداری از حق تحصیل در دانشگاه‌های ایران اشاره کرد، امری که در گزارش نهادهای جهانی مانند عفو بین‌الملل نیز انعکاس یافته است .

در عین حال هفت رهبر جامعه بهایی از حدود شش سال پیش در زندان به‌ سر می‌برند که این اقدام حکومت ایران در کنار بازداشت دیگر شهروندان بهایی، اعتراض نهادهای حقوق بشری و همین طور سنای آمریکا را به دنبال داشته است .

در گزارش خبرگزاری ایلنا اشاره‌ای به اسامی این ۱۵ شهروند بهایی نشده است و تنها وکیل او تاکید کرده که به این احکام اعتراض دارد و امیدوار است که قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده «نسبت به احکام بدوی تجدید نظر کند و میزان مجازات را تخفیف دهد».

گیتی پورفاضل همچنین وکالت سراج‌الدین میردامادی را بر عهده دارد، روزنامه‌نگاری که پارسال به ایران بازگشت و اکنون ماه‌هاست که در بازداشت به‌ سر می‌برد.

وی درباره پرونده آقای میردامادی گفت: «قرار بود پرونده موکلم به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت در ۱۱ مردادماه رسیدگی شود اما اخیرا قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی، موافقت کرده تا این پرونده در ۳۰ تیر ماه رسیدگی شود.»

ثبت شکایت مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار، از سازمان صدا و سیما و یکی از مجریان آن در دادسرا نیز موضوع دیگری است که خانم پورفاضل از آن خبر داده است.

تلویزیون حکومت ایران چندی پیش مدعی شد که خانم علی‌نژاد به خاطر مصرف قرص‌های روانگردان در خیابان‌های لندن برهنه شده و مورد تجاوز گروهی قرار گرفته است.

این ادعا اعتراض گسترده روزنامه‌نگاران ایرانی را به دنبال داشت که تلویزیون حکومت ایران را به دروغ‌گویی متهم می‌کنند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است