هشدار نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه/همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران


​پژوهش دانشگاه صنعتی شریف می‌گوید تراز دریاچه ارومیه در ۱۳ خرداد ۱۴۰۲، کمترین تراز ثبت‌شده در این روز از سال ۱۳۴۳ تاکنون بوده و به پایین‌ترین مقدار آن در ۶۰ سال گذشته رسیده است. این پژوهش شرایط به‌شدت بحرانی بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و یکی از ۲۵ دریاچه بزرگ دنیا را نشان می‌دهد. این اتفاق به معنای تشدید بحران زیست‌محیطی و شکل گیری بحران اجتماعی در ‌آینده نزدیک ایران و به خصوص در منطقه شمال غرب کشور حکایت دارد. دریاچهٔ ارومیه آیینهٔ تمام‌نمای بی‌اعتنایی به توسعهٔ پایدار است.

در تمام این سال‌ها با احداث جاده در وسط دریاچه ارومیه‌، گسترش بی‌رویه کشاورزی در منطقه، سدسازی گسترده در بالادست دریاچه، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و احداث چاه‌ها، تغییرات اقلیمی و مهمتر از همه اقدامات و تصمیمات غیرکارشناسانه حکومت درخصوص بهبود وضعیت دریاچه ارومیه در کنار ادعاهای خلاف واقع احیای دریاچه، شاهد زوال تدریجی این دریاچه هستیم.

حقابه دریاچه ارومیه ۳ ملیارد و ۴۲۶ ملیون متر مکعب تعیین شده بود. اما در مسیر برای پروژه های بزرگ کشاورزی وابسته به نهادهای حکومتی مصرف شده و این میزان آب به دریاچه سرریز نمی شود. حکومت و مقامات اجرایی آن اعتقادی به احیا دریاچه ارومیه ندارند و به هشدارهای متخصصین توجه نمی کنند. بودجه ای که برای احیا دریاچه منظور شده، تا کنون گزارش شفاف از صرف بودجه و هزینه ها ارائه نشده است.

همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران در حمایت از ارزیابی کارشناسان محیطزیست نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه هشدار می دهد و خواهان انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از خشک شدن کامل این دریاچه است.

همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران
۲۱ مردادماه ۱۴۰۲ (۱۲ آوگوست ۲۰۲۳)

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است