نیویورک تایمز: اسرائیل بیش از یک سال پیش از نقشه حمله حماس آگاه شده بود


روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز، با استناد به اسناد و ایمیل‌هایی که به آنها دست یافته، نوشته است: «این اسناد نشان می‌دهند که مقامات اسرائیلی از بیش از یک سال قبل از وقوع حملۀ تروریستی حماس در تاریخ ۷ اکتبر، به نقشۀ حملۀ حماس به این کشور دست یافته بودند».

نیویورک تایمز در این گزارش مفصل نوشته است که مقامات نظامی و ارتش اسرائیل به‌رغم آنکه بیش از یک سال قبل، از نقشۀ حملۀ حماس به این کشور مطلع شده بودند، اما با «جاه‌طلبانه» خواندن این نقشه، آن را نادیده گرفتند و اجرای آن را برای گروه حماس «بسیار دشوار» تلقی کردند.

طبق این گزارش، در یک سند ۴٠ صفحه‌ای که به دست تل‌آویو رسیده بوده و مقامات اسرائیلی نام رمز «دیوار اریحا» را بر آن نهاده بودند، نوع حملۀ ویرانگر گروه حماس که منجر به کشته شدن ١٢۰۰ نفر شد، به طور دقیق ترسیم و مشخص شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، حماس این نقشه را با دقت غافلگیرکننده‌ای دنبال کرد؛ به‌طوریکه نقشۀ حملۀ حماس به اسرائیل بر اساس این سند ۴٠ صفحه‌ای، شامل رگبار موشکی در ابتدا و سپس حملات پهپادی برای از کار انداختن دوربین‌های امنیتی و برج‌های نظارتی مجهز به مسلسل‌های خودکار در امتداد مرز و بعد هجوم افراد مسلح حماس با پاراگلایدر و موتورسیکلت و پیاده به سوی خاک اسرائیل بوده است که تمامی موارد این نقشه را حماس در حملۀ تاریخ ٧ اکتبر به دقت اجرا کرده است.

نیویورک تایمز نوشته است که در این سند چهل صفحه‌ای همچنین به جزئیات دیگری دربارۀ نیروهای نظامی اسرائیل و سایر اطلاعات حساس نیز اشاره شده است که این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه حماس این اطلاعات را جمع‌آوری کرده و آیا این اطلاعات از داخل تشکیلات امنیتی اسرائیل درز کرده است.

به گزارش نیویورک تایمز، سندی که تل‌آویو دربارۀ نقشۀ حملۀ حماس به دست آورده بود،  به طور گسترده در میان ارتش و نیروهای اطلاعات اسرائیل پخش شده بود اما شواهد به‌دست آمده حاکی از آن است که کارشناسان انجام حمله‌ای در این ابعاد را «جاه‌طلبانه» و «فراتر از توانایی‌های حماس» ارزیابی کرده بودند.

در ادامۀ گزارش نیویورک تایمز آمده است که هنوز مشخص نیست که آیا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل یا دیگر مقامات ارشد سیاسی این کشور از این سند چهل صفحه‌ای مطلع بوده‌اند یا خیر.

به گزارش نیویورک تایمز، سال گذشته اندکی پس از دستیابی تل‌آویو به اسناد مربوط به نقشۀ حملۀ حماس، مقامات ارتش اسرائیل به این نتیجه رسیدند که «نیات حماس نامشخص است».

همچنین بر اساس یک سند داخلی ارتش اسرائیل که به دست نیویورک تایمز رسیده، در ارزیابی نظامی این کشور از نقشۀ حملۀ حماس آمده است که «هنوز نمی‌توان دربارۀ  موافقت کامل رهبران حماس با این نقشه و چگونگی اجرای آن اطمینان یافت».

بنا به نوشتۀ این روزنامۀ آمریکایی، «مقامات اسرائیلی به‌طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که  اگر ارتش هشدارها و اطلاعات مندرج در این اسناد را جدی می‌گرفت و نیروهای قابل توجهی را به سمت جنوب یعنی جایی که حماس مورد حمله قرار داد هدایت می‌کرد، اسرائیل می توانست از شدت حملات بکاهد و یا حتی از حملات حماس جلوگیری کند».

نیویورک تایمز در ادامه نوشته است که ارتش اسرائیل برای حملۀ حماس به این کشور آمادگی نداشت و این مرگبارترین روز در تاریخ اسرائیل بود.

به گزارش این روزنامۀ آمریکایی، «آنچه ناکامی اسرائیل را در مواجهه با این حمله رقم زد، یک باور نادرست و مهلک بود مبنی بر اینکه حماس فاقد توانایی لازم برای انجام این حمله است و جرأت حمله را نخواهد داشت. مقامات اسرائیل همچنین گفته‌اند که این باور آنقدر در دولت تل‌آویو ریشه دوانده بود که آنها شواهد فرایندۀ موجود که خلاف آن را ثابت می‌کرد، نادیده گرفتند».

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است