شادباش جبهه ملی ایران-سامان ششم به مناسبت فرا رسیدن جشن باستانی یلدا


شب چلّه» به عنوان یکی از شب‌های‌مقدس در ایران‌باستان مطرح بوده و از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت. زادروز ماندانا مادر کوروش بزرگ را در این شب دانسته‌اند.
مردم روزگاران گذشته، که کشاورزی، بنیان زندگی آنان را تشکیل می‌داد، بر اثر تجربه توانستند کارها و فعالیت‌های خود را با گردش خورشید و بلندی و کوتاهی روز و شب و جهت و حرکت و قرار ستارگان تنظیم کنند. این اعتقاد پدید آمد که نور و روشنایی و تابش خورشید نماد نیک و موافق بوده و با تاریکی و ظلمت شب در نبرد و کشمکشند. اقوام آریایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روزها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش (یلدا) خورشید نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند.

شب چلّه در فرهنگ‌اوستایی، ازجشن‌های آیینی ایرانیان است. شوربختانه در بی تفاوتی حکام اسلامی به افتخارات فرهنگ ایران شهری اما جمهوری‌آدربایجان و افغانستان برای ثبت یلدا بنام کشور خودشان در یونسکو تقاضا کرده اند «یلدا» به‌معنای زایش است و ابوریحان بیرونی از این جشن با نام «میلاد اکبر» و «میلاد خورشید» دانسته‌است.
در کل، خوراکی‌هایی چون آجیل، انار، هندوانه، لبو پخته، رنگینک‌خرما، شیرینی کفبیخ، سبزی‌پلو با ماهی و گاهی آش رشته، به همراه نوشیدن شراب سرخ‌ همگی از رسم‌هایی هستند که در شب یلدا خانواده‌های ایرانی را گرد هم می‌آورند. رنگ سرخ، در شب جشن چلّه اولویت دارد.
شاهنامه‌خوانی از دیگر رسم‌هایی است که از دیرباز در میان ایرانیان رایج بوده و بخش جدایی‌ناپذیر شب یلدا دانسته شده‌است. بزرگ خانواده تفألی به دیوان حافظ می‌زنند و اهل ذوق و شاعری، سروده‌های خود را برای دیگران می‌خوانند. در مجموع این‌ها آدابی هستند که از فرهنگ باستانی مهر در میان مردم باقی مانده و هر سال با شب یلدا نو می‌شوند.
متاسفانه با تورم شدید و افزایش قیمت‌ کالاهای‌مصرفی و هزینه‌های زندگی و کمبودهای مالی در این سالها، یلدا شب شور و نشاط و خنده و شب میوه و شیرینی و آجیل نیست. شب کودکان کار در تقاطع‌خیابان و بساط زنان در کنار گذر خیابان و کارگری مردان دوشُغل و یا چندشُغله است و نشانی از آرامش خانواده و همسایه ندارد. جوانانی که نمیتوانند ازدواج کنند و بیمارانی که گرفتار تهیه دارو مانده‌اند. سالمندان و مُستمری اندک اول‌ماه با خاطرات سال‌های دور که جرات ندارند برای نوه خود از نوجوانی و جوانی خودشان تعریف کنند و رسانه‌ها که تلاش میکنند شرایط را خوب و عادی جلوه بدهند و نویسنده‌ای که جوهری برای نوشتن ندارد
جبهه ملی ایران-سامان ششم شب یلدا که نمادی از تمدن ۷۰۰۰ ساله ایران شهری است رابه مردم ایران شادباش گفته وامیدواریم با زمزمه چرخش از اهریمن تاریکی وسیاهی به روشنایی،با مبارزات صنفی وسیاسی باشندگان کشورمان خصوصا مبارزات کارگران و آموزگاران فردای روشن ایران نیز آغاز شده و تباهی از این سرزمین اهورایی رخت بربندد.

پاینده ایران
زنده باد آزادی

جبهه ملی ایران -سامان ششم
۲۹ آذر ماه هزارو چهارصد خورشیدی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است