سوسیال دموکرات های سکولار-لائیک ایران: در پشتیبانی از خیزش های انقلابی زن-زندگی- آزادی


شانزدهم سپتامبر سال پیش (۱۴۰۱) رژیم جمهوری اسلامی، مهسا– ژینا امینی را به اتهام عدم رعایت حجاب اجباری در تهران بقتل رساند.

زنان و به همراهشان مردان، دانش‌آموزان و کودکان در سطح وسیعی از جامعه و در اقصی نقاط ایران به خیابان ها آمدند و اعتراضات خود را علیه حجاب و قوانین تبعیض آمیز جنسیتی و ضد بشری رژیم جمهوری اسلامی اعلام داشتند. این جنبش به سرعت سراسر ایران و جهان را در برگرفت و بمانند آتشفشانی از دل کوهی پرآذر و خاکستر برخاست.

پژواک شعار «زن–زندگی–آزادی» از مقاومت حق‌خواهانه مهسا–ژینا، دختر کرد که​ بلافاصله تبدیل به دختر ایران زمین شد، با محتوایی از لائیسیته–سکولاریسم، ضد تبعیض، (به ویژه تبعیض جنسیتی)، و برای دموکراسی، برابری، رفاه و آزادی، در ایران و جهان طنین افکند، شعار مشترک مردمان ایران شد، در داخل و خارج از مرزهای ایران، آزادیخواهان را همراه خود ساخت.

شاید در تاریخ ایران این جنبش به عنوان بزرگترین جنبشی شناخته شود که در مقابله با سنت فاجعه بار فرهنگ پدر – مرد سالاری توانست قد راست کرده، پدیده حجاب اجباری زنان، پاشنه آشیل ایدئولوژی رژیم را، نشانه گرفته و آن را به چالش کشاند.

در جهان امروز حاکمیتی مشروعیت حقوقی دارد که حقوق شهروندان را بر اساس حقوق سیاسی، اجتماعی، فرهنگی مبتنی بر منشور جهانی حقوق بشر رعایت کند. رژیم جمهوری اسلامی تمامیت خواه که کوچکترین ارزشی برای حقوق مردم قائل نیست، و خود را متعهد به رعایت حقوق شهروندی نمی داند نامشروع بوده و محکوم به نابودی است.

مردم ایران پس از ۴۴ سال مقاومت، مبارزه و اعتراضات و دادن تلفات بی وقفه، امروز با شعار مشخص زن–زندگی–آزادی نشان‌ دادند که خواهان زندگی، آزادی، عدالت‌اجتماعی، عدالت زیست‌بومی، رفاه و امنیت هستند و برای استقرار حاکمیتی مبرا از تبعیض، سکولار–لائیک و برابری خواه تلاش می کنند. بنابراین گذار از جمهوری اسلامی برایشان امری انکار‌ناپذیر می‌باشند.

ما امضا کنندگان این بیانیه باور داریم که این خیزش های متواتر انقلابی، از آغاز تاکنون بطور مداوم به پیش رفته و اکنون شاخص‌های جامعه ایران، دیگر مانند روز قبل از قتل مهسا نیست. زنان به همراه شهروندان شرافتمند با مبارزات بی‌امان و پر ثمر، خالق دستاوردهایی شده‌اند که چشم انداز مبارزه را هویت بخشیده و شفاف‌تر کرده است، بطوریکه رژیم فاشیستی ایران از شدت ترس از سرنگونی به سرکوب هر چه بیشتر روی آورده و از هر ترفندی استفاده می کند تا چند صباحی بیشتر در قدرت بماند.

ما باور داریم که زنان و مردان و تمامی اقلیت های جنسی و جنسیتی، تمامی مردمان، اقوام، اقشار، طبقات زحمتکش و کارگران ایران برای مقابله با شدت سرکوب رژیم، به تاکتیک های مبارزاتی تازه و منطبق با شرایط روز روی آورده این هیولای ضد بشری را در هم خواهند شکست. هم میهنان مبارز، ما دور از میهن، اما همراه شما هستیم و در کنار شما ایستاده ایم و آنچه در توان داریم بکار می گیریم تا انعکاس صدای شما باشیم و راه را برایتان هموارتر سازیم.

پیروز باد فراروند انقلاب زن–زندگی–آزادی

۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ شهریور ۱۴۰۲ خورشیدی

اندیشکده آگاهی و شناخت

حزب آزادی و رفاه ایرانیان ( آرا)

حزب جمهوریخواه سوسیال دموکراتیک و لاِئیک ایران (عضو جبهه ملی ایران)

صدای زنان سوسیال دموکرات ایران

همگرایان سوسیال دموکراتیک ایران

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است