محمد سهیمی: آیا تعقیب قانونی ترامپ توسط دادستان ویژه باعث حمله نظامی آمریکا به ایران خواهد شد؟


همانطور که میدانید از آغاز ریاست جمهوری آقای ترامپ یک دادستان ویژه، آقای رابرت مالر [رئیس سابق اف بی‌ ای]، مشغول بررسی‌ این موضوع است که آیا آقای ترامپ و تیم او در سال ۲۰۱۶ با روسیه توافق پنهانی‌ درباره حمایت آن کشور از ایشان در انتخابات داشتند یا خیر. در طول این مدت ۷ نفر از نزدیکان آقای ترامپ یا در دادگاه محکوم شده ا‌ند، و یا با دادستنی معامله کرده ا‌ند که در برابر اطلاعاتی‌ که در اختیار آقای مالر قرار میدهند، یا زندان نروند، و یا مدت زندان آنها خیلی‌ کمتر از مجازات واقعی‌ آنها باشد. آخرین آنها آقای دیوید پکر، دوست نزدیک آقای ترامپ و صاحب هفته نامه زرد National Enquire میباشد که دیروز، پنجشنبه ۲۳ اوت با دادستان به توافق رسید. آقای پکر ۱۵۰،۰۰۰ دلار به خانم کرن مکدوگال، مدل سابق مجله پلی بوی پول داده بود تا ایشان قبل از انتخابات سال ۲۰۱۶ درباره رابطه نامشروع خود با آقای ترامپ سکوت کند. خانم مکدوگال می‌خواست در مقاله‌ای راجع به رابطه خود با آقای ترامپ افشا گری کند. آقای پکر مقاله را خرید با این ادعا که آنرا در مجله زرد خود منتشر خواهد کرد، ولی‌ این کار را نکرد.
با این ترتیب حلقه محاصره آقای ترامپ روز به روز تنگ تر میشود، و بحث درباره استیضاح ایشان بالا گرفته است. در تاریخ آمریکا بار‌ها روسای جمهور وقتی‌ در داخل کشور دچار مشکلات بزرگ شده ا‌ند، در خارج جنگ راه انداخته ا‌ند تا توجه افکار عمومی‌ را از مشکلات و خلاف‌های خود منحرف کنند. آقای ترامپ هم ممکن است همین کار را بکند، و در این صورت ایران شاید تنها کشوری باشد که آقای ترامپ دستور حمله به آنرا بدهد.
بعنوان مثال، در سال ۱۹۹۸، در اوج افشا گری درباره رابطه پنهانی‌ آقای بیل کلینتن با خانم مانیکا لوینسکی و همچنین مدت کوتاهی بعد از حمله القأعده به سفارت‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا، آقای کلینتن دستور داد تا به افغانستان و سودان حمله موشکی شود. این حملات فقط ۳ روز بعد از اقرار آقای کلینتن به داشتن رابطه پنهانی‌ با خانم لوینسکی بود. حمله به سودان واقعا جنایتکارانه بود، چون در حقیقت به یک کارخانه داروسازی حمله شد که تعداد زیادی انسان بی‌ گناه را کشت. در همان زمان فیلمی بر روی اکران بود به نام Wag the Dog [سگ را بجنبان] که درباره رئیس جمهوری بود که برای انحراف افکار عمومی‌ از رابطه نامشروع خود با یک خانم جنگ راه انداخت. به همین دلیل حالا این چنین کاری Wag the Dog می‌گویند.
اگر فرض کنیم که چنین کاری غیر ممکن نیست، سوال این خواهد بود که در چه شرایطی ترامپ ممکن است چنین کاری انجام دهد؟ در مقاله زیر آقای پال پیلار، مامور سابق سازمان سیا، استاد کنونی دانشگاه و یکی‌ از ضد جنگ‌های شناخته شده آمریکا مینویسند که اگر ترامپ احساس کند که پایگاه اجتماعی او در حال فرو ریختن است، ممکن است برای جلوگیری از آن و انحراف افکار عمومی‌ به ایران حمله کند، بخصوص که در میان مشاوران او کسانی مانند جان بولتون و مایک پامپئو هستند که در گذشته خواهان حمله به ایران بوده ا‌ند.
https://nationalinterest.org/blog/paul-pillar/what-if-mueller-investigation-pushed-trump-attack-iran-29567

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است