بیانیه جبهه‌ملی ایران- اروپا در پشتیبانی از دادخواهی بازماندگان پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکرایینی


چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه سال ۱۳۹۸ (برابر با هشتم ژانویه ۲۰۲۰) شلیک موشک توسط پدافند سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی منجر به کشته شدن ۱۷۶ انسان بر فراز آسمان ایران رقم خوردن یکی از سیاهترین چهارشنبه‌ها برای ایرانیان و جهانیان شد.
زمامداران حکومتی و مسئولان سپاه طی سه سال گذشته تلاش کردند قتل ۱۷۶ انسان از ملیتهای مختلف را که بیشتر آنان از زنان و مردان نخبه ایران بودند، حادثه‌ای غیر عمدی و ناشی از خطای انسانی قلمداد کنند.

قبلا، چهار کشور اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا، به‌عنوان کشورهای درگیر با پرونده هواپیمای اوکراینی به دولت ایران مهلت داده بودند که تا ۵ ژانویه ۲۰۲۲ (یعنی سه روز پیش از دومین سالگرد ساقط‌شدن هواپیمای اوکراینی) در زمینه اجرای عدالت و پرداخت غرامت به بازماندگان اقدام کند. در پی رد درخواست چهار کشور یادشده توسط جمهوری اسلامی، «گروه هماهنگی و واکنش بین‌المللی» این چهار کشور اعلام کردند که تلاش‌های آنها برای «پاسخگو کردن ایران بابت سرنگون کردن» هواپیما وارد مرحله حقوقی تازه‌ای شده و روند ارجاع پرونده به «دیوان بین‌المللی دادگستری» در لاهه آغاز شده است.

به هر جهت، این قتل و جنایت عمدی تا این‌لحظه بدون ‌عقوبت مانده است. پس از آنکه همه تلاشهای خانواده‌های قربانیان برای پیگیری عدالت بی نتیجه ماند، در شهریور ۱۴۰۱ (سپتامبر گذشته)، انجمن خانواده‌های قربانیان شکایتی را علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران تقدیم دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه کردند. خانواده قربانیان به درستی بر این عقیده هستند که شلیک به هواپیمای مسافربری اوکرایینی جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت به شمار می‌رود و رسیدگی به آن در حوزه صلاحیت دادگاه یادشده می‌باشد.
در واقع، اگر عدالتی در دنیا حاکم بود عاملان و آمران این جنایت می‌بایست همان روز اول به دادگاه کشیده شده و محاکمه می‌شدند. اکنون به یُمن فشار جنبش زن زندگی آزادی، و تلاش خستگی ناپذیر خانواده‌های داغدیده روند رسیدگی به پرونده در مسیر امیدبخشی قرار داده شده است. شعار خانواده‌های قربانیان پرواز PS752 اینست: “نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم” و این شعاری است که اکنون به شعار همگانی مردم ایران تبدیل شده است.

جبهه ملی ایران- اروپا ضمن دلارامی به خانواده‌های داغدار این فاجعه، حمله موشکی سپاه را محکوم و حمایت کامل خود از تلاشهای حامد اسماعیلیون و دیگر خانواده‌های قربانیان در طرح شکایت علیه جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران در دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه را اعلام می‌کند.
برای موفقیت این اقدام و برای اینکه مسئولان این جنایت وحشتناک نهایتا بر کرسی پاسخگویی نشانده شوند، حمایت و پشتیبانی سازمانهای سیاسی و مدنی از داخل و خارج کشور ضروری است.

جبهه ملی ایران- اروپا
۱۸ آذر ۱۴۰۱ برابر با ۸ ژانویه ۲۰۲۳

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است