استقلال اروپا از امریکا – داود هرمیداس باوند


مقام‌های ایرانی در چند روز گذشته بر حجم تلاش‌ها برای رایزنی درباره بسته اقتصادی پیشنهادی اروپا افزوده‌اند. سفر هفته گذشته حسن روحانی، رییس‌جمهور به دو کشور اروپایی سوییس و اتریش نیز بیشتر در راستای رایزنی در خصوص بسته پیشنهادی‌ای بود که اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به ایران برای حفظ برجام ارایه داد چرا که اکنون برای حفظ برجام تنها راهی که باقی مانده همین است.

اروپایی‌ها باید نهادی را ایجاد کنند که هیچ مراوده مالی و اقتصادی با امریکا نداشته باشد تا تحریم‌های مضاعف و یکجانبه ایالات متحده اثری روی آن نداشته باشد.

باید توجه داشت که تحریم‌های امریکا، تحریم‌های یکجانبه مضاعف است. به این معنی که شرکت‌ها و دولت‌هایی که رابطه مالی و تجاری با ایالات متحده دارند اگر تحریم‌های امریکا را رعایت نکنند نمی‌توانند تعاملات خود را با امریکا ادامه بدهند. اما اکنون به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها قصد دارند یک نهاد مالی جدید را با سرمایه خود ایجاد کنند تا از این طریق بتوانند مبادلات مالی و تجاری خود با ایران را حفظ کنند.

به‌طور مثال اگر این نهاد بخواهد نفت ایران را خریداری کند به دلیل اینکه با امریکا مراوده مالی ندارد تحریم‌های ثانویه امریکا به آنها تسری پیدا نمی‌کند.

از طرفی توافق‌های دوجانبه میان کشورهای اروپایی مانند سوییس و اتریش و همچنین ارایه بسته پیشنهادی نشان می‌دهد که اروپایی‌ها قصد دارند این پیغام را به امریکا ارسال کنند که کماکان پایبند به برجام و متعهد به حفظ آن با ایران هستند و نکته دوم اینکه در مقابل تحمیل‌های امریکا قصد دارند خط و مشی‌ای را اتخاذ کنند که وابستگی و تحمیل‌های گذشته را نداشته باشد.

در حال حاضر انتظار این است که سفرهای اینچنینی رییس‌جمهور در صدر هیات بلندپایه به کشورهای اروپایی موجب استحکام روابط ایران و اروپا شود و آنها نیز به تعهدات خود پایبند باشند. اما اینکه اروپایی‌ها تا چه حد به تعهدات خود پایبند باشند به مذاکرات آینده میان طرفین بستگی دارد.

در این میان یک امکان وجود دارد که امریکا معافیت‌هایی را برای برخی از شرکت‌ها و کمپانی‌های اروپایی در مراوده با ایران قائل شود که این هم به شرایط آینده بستگی دارد.

اروپایی‌ها به نظر می‌رسد رویه متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. ما اکنون شاهد آن هستیم کشورهایی همچون ژاپن، کره و هند از پیش اعلام کردند که خریدهای خود را کاهش می‌دهند یا حتی ژاپن اعلام کرد که خرید از امریکا را جایگزین ایران می‌کند.

آنها از پیش هم نشان داده‌اند که دنباله‌رو نظرات امریکا هستند. اما اتحادیه اروپا وارد چند چالش عمده با امریکا شده است. یکی از آنها بحث معاهده آب و هوایی پاریس است که دولت ترامپ از آن خارج شده است.

همچنین امریکا تعرفه‌های سنگینی را در خصوص صادرات فولاد و آلومینیوم اروپا وضع کرده است. از همان ابتدای روی کار آمدن دونالد ترامپ در امریکا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرد که بهتر است اروپا یک ساختار امنیتی جدید برای خود تعریف کند چرا که ترامپ ساختار ناتو را تهدید کرد و خواستار پرداخت سهمیه اعضا برای تامین امنیت خود شد و همچنین از خروج بریتانیا از اتحادیه ابراز شادمانی کرد که نشان از این داشت امریکا یک اروپای متحد را نمی‌خواهد. اکنون یک شکاف میان امریکا و اتحادیه اروپا به وجود آمده است.

اما اروپا سعی می‌کند به تدریج وابستگی تجاری و مالی خود با امریکا را کاهش دهد. اما به این‌گونه نیست که به ناگاه دست به یک تغییر رویکرد در قبال امریکا بزند. هرچند آنها نیز تعرفه‌های متقابلی را برای امریکا وضع کرده‌اند. در خصوص برجام نیز اروپایی‌ها اعلام کردند که این توافق به نفع صلح و امنیت بین‌المللی است و سپس اعلام کردند که به این توافق پس از خروج امریکا پایبند هستند.

بنابراین اکنون به دنبال راهی هستند تا با تحریم‌های امریکا دچار مشکل نشوند. اینکه تا چه حد این موضوع تحقق پیدا کند و ایران را نیز راضی کند از جمله مباحثی است که باید منتظر بود و دید چه پیشنهاداتی از سمت اروپا برای حفظ برجام به دست ایران خواهد رسید.

در حال حاضر باید گفت که روسیه و چین نسبت به تحریم‌های شورای امنیت پایبند هستند ولی به تحریم‌های یکجانبه پایبند نیستند. اما آنها عملا از این تحریم‌ها منتفع شدند. هند، چین و کره جنوبی به جای پرداخت پول نقد در قبال نفتی که از ما دریافت می‌کنند، روپیه یا کالا به ایران می‌دادند یا اینکه این ارزها را بلوکه می‌کردند و تحریم‌های امریکا را به نحوی اجرا کردند.

بالاخره چینی‌ها تعاملات گسترده‌ای با امریکا دارند و نمی‌خواهند این تجارت را از دست بدهند. اما واقعیت آن است که اروپایی‌ها در برابر امریکا تا حدی عزت نفس خود را حفظ می‌کنند، اما کشورهای خاوردور به‌شدت دنباله‌رو امریکا هستند و دقیقا نظرات امریکا را اجرا می‌کنند.

روزنامه اعتماد | شماره ۴۱۲۸ | شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است