رئیس سازمان حفاظت محیط زیست(عیسی کلانتری) : ۷۰ درصد مشکلات کشور از نبود آب است. اگر مصرف آب کم نشود تمدن ۸ هزار ساله ایران نابود می‌شود


«اگر مصرف آب در کشور کم نشود، تمدن هشت هزار ساله ایران نابود می شود. ۷۰ درصدمشکلات کشور ناشی از نبود آب است و اگر این روند ادامه یابد، کشور با خطر خشکسالی و نابودی مواجه می شود، ۴۰ درصد آب های تجدیدپذیر را استفاده کرده ایم یعنی ۱۱۰ درصد بیشتر از استانداردهای جهانی.»
این بخش هایی از سخنان عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین نشست خبری‌اش با خبرنگارانی است که درباره سرعت گرفتن روند تخریب اکوسیستم‌ها در چند هفته گذشته، او را از هر سو مورد نقد و پرسش قرار داده بودند. اما او که در بیست روز گذشته اظهاراتش درباره رویکرد جدید سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به توسعه صنعتی و عمرانی و حمایت از محصولات تراریخته به نوعی موجب اعتراض برخی گروهها و منتقدان محیط زیستی شده، روز گذشته بار دیگر در بین اصحاب رسانه مواضعی اتخاذ کرد که با واکنش خبرنگاران همراه شد.
رئیس سازمان حفاظت  محیط زیست که بیشتر سخنانش حول مسائل بحران آب در کشور و افت آبهای زیرزمینی بود در واکنش به گزارش روز شنبه روزنامه ایران گفت: معضلات زیست محیطی در سراسر ایران مشابه هم نیستند. برای مثال در شمال ایران بحران آب نداریم و در عوض موضوع پسماند چالش اصلی ماست ولی در خراسان و بقیه کشور آب مسأله اصلی است. او با بیان اینکه نباید مسائل اصلی را قربانی مسائل فرعی کرد، گفت: به عنوان مثال مسأله حفظ یوز را نمی‌توان با مسأله آب یکی کرد، هر چند که حفظ این گونه‌ها یا سایر گونه‌های گیاهی نیز اهمیت زیادی داشته باشند اما نباید آب را قربانی حفظ یوزپلنگ کنیم اگرچه حفظ این گونه نیز از اهمیت برخوردار است؛ حتی اهمیت مسأله تراریخته نیز در مقابل آب بسیار اندک و جزئی است و باید مسائل را از یکدیگر جدا کنیم. او سپس گفت: برای همین من هم ۷۰ درصد تلاش خود را در سازمان برای حل مسأله آب خواهم گذاشت، چون موضوع آب برای کشور تهدید بود و نبود کشور و تمدن است.
کلانتری در پاسخ به پرسشی در مورد سدسازی نیز گفت: سدسازی هم خوب است و هم بد. در جای مناسب خوب و در جای نامناسب بد است. یعنی در ارومیه خوب نبوده و جلوی آن را گرفتیم اما در شمال کشور بر خلاف انتظار شما بنده با سدسازی موافقم و حتی در مورد سدشفارود در گیلان نیز یک سال پیش من حکم بودم و نظر موافق دادم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حدود ۲۵ سال قبل دو میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار جنگل در شمال ایران داشتیم که امروز این رقم به ۲٫۱ میلیون هکتار رسیده است.
از این میزان یک میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار جنگل مخروبه است. او افزود: من می‌گویم می‌توانیم در شمال سد بسازیم و به جای آن ۱۰ برابر در مناطق مخروبه درخت بکاریم. یعنی وقتی قرار است مثلاً ۶۰ هکتار جنگل در مخزن سد شفارود خراب شود حدود ۶۰۰ هکتار جنگلکاری صورت گیرد و وظیفه نگهداری از درختان هم به عهده وزارت نیرو باشد یا بودجه‌اش از وزارت نیرو به دستگاه مربوطه منتقل شود.کلانتری درباره جاده پارک ملی گلستان نیز گفت: به مردم نگویید بروند از جاده‌ای که ۱۳۸ کیلومتر دورتر است و اصلاً امکان ساختش هم نیست استفاده کنند. من چند سال پیش که در این مورد نیز حکم بودم پیشنهاد دادم که اطراف جاده را به ارتفاع دو متر فنس کشی کنند و مسیرهایی را برای تردد حیوانات ایجاد کنند که البته نمی‌دانم این کار شده یا نه هنوز اطلاعات دقیق نگرفتم.
خبرنگاران دوستداران واقعی محیط زیست هستند
کلانتری افزود: من در همه این سال‌ها که در حاشیه محیط زیست بودم از غیرت و تعصب شما خبرنگاران خوشم می‌آمد و معتقدم دوستداران واقعی محیط زیست همان خبرنگاران زیست محیطی رسانه‌های کشور هستند. این غیرت و تعصب شما قابل تقدیر است فقط باید از نظر علمی تقویت شوید که برخی را می‌دانم همچون خانم جمشیدی تخصص لازم را دارند.
او افزود: امیدواریم با ایجاد برخی تغییرات تشکیلاتی در سازمان جایگاه مهم‌تری برای خبرنگاران از لحاظ علمی و آسانی کار پیش‌بینی کنیم. باید تلاش کنیم محیط زیست را به کمک خبرنگاران داخل خانواده‌ها ببریم، چون مدیریت محیط زیست با ۳۰۰ هزار محیطبان میسر نیست.
او همچنین تأکید کرد: هیچ‌کس در سازمان حفاظت محیط زیست حق ندارد به خبرنگاران بی‌احترامی کند. خبرنگاران کمک حال این سازمان خواهند بود.
موضوع محصولات تراریخته و تغییر موضع ۱۵ ساله سازمان حفاظت محیط زیست در ۲۰ روز گذشته نسبت به این محصولات نیز از دیگر موضوعاتی بود که از سوی خبرنگار «ایران» و برخی خبرنگاران مطرح شد. کلانتری نیز در پاسخ گفت: براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد. او افزود: وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی یزد مأموریت تحقیق و بررسی در این زمینه را داده بود که در مورد سلامت برنج تراریخته اظهارنظر کند. بعد از سه سال و نیم بررسی و ارزیابی، چهارشنبه هفته گذشته رسماً نتایج این بررسی‌ها اعلام شد. براساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، برنج تراریخته از نظر سلامت مشکلی ندارد.کلانتری همچنین از تخصص گرایی در این سازمان و انتصاب سعید نمکی معاون سازمان برنامه و بودجه به عنوان معاون آتی سازمان در حوزه محیط زیست خبر داد و در واکنش به پرسش خبرنگاران که او را شکارچی معرفی کردند ،گفت: ایشان قبلاً شکارچی بوده و الان دیگر شکارچی نیست و آقای دبیری تأیید کرده‌اند که ایشان گزارش‌های بسیار خوبی از محیط زیست طبیعی نوشته‌اند.
او درباره حضور سه تن از همکاران طرح تولید برنج تراریخته در نشست خبری گفت: از این سه خانم بزرگوار دعوت کردم تا در این باره پاسخگو باشند.
در همین حال نیره خوش خلق سیما، رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی وزارت جهاد کشاورزی که اخیراً به عنوان مشاور کلانتری نیز منصوب شده به «ایران» گفت: خیلی لذت بردم و خیالم راحت شد که ناظران خوبی در جامعه داریم که همه چیز را رصد می‌کنند. او با بیان مختصری از نحوه تولید محصولات دستکاری ژنتیکی شده گفت: ما آمدیم فقط یک مقدار علم را وارد سیاست کنیم و این خیلی چیز ساده ای است و از شما خبرنگاران دعوت می‌کنم بیایید مؤسسه ما تمام روند کاری ما را از نزدیک ببینید. او افزود: «بنده با علم خودم ثابت می‌کنم که این برنج تولید شده مخاطراتی ندارد و ارزیابی ریسک آن را نیز انجام داده‌ایم.»اما پیش از این معصومه ابتکار خاطرنشان کرده بود: تولید برنج تراریخته به هیچ وجه ارزیابی ریسک نشده و کشت آن ممنوع است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است