تسلیت هیات رهبری جبهه ملی ایران، دکتر داوود هرمیداس باوند، سخنگوی جبهه ملی – دکتر علی رشیدی و حسین شاه حسینی به مناسبت درگذشت دکتر ابراهیم یزدی


ما همه فانی و بقا بس تراست

دریغا که ملت بزرگ ایران سوگوار درگذشت دکتر ابراهیم یزدی یکی از کوشندگان میهن دوست و پویندگان آزادیخواه این مرز و بوم گشت.

دکتر ابراهیم یزدی از آغاز نوجوانی دلبسته ی تحول و پیشرفت جامعه ی مدنی ایران و اصلاح آن در پرتو قرایتی از دین که همسو با ارزش های فکری و اجتماعی نوین نظیر مردم سالاری و آزادی های سیاسی است گردید. او نخست به حلقه ی سوسیالیست های خدا پرست که شادروانان رضا نخشب و جلال الدین آشتیانی بنا نهاده بودند پیوست و با آغاز نهضت ملی ایران به راهبری دکتر محمد مصدق جذب این جریان ملی گرای دموکراتیک و آزادیخواه گردید و تا پایان زندگانی به راه و اندیشه ی این شخصیت سترگ تاریخ ایران با احترام و تعلق خاطر نگریست. با تشکیل نهضت آزادی ایران توسط شماری از نیروهای مصدقی به این جریان پیوست و پس از درگذشت زنده یاد مهندس مهدی بازرگان به سمت دبیرکلی این حزب در آمد. وی در سال های تحصیل در خارج از ایران نیز از فعالان مبارز سیاسی به شمار می رفت. راهپیمایی از بالتیمور به سمت واشنگتن همراه دکتر مصطفی چمران در زمان کندی برای اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران از جمله ی این فعالیت ها بود.

وی چه در زمان دانشجویی که مسیر تخصص علمی اش را تا مدارج بالا طی کرد و پس از آن به عنوان فعال سیاسی خارج از کشور به شمار می‌رفت , چه زمان کوتاهی که در مناصب معاونت نخست وزیر وزارت خارجه نمایندگی مجلس اول پس از انقلاب ۵۷ و سرپرستی روزنامه ی کیهان و چه در طول بیش از سه دهه که به عنوان عضو ارشد نهضت آزادی ایران در عرصه های سیاسی و اجتماعی حضوری فعالانه داشت پیوسته منتقدی مشفق و دل نگران اوضاع سیاسی و اقتصادی و اجتماعی میهنش ایران بود و می کوشید تا در دایره ی اختیار و توانش برای توسعه ی کشورش بکوشد و از تهدید ها و تهمت ها روی در هم نکشد و از مسیری که درست می انگاشتش پای بیرون ننهد. وی در زمان تصدی وزارت خارجه با تمام توان کوشید که سیاستی صلح مدار را در ارتباط با دنیا برقرار کند و منافع ملی ایران را از طریقی دیپلماتیک دنبال نماید که متاسفانه در تلاطم افراطی گرایی های سیاسی این گفتمان در آن زمان از عرصه بیرون رانده شد و او نیز حاضر نشد بر خلاف باورش تن به جریان سیاسی روز برای بقای در قدرت دهد. بی گمان فقدان او برای جامعه ی ایران فقدانی ناگوار است. جبهه ی ملی ایران ضمن تسلیت به خانواده ی محترم و هموندان گران قدر ایشان در نهضت آزادی ایران و تمام علاقمندانشان، شکیبایی و آرامش آرزو می کند و امید می ورزد آرمان های مصدقی این حزب دیرپای در این کهن بوم و بر به بار بنشیند.

چنان گرم از بساط خاک بگذر

که شمع مردم آینده باشی

دکتر داوود هرمیداس باوند– دکتر علی رشیدی– حسین شاه حسینی

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است