گزارش مرکز مطالعات استراتژیک امریکا درباره وضعیت داخلی ایران


مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌‌الملل امریکا در گزارشی، وضعیت داخلی ایران را از جنبه‌های گوناگون اجتماعی، اقتصادی، جغرافیای و سیاسی بررسی کرده است.
«آنتونی کردسمن» (Anthony H. Cordesman)، پژوهش‌گر این گزارش آماری در تارنمای این مرکز تحقیقاتی نوشته که بحث‌های مرتبط با ایران، بیش‌تر از منظر سیاسی و نظامی ا‌ست و کم‌تر کسی به جنبه‌های غیرسیاسی ایران کنونی و مقایسه با ایران سال‌های قبل پرداخته است.
در این مقاله، چکیده‌ای از این گزارش را مرور می‌کنیم. برای دریافت کامل این گزارش آماری، این‌جا را کلیک کنید.
جمیعت در ایران
براساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک امریکا، جمعیت ایران در جولای ۲۰۱۴ به ۸۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خواهد رسید. این جمعیت در مقایسه با سال ۱۹۵۰ که ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در زمان انقلاب اسلامی که ۳۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود، افزایش چشم‌گیری داشته است.
برپایه این گزارش، ۶۱ درصد از جمعیت ایران را فارس‌ها، ۱۶ درصد را آذری‌ها، ۱۰ درصد را کردها، ۶ درصد را اقوام لر، ۲ درصد را بلوچ‌ها، ۲ درصد را عرب‌ها، ۲ درصد را ترکمن‌ها و یک درصد را سایرین تشکیل می‌دهند.
این گزارش تخمین زده که جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ بالغ بر ۱۰۰ میلیون نفر خواهد بود.
تصویر ۱: نمودار مقایسه‌ جمعیتی ایران در بازه‌ زمانی ۱۹۵۰ تا ۲۰۵۰
ظرفیت‌های هسته‌ای و خطرات احتمالی
در بخش دیگری از این گزارش، به خطرات هسته‌ای شهر تهران و مقایسه‌ آن با شهر تلاویو، مرکز اسراییل اشاره شده است. بر این اساس، تهران با جمعیتی بالغ بر ۱۴ میلیون نفر، قابلیت تنظیم قدرت انفجاری در حدود یک مگاتون را دارد. این درحالی‌ است که قابلیت تنظیم قدرت انفجاری اسراییل با جمعیت ۴۱۰ هزار نفری، در حدود ۲۰ کیلوتن است.
میزان تاثیر گذاری دولت‌ها
گزارش مرکز مطالعات استراتژیک امریکا در ادامه، به میزان تاثیرگذاری دولت‌ ایران و مقایسه آن با برخی از کشورها پرداخته است. بر اساس این گزارش، ایران تاثیر بیش‌تری نسبت به الجزایر، مصر و عراق در معادله‌های بین‌المللی دارد. این در حالی‌ است که کشورهای لبنان، کویت و مراکش در وضعیت بهتری نسبت به ایران قرار دارند.
تصویر۲: نمودار تاثیرگذاری دولت‌ها
کنترل فساد
گزارش مرکز مطالعات استراتژیک امریکا در ادامه، به وضعیت کنترل فساد در ایران اشاره و آن را با دیگر کشورهای خاورمیانه مقایسه کرده است. بر اساس این گزارش، حکومت ایران در کنترل فساد در این کشور تنها ۲۳ درصد موفق بوده است. با این حال، وضعیت بهتری نسبت به کشورهای عراق، سوریه و لبنان در این زمینه دارد. کشورهای مصرِ، الجزیره و مراکش به ترتیب با ۳۴، ۳۶ و ۴۲ درصد در وضعیت بهتری از ایران قرار گرفته‌اند.
تصویر ۳: وضعیت کنترل فساد در ایران و مقایسه با دیگر کشورها
گزارش مرکز مطالعات استراتژیک امریکا نموداری از روند تسلط بر کنترل فساد در ایران از سال‌ ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۲ را نیز منتشر کرده است. بر اساس این نمودار، ایران در سال ۲۰۰۲  بیش‌ترین میزان کنترل در فساد و در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ (در زمان دولت احمدی‌نژاد) کم‌ترین میزان تسلط بر روند کنترل فساد در این کشور را داشته است.
تصویر ۴: روند کنترل فساد در ایران از سال ۱۹۹۶ تا سال ۲۰۱۲
حاکمیت قانون
این گزارش در بخش دیگری به روند حاکمیت قانون در ایران پرداخته است. نمودار منتشر شده در این بخش نشان می‌دهد که حاکمیت قانون در ایران در ۲۰ سال گذشته همواره زیر ۴۰ درصد بوده است. بر این اساس، هر دو دوره‌ ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، حاکمیت قانون در ایران به کم‌ترین میزان خود (در حدود ۲۰ درصد) رسیده بوده است.
تصویر ۵: روند حاکمیت قانون در ایران
وضعیت اقتصادی
در بخش دیگر این گزارش، به وضعیت اقتصادی ایران و مقایسه آن با برخی از کشورها اشاره شده است؛ تورم در ایران در سال ۲۰۱۳ به ۴۲ درصد رسیده است. صادرات این کشور در سال ۲۰۱۳، به میزان ۶۱ میلیارد دلار و واردات آن بیش از ۶۴ میلیارد دلار بوده است.
نرخ رشد محصولات صنعتی ایران در سال ۲۰۱۳ زیر صفر (منفی ۵ درصد) بوده و از این نظر، یک‌صد و نود و یکمین کشور دنیا به شمار می‌رود.
میزان بی‎کاری در ایران ۱۶ درصد و جمعیت زیر خط فقر در این کشور، ۱۸ درصد اعلام شده است.
بر اساس این گزارش، کشورهای ایران، عراق و یمن به عنوان فقیرترین کشورها از نظر میزان تولید ناخالص ملی معرفی شده‌اند. کشورهای عربستان، عمان، کویت، امارات و قطر همگی در وضعیت بهتری از ایران به سر می‌برند.
تصویر ۶: تولید ناخالص ملی؛ ایران، عراق و یمن به عنوان فقیرترین کشورها
تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است