گزارش شماره ۱۶- تاریخچه انتخابات در ایالت داکوتای شمالی آمریکا کیوان شکوری


ایالت داکوتای شمالی به مرکزیت شهر بیسمارک در میانه غربی آمریکا و همسایگی کانادا قرار دارد که در نوامبر ۱۸۸۹ بعنوان سی و نهمین یا چهلمین ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست. چون داکوتای شمالی و جنوبی در یک روز به ایالات متحده پیوستند، نمی توان گفت کدام سی و نهمین و کدام چهلمین ایالت است. این ایالت جزعی از سرزمینی بود که در سال ۱۸۰۳ میلادی و در دوران ریاست جمهوری توماس جفرسون از فرانسه خریداری شد و به خرید لوئیزیانا شناخته می شود. داکوتا به معنی «دوستان» می باشد که از نام یکی از قبایل سرخ پوست برگرفته شده است.
طبق آخرین سرشماری جمعیت این ایالت ۷۶۲.۰۶۲ تن است که ترکیب جمعیتی آن از ۸۳.۷ درصد سفید پوست، ۵.۶ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۴.۱ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۳.۴ درصد سیاه پوست، ۱.۷ درصد (Asian) یا آسیای شرقی، ۰.۱ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۲.۳ درصد دیگر نژادها تشکیل شده است.
داکوتای شمالی دومین تولید نفت بعد از تگزاس در کشور آمریکا را دارد و بخاطر وجود خاک حاصلخیز از مراکز مهم کشاورزی و تولید محصولاتی مانند: گندم، سویا، ذرت، چغندر قند و پرورش گاو و گوساله می باشد که همه اینها باعث رونق کسب و کار در این ایالت شده است.
بزرگترین شهر این ایالت فارگو نام دارد. پارک ملی تئودور رزولت، دهکده مرزی و موزه ملی بوفالو، مرکز میراث داکوتای شمالی، پارک قلعه ایالتی آبراهام لینکلن و منطقه تاریخی ملیه روستاهای ایندیانای رودخانه چاقو(Knife) از مکان های دیدنی این ایالت می باشند. لسلی بیب بازیگر آمریکایی، گرگوری ریمر پورکر باز قهار، جیمز بوچلی فضانورد سابق ناسا، جاش داهامل بازیگر آمریکایی و رکسانا صابری خبرنگار ایرانی-آمریکایی از شخصیت های مشهوری هستند که در این ایالت زاده و یا ساکن هستند.
از سال ۱۸۸۹ که داکوتای شمالی بعنوان ایالت به ایالات متحده آمریکا پیوست در ۳۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت داشته است که اولین دوره آن به سال ۱۹۸۲ باز می گردد. ۲۶ دوره جمهوری خواهان و پنج دوره دموکرات ها برنده و یک دوره هم آرای انتخابات بین سه کاندیدا تقسیم شد. به هر صورت بخواهیم به این انتخابات نگاه کنیم، جمهوری خواهان کاملا برتر هستند. اگر بخواهیم آمار ۱۰۰ ساله اخیر این انتخابات را بررسی کنیم دقیقا از سال ۱۹۲۰ تاکنون ۲۵ دوره این انتخابات در داکوتای شمالی برگزار شده است که دموکرات ها فقط سه دوره و در عوض جمهوری خواهان ۲۲ دوره برنده شده اند. اگر بخواهیم آمار ۶۰ سال اخیر این انتخابات (۱۹۶۰ میلادی تاکنون) را بررسی کنیم، می بینیم که دموکرات ها فقط یک دوره برنده این انتخابات بوده اند. آخرین دوره ای که دموکرات ها برنده این انتخابات شدند به سال ۱۹۶۴ باز می گردد. همانطور که بالاتر ذکر شده، جمهوری خواهان با اختلاف بسیار زیاد بالاتر از دموکرات ها در این انتخابات قرار گرفته اند.

از سال ۱۸۸۹ تاکنون (آگوست ۲۰۲۰) تعداد ۲۵ سناتور برای ایالت داکوتای شمالی انتخاب شده اند که ۱۵ تن جمهوری خواه و ۱۰ تن دموکرات بوده اند. اگر بخواهیم دقیق تر این انتخابات را بررسی کنیم باید به دو بخش تقسیم کنیم. در بخش اول به مدت ۷۰ سال از سال ۱۸۸۹ الی ۱۹۵۹ میلادی تعداد ۱۶ سناتور انتخاب شدند که ۱۲ تن جمهوری خواه و چهار تن دموکرات بوده اند. در بخش دوم انتخابات یعنی از سال ۱۹۶۰ تاکنون ۹ سناتور انتخاب شده اند که شش تن دموکرات و سه تن جمهوری خواه بودند و در یک بازه زمانی ۲۴ ساله در همین بخش یعنی از سال ۱۹۸۷ الی ۲۰۱۱ هر دو کرسی مجلس سنا از حوزه داکوتای شمالی تحت اختیار دموکرات ها بود. همانطور که مشاهده می کنیم در طول تاریخ انتخابات سنا در این ایالت جمهوری خواهان دست برتر را دارند و در حال حاضر نیز هر دو کرسی این ایالت در مجلس سنا در اختیار جمهوری خواهان می باشد.
Milton R. Young (۱۹۴۵-۱۹۸۱) از حزب جمهوری خواه با ۳۶ سال حضور در مجلس سنا و Quentin N. Burdick (۱۹۶۰-۱۹۹۲) از حزب دموکرات با ۳۲ سال حضور در مجلس سنا، باسابقه ترین سناتورهای این ایالت می باشند.
John Hoeven و Kevin Cramer هر دو از حزب جمهوری خواه دو سناتور حال حاضر ایالت داکوتای شمالی در مجلس سنای آمریکا می باشند.
از سال ۱۸۸۹ تا به امروز ۳۰ نماینده از داکوتای شمالی برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند. قبل از شکافتن این انتخابات لازم بذکر است که تعداد نماینده هر ایالت ارتباط مستقیم با جمعیت آن دارد و با افزایش و کاهش جمعیت، تعداد نماینده نیز کم و زیاد می شود. بدلیل جمعیت کم داکوتای شمالی در طول تاریخ همیشه یک نماینده داشتند و به همین دلیل تعداد کل نمایندگان این ایالت در طول تاریخ تا به امروز ۳۰ تن می باشد.
اما از این ۳۰ نماینده، تعداد ۲۴ تن جمهوری خواه، پنج تن دموکرات و یک تن غیر حزبی (Nonpartisan) بوده اند. همانطور که آمار گواهی می دهد، جمهوری خواهان در این انتخابات بسیار خوب درخشیدند و تا سال ۱۹۵۹ همه نمایندگان منتخب جمهوری خواه و یک تن Nonpartisan بودند و در این سال اولین نماینده از حزب دموکرات انتخاب شد. در حال حاضر نیز Kelly Armstrong از حزب جمهوری خواه تنها نماینده این ایالت در مجلس نمایندگان آمریکا می باشد.
از سال ۱۸۸۹ که داکوتای شمالی به ایالات متحده پیوست تا به امروز ۳۳ فرماندار داشته است که بعضا بیش از یک دوره در این مقام بودند. ۲۵ تن از این فرمانداران از حزب جمهوری خواه یا احزاب زیر مجموعه یا نزدیک به آن مانند: جمهوری خواهانی که عضو اتحادیه رای دهندگان مستقل هستند (Republican (Independent Voters Association و یا کمیته سازماندهی جمهوری خواهان (Republican Organizing Committee) بودند که همه را در گروه جمهوری خواهان محاسبه می کنیم، شش تن دموکرات، یک تن حزب عوام گرایی (Populist) و یک تن مستقل (Independent) بودند. William Langer فرمانداری بود که یک دوره بعنوان جمهوری خواه و بار دیگر بصورت مستقل (Independent) در انتخابات شرکت و به این مقام رسید.
با آمار ارائه شده کاملا روشن است که جمهوری خواهان علاوه بر اینکه در طول تاریخ انتخابات فرمانداری در داکوتای شمالی برتر از دموکرات ها می باشند، در حدود ۳۰ سال اخیر نیز هر چهار فرماندار منتخب از جمهوری خواهان بوده است.

نتیجه: با توجه به اینکه از ۳۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، جمهوری خواهان برنده ۲۶ دوره آن و در ۵۰ سال اخیر نیز برنده همه دوره های برگزار شده این انتخابات بودند و از ۲۵ سناتور منتخب این ایالت ۱۵ تن جمهوری خواه بودند و دو سناتور حال حاضر نیز جمهوری خواه هستند و همچنین از ۳۰ نماینده منتخب این ایالت در مجلس نمایندگان ۲۴ تن جمهوری خواه بودند و تنها نماینده حال حاضر این ایالت نیز جمهوری خواه می باشد و در نهایت از ۳۳ فرماندار طول تاریخ این ایالت ۲۵ تن جمهوری خواه بودند و نه تنها فرماندار حال حاضر بلکه هر چهار فرماندار منتخب در ۳۰ سال اخیر همه جمهوری خواه بودند، نشان از این است که ایالت داکوتای شمالی در طول تاریخ یک ایالت کاملا جمهوری خواه بوده و در حال حاضر نیز کاملا جمهوری خواه است.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است