گزارشگران بدون مرز خواستار اقدام فوری سازمان ملل درباره روزنامه‌نگاران زندانی ایران شد


سازمان گزارشگران بدون مرز در نامه‌ای به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان اقدام فوری درباره شرایط زندانیان عقیدتی در ایران، خاصه روزنامه‌نگاران و شهروندان خبرنگار شد.

نامه این نهاد مدافع حقوق خبرنگاران به خانم میشل باشله روز جمعه ۳۰ آذر منتشر شده است که جمهوری اسلامی را به «بازداشت‌های خودسرانه» زندانیان عقیدتی، «محروم کردن آنان از حق درمان و دادرسی در دادگاهی عادلانه» محکوم می‌کند و آن را «نقض فاحش اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی» می‌خواند.

این نامه آماری از روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران بازداشت‌شده و زندانی در ایران به دست می‌دهد و عنوان می‌کند که از ابتدای سال ۲۰۱۸ تاکنون که به پایان سال نزدیک می‌شویم، دست‌کم ۴۰ مورد بازداشت این فعالان در ایران رخ داده است.

گزارشگران بدون مرز اضافه می‌کند که برخی از این روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران «با سپردن وثیقه‌ سنگین برای کوتاه مدت تا تاریخ صدور رای دادگاه آزاد شده‌اند» اما ۱۳ تن از آنها هم با «احکام زندان ۳ تا ۲۶ سال» مواجه گشته‌اند؛ ضمن آن که «هم اکنون ۲۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار در زندان‌های ایرانی زندانی هستند».

این نهاد بین‌المللی سپس موارد بازداشت را نام می‌برد و از جمله به اعضای وبسایت مجذوبان نور، ویسایت اطلاع رسانی درویشان گنابادی، اشاره می‌کند و می‌گوید که رضا انتصاری، کسرا نوری، محمد شریفی مقدم، سینا انتصاری و امیر نوری بیش از ۱۰۰ روز را در «انفرادی‌های زندان هولناک فشافویه» سپری کردند و سپس روز ۲۲ آذر ۱۳۹۷ به بند عمومی بازگشتند در حالی که «همه‌ی این مدت به دستور وزارت اطلاعات و مسئولان زندان،خانواده‌های آنها هیچ خبری از محل و چرایی بازداشت آنها نداشتند».

آبان ماه امسال ارگان خبری مجموعه فعلان حقوق بشر در ایران، هرانا، خبر داد که ۲۰۱ درویش گنابادی در مجموع به ۱۰۸۰ سال و دو ماه زندان، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شده‌اند.

اوج رویارویی حکومت ایران با دراویش گنابادی بهمن ماه سال گذشته بود که ماموران امنیتی در پی بازداشت یا حصر نورعلی تابنده، قطب دروایش گنابادی، بودند. حدود پانصد تن از دراویش در جریان این رویارویی بازداشت شدند و در نهایت آقای تابنده نیز از آن زمان در حصر خانگی به‌سرمی‌برد.

گزارشگران بدون مرز در نامه خود به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشته که صالح الدین مرادی، رضا انتصاری از مدیران وبسایت مجذوبان نور و سینا انتصاری شهروند‌-خبرنگار هرکدام به ۷ سال زندان، کسرا نوری دیگر مدیر این وبسایت و محمد شریفی‌مقدم شهروند‌-خبرنگار هر کدام به ۱۲ سال زندان و مصطفی عبدی نیز به ۲۶ سال زندان محکوم شده است.

نامه این نهاد در ادامه به حکم ۱۲ سال و ۹ ماه زندان برای هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار، اشاره می‌کند و او را نیز «قربانی بازداشت خودسرانه و محاکمه غیرمنصفانه» می‌داند.

سعید ملک‌پور، وب‌نگار زندانی، که مدت ۱۰ سال را بدون مرخصی در زندان گذرانده است، چهره دیگری است که گزارشگران بدون مرز خواستار رسیدگی به شرایط وی شده و جمهوری اسلامی را به شکنجه وی متهم ساخته است.

دیگر نام‌هایی که در متن گزارشگران بدون مرز به آنها اشاره شده است نرگس محمدی نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، سهیل عربی عکاس و وب‌نگار، و محمد حسین حیدری مدیرمسئول وبسایت دولت بهار است که در زندان به سرمی‌برند.

این نهاد بین‌المللی یک روز قبل نیز گزارشی از خشونت علیه روزنامه‌نگاران در سال ۲۰۱۸ منتشر کرده بود که در آن گفته می‌شود «جمهوری اسلامی ایران یکی از ۵ زندان بزرگ برای روزنامه‌نگاران در جهان است».

radiofarda

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است