هرمیداس باوند: تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در تنگه جبل‌الطارق آزادنه انجام می‌شود / هیچ قانونی به انگلیس اجازه توقف نفتکش حامل نفت ایران را نمی‌دهد


داود هرمیداس باوند استاد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به توقیف کشتی روسی حامل محموله نفتی ایران، اظهار کرد: آبراه‌های بین‌المللی، راه‌های آبی ارتباطی هستند که به سه دسته رودخانه‌ها، تنگه‌ها و کانال‌های بین‌المللی تقسیم می‌شوند، در واقع عبور ترانزیت از برخی تنگه‌ها مانند جبل‌الطارق، هرمز و باب‌المندب آزادانه انجام می شود.

وی با اشاره به حقوق کشتی ها و نفتکش ها در آب های بین الملل، ادامه داد: در تنگه جبل الطارق مثل هرمز عبور ترانزیت به صورت آزاد انجام می شود، بنابراین هیچ کشوری اجازه ندارد مانع عبور آن‌ها شود، مگر اینکه شرایط بدی مانند طوفان رخ دهد و در غیر این صورت این توقیف غیر قانونی خواهد بود.

هرمیداس باوند با اشاره به سازمان ها و نهاد هایی که می توانند،ککشتی روسی حامل محموله نفتی ایران را پیگیری کنند، خاطر نشان کرد: ما می توانیم به شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین المللی شکایت کنیم، ولی متاسفانه در حال حاضر نظام بین المللی بر مبنای نظرات قدرت‌های بزرگ هستند و همانطور که شاهد بودیم کاخ سفید بر خلاف مصوبه‌های شورای امنیت و قراداد‌های چند جانبه حفظ صلح و امنیت بین المللی عمل کرده است.

استاد حقوق بین‌الملل ادامه داد:در برجام دولت آمریکا نقش محوری داشته است ، در حقیقت به موجب کنوانسیون جانشینی دولت‌ها، دولت جانشین مجاز به نادیده گرفتن تعهدات دولت قبلی نیست، ولی واشنگتن یک جانبه از برجام خارج شد و نه تنها تعهدات خود را انجام نداد، بلکه تحریم‌های سنگین تری را هم اعمال کرده است.

وی افزود: در حقیقت آمریکا قدرت هژمونی است و دیگر کشور‌ها هم با آن تعاملات تجاری و مالی دارند و اگر تحریم‌های واشنگتن را رعایت نکنند، تحریم‌های یک جانبه مضاعفی بر آن ها اعمال می شود، یعنی نمی‌توانند در آمریکا تجارت و امور مالی داشته باشند ، چراکه در غیر این صورت کاخ سفید آن‌ها را مجازات می کند، در نتیجه کشور ها برای حفظ منافع خود از آن ها پیروی می کنند.

هرمیداس باوند ادامه داد: روسیه موضع خود را رسما اعلام و انگلیس هم از ابتدا از آمریکا حمایت کرد و اتحادیه اروپا هم که تعهدات خود را در قبال ایران آنچنان که باید انجام نداده است بنابراین هنگامی که یک قدرت بزرگ که نظم جهانی را تنظیم می‌کند با تعاملات گسترده‌ کشور‌های دیگر را وادار به سکوت انفعالی و هم همسویی با خود می کند.

استاد حقوق بین‌الملل یاد آور شد: ۳کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) در گذشته بیانیه‌ای صادر و از ایران خواستند، موشک‌ها را متوقف و در کشور های همسایه دخالت نکند، در حالی که در حال حاضر برخلاف حقوق بین الملل و دریاها،دست به توقیف کشتی‌ ایرانی زد.

وی با بیان اینکه برخلاف ادعای دولت انگلیس، مقصدکشتی روسی حامل محموله نفتی ایران نبود، تصریح کرد: بندری که به عنوان مقصد نهایی در سوریه نام برده شده است، ظرفیت چنین نفتکش عظیمی را ندارد و مقصد آن جای دیگری بود، در حقیقت این نفتکش روسی حامل نفت ایرانی از آب‌های بین‌المللی و از تنگه جبل الطارق گذر می‌کرد و هیچ قانونی وجود ندارد که به انگلیس اجازه توقف این نفتکش را بدهد.

هرمیداس باوند ادامه داد: تا زمانی که یک نظام دولت متحده جهانی وجود نداشته باشد و نظام جهانی عملا در دست قدرت‌ها بزرگ باشد، کشور ها مجبور به سکوت در برابر زورگویی ها هستند، در حقیقت آمریکا یک قدرت هژمونی است که اقداماتش برخلاف منشور حقوق بین الملل انجام می‌دهد.

استاد حقوق بین‌الملل تاکید کرد: مسئولین کشور‌ها باید از ساختار واقعی نظام بین المللی و ارتباطات قدرت‌ها با یکدیگر آگاهی داشته باشند و براساس این آگاهی خط مشی ها‌ی خود را اتخاذ کنند.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است