مضحکه رجزخوانی های روحانی در رویارویی با ترامپ- علی‌نظری


در جامعه سیاسی ایران حسن روحانی به تدبیر و عقل گرایی شهره است و محمود احمدی نڑاد را بی تدبیر و جنگجو می شناسند.

اردوگاه اعتدال و اصلاحات در انتخابات های ۹۲ و ۹۶ یکی از شروط اصلی اش برای حمایت از شیخ دیپلمات عقلانیت، هوشمندی وی بود که بعنوان ملاک برتر و امتیاز ویڑه روحانی در مصاف با رقبا مورد لحاظ جامعه رای دهندگان ایرانی قرار گرفت. روحانی باید تا پایان دوره این ویڑگیهای ممتاز را در کسوت رییس جمهور حفظ نماید. با کمال تاسف در روزهای اخیر رجزخوانی های روحانی در رویارویی با ترامپ تبدیل به مضحکه درمحافل سیاسی جامعه گردید.

متعاقب این رجز خوانی، افکارعمومی از روحانی معقول، یک احمدی نڑاد را تداعی کرد، برای ما بعنوان حامیان انتخاباتی روحانی اصلا قابل هضم نیست که رییس جمهورمان سخنی بر زبان آورد که موجب ابتذال این مقام و جایگاه گردد و به عبارتی مضحکه عام و خاص تبدیل شود.

یادمان نمی رود در تیرماه ۹۰ زمانی که احمدی نڑاد خطاب به قدرت های بزرگ می گفت: اینقدر قطعنامه بدهید تا قطعنامه دانتان پاره شود…با چه واکنش های عجیب و غریبی روبرو شد!

در همان مقطع،مردمان ایران و جهان به رییس جمهور کم عقل وقت ایران خندیدند!
اکنون با اظهارات مشابه احمدی نڑاد توسط روحانی، همان سناریوی تمسخر رییس جمهوری در کوچه و بازار به بهانه رجزخوانی روحانی در برابر ترامپ در افواه محقق شده است.

«بازی با دم شیر »آن هم وقتی در نقطه مقابل ما دیوانه و جنگجویی چون ترامپ ایستاده است،اصلا توجیه پذیر نیست!؟

رجز خوانی در برابر رییس جمهور امریکا اگرمقتضای این اوضاع و احوال است باید توسط چهره های ارشد نظامی انجام شود.
رییس جمهور،دولت و وزارت خارجه درمواجهه با بحران های منطقه ای وجهانی رویه و ابزارهای متفاوتی با نظامیان در چنین بزنگاههایی دارند.

عقل و تدبیر،مذاکره و استفاده از ظرفیت بالنده دیپلماسی هوشمندانه باید سر لوحه اقدامات روحانی و تیم مذاکره کننده ما، آنهم برای مهار این بحران بزرگ باشد.

اتفاقا ریاست جمهوری برای افزایش انزوای هرچه بیشتر ترامپ در پهنه افکار عمومی جهان باید از مکانیزم هایی چون عقلانیت و تدبیر بهره جوید نه اینکه به
سبک «ترامپ جنگجو» رجزخوانی نماید! روحانی بهتر از نظامی ها می داند که اگر وارد معرکه جنگ نظامی یا اقتصادی با امریکا شویم قطعا ما در این مهلکه بیشتر از امریکایی ها ضرر خواهیم کرد.

آقای رییس جمهور همواره باید مصلحت کشور را در نظر بگیرد و برمبنای منافع ملی سخن بگوید.نه اینکه شاقول رفتار و گفتارش تایید و تمجید نظامیان باشد!!

در خصوص بستن تنگه هرمز هم باید اذعان داشت انتظار نخبگان سیاسی از روحانی،بیان سخنان سنجیده تری بود. اینکه جهان را تهدید به بسته شدن این تنگه نماییم، بصورت قهری ایران را در نقطه تقابل با قطر و عمان که از کشورهای دوست ما در حوزه خلیج فارس هستند،می کشاند.

انتظارما از رییس دولت دوازدهم همانحسن روحانی هوشمند، مدبر و عاقل است تا احمدی نڑاد کم عقل و ستیزه جو!

امیدواریم این روزهای سخت برای ملت ما در پرتو هوشمندی دولت و تیم دیپلماتیک ما در مذاکرات با ۱+۴ به بهترین شکل متضمن نتایجی مطلوب و دلچسب باشد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است