علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبی در ایران با مفهوم مردم‌سالاری پیوند خورده است؛ برای حل مشکلات، به اراده‌ای نیاز داریم که با برنامه باشد


«هر کجا در تاریخ ایران نظامیان پشت سر دیپلمات‌ها حرکت کردند، پیشرفت کرده‌ایم و هر کجا دیپلمات‌ها پشت سر نظامیان حرکت کرده‌اند، به فاجعه رسیده‌ایم.»

علیرضا علوی‌تبار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب عصر (پنجشنبه) در همایش «اصلاح‌طلبان، انتخابات و چالش‌های پیش‌رو»، که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، بیان کرد: اصلاح طلبی در ایران با مفهوم مردم سالاری پیوند خورده است و کسی نمی تواند ادعا کند اصلاح طلب است و دموکراسی را رعایت نکند.

وی ادامه داد: نظامی دموکراتیک است که دارای چهار ویژگی باشد، نخست اینکه قدرت در آن چار چوب مشخصی داشته باشد، دوم آن که قوانین یک جامعه مدنی به درستی محقق شود، چرا که در جامعه مدنی قدرت ها هم سنگ هستند و جامعه مستقل از حکومت به معنی جامعه ضد حکومت نیست.

سومین ویژگی یک جامعه دموکراتیک این است که حقوق اساسی مردم اعم از حقوق سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آنان رعایت شود به بیانی دیگر، مردم بتوانند مستقل از مذهب، جنسیت، ایدئولوژی و موقعیت اقتصادی از حقوق یکسان برخوردار باشند.

علوی تبار با بیان اینکه گرایش چپ دموکرات، معتقد است مردم باید از حقوق اقتصادی و اجتماعی برخوردار باشند، یادآورشد: چهارمین رکن دموکراسی انتخابات آزاد و منصفانه است و برای رسیدن به این مهم گرایشات مختلف می توانند در صحنه انتخابات قدم بردارند.

وی جامعه ای که نابرابری اقتصادی دارد را دارای انتخابات ناعادلانه دانست و تاکید کرد: انتخابات شاید نتواند عادلانه برگزار شود اما می تواند منصفانه برگزار شود چراکه دموکراسی می‌تواند همواره در حال رشد باشد.

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر اصلاح طلب، نیروی پیش برنده در اصلاحات را به چهار دسته تقسیم بندی کرد و گفت: دولت، فرادستان، فرودستان ونیروهای خارجی می توانند جامعه را به سمت دموکراسی سوق دهند.

به گفته علوی تبار اگر فرا دستان بخواهند به اجبار جامعه‌ای را به سمت دموکراسی سوق دهند این اقدام آنان کودتا نام می‌گیرد، این درحالی است که ایجاد دموکراسی به‌ وسیله فرودستان به اجبار انقلاب و ایجاد دموکراسی به‌ وسیله نیروی‌های خارجی جنگ نام می‌گیرد.

وی افزود: اگر دولت در حکومتی به این نتیجه برسد که با مسالمت و مذاکره جامعه را دموکراتیزه کند، این اقدام دولت بهبود خواهی جامعه نام می‌گیرد.

وی انتخابات را تاکتیک اصلی بهبود خواهی حکومتی دانست و گفت: دولت سعی می‌کند از راه انتخابات و عوض کردن ترکیب تاکتیک، بهبود خواهی حکومتی را به سرانجام برساند.

علوی تبار با اشاره به اینکه استعفا یک ابزار است، اظهار کرد: استعفایی کارآمد است که بتواند مشکل یا مشکلاتی را برطرف کند و هر استعفا اصولی دارد که باید رعایت شوند و اضافه بر این‌ها دلایل استعفا باید مشخص و راه حل‌ها ارائه شوند.

وی در خصوص استراتژی جنبش اجتماعی گفت: این استراتژی نیرویی است که سبب جلو رفتن استراتژی بهبودخواهی حکومتی می‌شود و جنبش اجتماعی به معنای شورش نیست بلکه خشونت خط قرمز آن است، برای جنبش‌ها انتخابات اهمیت زیادی دارد تا از فرصت ها استفاده کنند. در فرصت انتخابات می توان با مردم تعامل کرد و در معرض نقد قرار گرفت تا نقاط ضعف مشخص شود با این وجود اگر نخواهیم رای بدهیم باید از فرصت انتخابات استفاده کنیم.

علوی تبار تاکید کرد: بخشی از حکومت قصدش این است تا به مردم بگوید از طریق انتخابات هیچ چیزی را نمی توانید تغییر دهید، وقتی افرادی در انتخابات رای نمی آورند و آن افراد در جایگاه های کلیدی قرار می گیرند این اقدام در اذهان مردم اثری منفی خواهد داشت.

وی با اشاره به اقدامات نظامیان و دیپلمات‌ها در کشور، تصریح کرد: هر کجا در تاریخ ایران نظامیان پشت سر دیپلمات ها حرکت کردند پیشرفت کرده‌ایم و هر کجا دیپلمات ها پشت سر نظامیان حرکت کردند به فاجعه رسیده‌ایم، داعش در سوریه شکست نمی خورد اگر ایران نبود، اما چه بهره‌ای در جهان از پیروزی در این جنگ برده‌ایم؟

این روزنامه‌نگار و پژوهشگر اصلاح طلب با اشاره به روند انتخاب وزرا، گفت: زمانی‌ که وزرای ناکارآمد در صدر قرار می گیرند، راحت در مقابل مشکلات و تهدیدها خم می‌شوند، هیچ وزارتخانه‌ای را یک نفر پیش نمی‌برد و دولت باید از یک موضع طلبکار وارد شود.

علوی تبار با بیان اینکه هیچ اقدام غیر دموکراتیکی نباید بدون هزینه باشد، یادآور شد: چرا شان مجلس در حال زوال است؟ در جواب باید گفت، افراد حال حاضر پای اصول نمی ایستند، این در حالی است که در سیاست کسی ماندگار است که اصولی برای خود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم برنامه بلند مدت توسعه داشته باشیم و با بیکاری مقابله و بسیاری از مشکلات موجود در کشور را حل کنیم، احتیاج به اراده‌ای داریم که با برنامه باشد.

اعتماد آنلاین

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است