رایزنی‌های ایران برای حل مشکل سوریه بسیار موثر است / دکتر هرمیداس باوند


hermidas-bavand_davoud

داوود هرمیداس باوند در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تغییر موضع آمریکا در رابطه با تغییر بشار اسد رییس‌جمهور سوریه، اظهار کرد: این موضوع در رسانه‌ها و تحلیل‌ها مطرح شده است مبنی بر اینکه بشار اسد در روند جدید در رابطه با سوریه کناره‌گیری نکند.

وی گفت: تمرکز بر این است که از اسد وعده‌هایی را بگیرند و انتخاباتی برگزار شود و در این چارچوب اسد خودش کناره‌گیری کند.

این استاد دانشگاه گفت: در عین حال در رابطه با حل و فصل مساله سوریه همه کشورهای منطقه باید از خود انعطاف نشان دهند و از موضع‌ قبلی‌شان کوتاه بیایند. سوریه امروز با وضعیت اسفناک حقوق بشری مواجه است و خسارات زیادی به این کشور وارد شده و بیش از چهار میلیون پناهنده سوری در کشورهای مختلف دنیا پراکنده شده‌اند و داعش با رفتارهای غیرانسانی این کشور را به شدت تهدید می‌کند بنابراین برای حل مساله سوریه باید چارچوبی به دست آید که بتوان گروه‌های مخالف، میانه‌رو و حاکم را بر سر میز مذاکره نشاند.

وی در پاسخ به اینکه تغییر موضع آمریکا در رابطه با سوریه و تغییر نکردن اسد ارتباطی با بحث هسته‌ای دارد، گفت: در هر حال رویدادهای منطقه‌ای بر موضوعات مختلف بین‌المللی اثرگذارند. اگر همکاری ایران در رابطه با مساله سوریه و یا در حل و فصل موضوع هسته‌ای موثر و مطلوب باشد بدون شک سناتورهای آمریکایی و کنگره این کشور این نقش ایران را خواهند پذیرفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به سفر علی لاریجانی رییس مجلس به کشورهای منطقه، اظهار کرد: رایزنی مقامات ایرانی برای راضی کردن گروه‌های مخالف و ناراضی و آوردن آنها به پای میز مذاکرات بسیار موثر و جدی است. به هر حال باید برای شروع مذاکرات جدی و جدید خط مشی مناسبی تعریف شود به طوریکه طرف‌های مذاکره احساس شکست نکنند. در این راه هر دو طرف باید سیاست‌هایشان را تعدیل کنند تا سازش صورت گیرد.

وی با اشاره به نامه ظریف به همتایانش در کشورهای مختلف درباره رویکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: ایران ۸۰ الی ۹۰ درصد از روند مذاکرات هسته‌ای را طی کرده و مسائل مربوط به تعداد سانتریفیوژها، میزان غنی‌سازی اورانیوم و راکتور آب سنگین موضوعاتی حل شده است. در مذاکرات وین در آذر ماه وزرای خارجه اعلام کردند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را به دست آوردند اما هنوز باید بر روی برخی موضوعات کار شود. به نظرم ۱۰ درصد باقیمانده مانوری است که دو طرف بر روی مواضع و خواست‌هایشان در شرایط حساس کنونی دارند.

باوند تاکید کرد: مساله هر دو طرف این است که در مقطع فعلی به یک توافق کلی دست یابند. اگر در این مقطع بر روی اصول اساسی توافق حاصل شود فضا برای رسیدن به یک توافق جامع فراهم می‌شود اما اگر تا ۲۰ ژانویه که جمهوریخواهان اکثریت کنگره را شامل می‌شوند نتیجه‌ای به دست نیاید، روند بسیار سخت و دشوار خواهد شد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است