در سالگرد جمعه خونین زاهدان یاد قربانیان جمعه خونین زاهدان و جنبش مهسا را گرامی میداریم!



هشتم مهر سالگرد جمعه خونین زاهدان است. در این روز گروهی از نمازگزاران مصلای زاهدان در اعتراض به کشته‌شدن ژینا مهسا امینی و تجاوز به دختر ۱۵ ساله بلوچ توسط فرمانده انتظامی چابهار، بعد از نماز جمعه مقابل کلانتری ۱۶ زاهدان تجمع کرده، شعارهایی علیه حکومت سر دادند و برخی از معترضان خشمگین به سوی کلانتری سنگ پرتاب کردند. مأموران یگان ویژه که در داخل کلانتری مستقر بودند همراه با مأموران لباس‌شخصی، که از پیش در بالای ساختمان‌های اطراف مصلای زاهدان مستقر شده بودند، در آغاز معترضان در خیابان را به گلوله بستند و سپس به شلیک علیه نمازگزاران داخل مصلی پرداختند و در کمتر از یک ساعت ۱۰۴ شهروند بلوچ را کشته و ده‌ها تن را مجروح کردند. به گفتهٔ شاهدان عینی نیروهای امنیتی و لباس‌شخصی‌هادر جریان این درگیری‌ها چندین مغازه و پاساژ را نیز به آتش کشیدند.
جمهوری اسلامی به این جنایات بسنده نکرده، به تمهیدات برای شکستن مقاومت هموطنان بلوچ در همه سطوح ادامه داده است. کوشش برای ایجاد تفرقه میان هموطنان بلوچ، بازداشت فله‌ای ده‌ها شهروند، جلوگیری از برگزاری مراسم سالگرد کشته شدگان و احضار خانواده‌های ایشان، جو منطقه را بشدت امنیتی کرده است. با وجود این معترضان هر جمعه در زاهدان به خیابان می آیند و علیه حکومت شعار  می دهند. در ۳۱ شهریور نیز، مردم به خیابان‌های زاهدان آمده، با سر دادن شعارهایی چون «مرگ بر دیکتاتور» شخص علی خامنه‌ای را زیر ضرب گرفتند.
جمعه خونین زاهدان همچون کشتار معترضان در جنبش های گذشته و جنبش ژینا مهسا در سراسر ایران حکایت از شکاف عمیق میان ملت ایران و حاکمیت جمهوری اسلامی دارد.
یک طرف این شکاف حاکمیتی است که در ۴۴ سال گذشته مردم ایران را از کلیه حقوق و آزادیهای خویش محروم ساخته، پایه های زندگی و حیات ایشان را به سوی نابودی برده است. طرف دیگر مردمی هستند که خواهان تحقق حقوق انسانی و شهروندی خویش و یک زندگی عادی در آزادی هستند.
یک طرف حاکمیتی است که میخواهد با گفتمان و مدلهای حکومتی اعصار گذشته و عقب کشیدن عقربه زمان ادامه حیاتش را ممکن سازد. طرف دیگر ملتی است که خود را بخشی از جامعه جهانی میداند، میخواهد پا به پای پیشرفت و تمدن بشری حرکت کند و زن، زندگی، آزادی شعار نمادین آن است.
“همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران” ضمن پشتیبانی از فراخوانها برای شرکت در اعتراضات به مناسبت سالگرد جمعه خونین زاهدان، یاد تمامی قربانیان این روز و جنبش زن، زندگی، آزدای در سراسر ایران را گرامی میدارد، جنایات جمهوری اسلامی را محکوم میکند و معتقد است که ملت ایران دیر یا زود به آن پایان خواهد داد. ما برای نظام آینده استقرار یک جمهوری متکی بر آزادی و دموکراسی، تمرکز زدایی، جدایی دین از حکومت و حافظ یکپارچگی سرزمینی/ تمامیت ارضی ایران را به ملت ایران پیشنهاد میکنیم.
«همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران»
۶ مهر ۱۴۰۲ برابر با ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۳

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است