حمله ظریف به برخی از نمایندگان مجلس: به مردم دروغ می‌گویند


وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی با انتقاد شدید از برخی نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، آنها را به «عوام‌فریبی» و «دروغگویی به مردم» متهم کرده است.

محمدجواد ظریف در مصاحبه‌ای مفصل با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، که روز دوشنبه ۲۸ بهمن منتشر شد، با اشاره به انتقاد تعدادی از نمایندگان از وزارت امور خارجه درباره در جریان نگذاشتن مجلس از محتوای گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، از «محرمانه» ماندن برخی مسائل دفاع کرده و آن را یک مسئله «طبیعی» دانسته است.

آقای ظریف در توضیح بیشتری گفته که قصد داشت از مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به عنوان «یک همکار و همراه و همفکر» استفاده کند اما «ضرورت» این کار این بود که «دوستان عضو کمیسیون این مسئولیت را می‌پذیرفتند که موضوعاتی که ما به عنوان محرمانه تلقی می‌کنیم، آنها هم محرمانه بدانند.»

اما وزیر امور خارجه افزوده که «متاسفانه در جلساتی بین نمایندگان و رییس کمیسیون {امنیت ملی و سیاست خارجی} دکتر بروجردی، بحث‌هایی در می‌گرفت مبنی بر اینکه ما نمی‌پذیریم که موضوعی محرمانه است، تشخیص این امر که چه مقدار از این سخنان را می‌توان بیرون از کمیسیون نقل کرد و چه مقدار محرمانه است، با ما نمایندگان است.»

آقای ظریف گفته که «افشای مسائل طبقه‌بندی شده در هر کشوری جرم است» و به عنوان مثال به تعقیب ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه سازمان‌های امنیتی و دولتی آمریکا در تمام دنیا» توسط دولت ایالات متحده اشاره کرده است.

او با «عجیب» دانستن اینکه «برخی دوستان سر و صدا می‌کنند که ظریف مردم را محرم نمی‌داند»، گفته است: «آیا آنها قصد دارند سیستم طبقه‌بندی را حذف کنند؟ آیا می‌خواهند مهرهایی که با عنوان سری، محرمانه و بسیار محرمانه بر روی اسناد دولتی زده می‌شود، نادیده بگیرند؟ چرا عوام‌فریبی می‌کنند؟ چرا به مردم دروغ می‌گویند؟ چرا حرف‌هایی را می‌زنند که خودشان هم می‌دانند جرم است و قابل پیگیری؟»

محمدجواد ظریف با تاکید بر اینکه «در هر کشور و سیستم اداری، چارچوبی برای سخنان محرمانه و غیرمحرمانه وجود دارد»، هشدار داده که «نباید مردم را به این باور رساند که محرم نیستند، مردم محرم هستند اما اسنادی هست که باید از طرف مقابل پنهان شود و این واقعیت امروز دنیاست.»

تعدادی از نمایندگان مجلس که اکثرا عضو جبهه پایداری، تشکل نزدیک به آیت‌الله مصباح یزدی، روحانی تندرو ساکن قم، هستند، در ماه‌های اخیر خواهان اطلاع بیشتر از روند و محتوای مذاکرات اتمی تیم فعلی به ریاست وزیر امور خارجه شده‌اند.

این دسته از نمایندگان می‌گویند که وزارت امور خارجه آنها را از واقعیت‌ها و تمام ابعاد توافق هسته‌ای ژنو که سوم آذر میان ایران و ۱+۵ به دست آمد، مطلع نمی‌کند. آنها حتی خواهان تشکیل تیم ناظر بر مذاکرات اتمی در مجلس و حضور یک نماینده در ترکیب تیم مذاکره‌کننده شدند که هر دوی این درخواست‌ها توسط دولت حسن روحانی و وزارت امور خارجه رد شد.

موج تغییرات در وزارت خارجه

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با ایرنا از «موج تغییرات» در این وزارتخانه خبر داده و میزان تغییرات وزارت خارجه پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی را «متناسب با بار جدید» این وزارت‌خانه و «تغییر دولت» ندانسته است.

آقای ظریف در توضیح بیشتر گفته است: «ما باید حدود ۵۰ سفیر را تغییر می‌دادیم و ۵۰ نفر از مسئولین کنونی وزارت خارجه باید به ماموریت بروند. البته من می‌پذیرم که به خاطر برخی گرفتاری‌ها که بیشتر وقت ما را به خود اختصاص داده، تاخیر دراین زمینه ایجاد شده است، با این حال در چند هفته آینده سفرای جدید به محل ماموریت خود اعزام می‌شوند و برخی از مدیران وزارت خارجه تغییر می‌کنند و آن تغییر و تحول که صرف‌نظر از تغییر دولت بلکه به عنوان یک واقعیت باید صورت می‌گرفت، رخ خواهد داد.»

او در عین حال که گفته نمی‌توان کارشناسان وزارت امور خارجه را «به صرف همسو بودن و یا نبودن یک سیاست از کار برکنار کرد» اما تاکید کرده که «اگر کسی بخواهد در مقابل سیاست‌های دولت مقاومت کند، آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین با رد انتقادات نمایندگان مجلس از خود به علت صحبت کردن به زبان انگلیسی، گفته که «علت این امر این نیست که من معتقدم انگلیسی زبان برتر است، بلکه معتقدم براساس مطالعاتی که انجام شده است هیچ مترجمی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد مفهومی که ارائه می‌شود را منتقل کند.»

محمدجواد ظریف تاکید کرده که «اگر من به فارسی صحبت کنم نمی‌توانم از اهداف، منافع و حقوق‌مان آن‌گونه که از طریق زبان انگلیسی امکان دارد، دفاع کنم.»

وزیر امور خارجه ایران همچنین در سخنانی بر خلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی، گفته که «به یاری خدا و با حمایت مردم و با حمایتی که تا امروز و انشاءالله رهبر معظم انقلاب از هیات مذاکره کننده داشته‌اند، این مسیر پیش می‌رود و به نتیجه می‌رسد.»

او در عین حال تصریح کرده که «البته با حفظ حقوق مردم، و این وضعیت موقت به دائمی تبدیل خواهد شد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بارها از جمله همزمان با روز انتشار مصاحبه محمدجواد ظریف با ایرنا تاکید کرده که هیچ خوش‌بینی به مذاکرات هسته‌ای با قدرت‌های جهانی ندارد و معتقد نیست این مذاکرات به نتیجه می‌رسد اما مخالفتی هم با آن ندارد.

رادیو فردا

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است