جبهه ملی ایران اروپا(سامان ششم): محکومیت جمهوری اسلامی و حمید نوری بحق است



آخرین جلسه دادگاه حمید نوری(دادیار سابق قوه قضائیه و متهم به دست داشتن در اعدام هزاران زندانی سیاسی در سال ۱۳۶۷) در دادگاه استکهلم به اتمام رسید و قاضی اعلام رأی دادگاه را به ۲۳ تیر ۱۴۰۱ موکول کرد.
حمید نوری، وقتی برای ملاقات به سوئد سفر می کند، در ۱۸ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه آرلاندای استکهلم موقتا بازداشت می شود. وی هنوز هم در بازداشت موقت است. دادستان سوئد پنجم مرداد ۱۴۰۰ در اطلاعیه‌ «پیگرد جنایات جنگی در ایران» از تحویل رسمی کیفرخواست حمید نوری به دادگاه خبر می دهد. بر این اساس حمید نوری با دو اتهام اصلی روبه‌رو می شود: ۱-
نقض سنگین حقوق عمومی بین‌الملل(جنایت علیه بشریت) و
۲- قتل نفس
این اتهامات به دلیل نقش مستقیم وی در “کشتار بیش از ۱۰۰ تن” از مخالفان و زندانیان سیاسی درسال ۱۳۶۷ علیه نوری مطرح می گردد.
آخرین جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهام‌ها علیه حمید نوری و آخرین دفاع وکلای او، روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت برگزار شد. در آغاز قاضی آقای توماس ساندر اعلام می کند که این جلسه آخرین جلسه دادگاه می باشد.
در این جلسه وکلای مدافع حمید نوری به تضادها و تناقضات در گفته های شاهدان در مورد نام حمید نوری یا حمید عباسی می پردازند امری که با محتوای مکالمات گوشی حمید نوری اهمیت اساسی پیدا نکرده و موثر واقع نمی شود.
هموطنان، دادگاه حمید نوری مانند دادگاه میکونوس برلین، یک رویداد مهم تاریخی است زیرا عملا این دادستان سابق ایران است که در خارج از کشور، به دلیل “جنایت علیه بشریت” محاکمه می‌شود، رویدادی که در آن هزاران زندانی سیاسی که برخی از آنها در آستانه آزادی قرار داشتند، اعدام می شوند.
این واقعه پس از جنگ عراق علیه ایران و استقرار سازمان مجاهدین خلق در عراق زیر حمایت صدام حسین و حمله این گروه به ایران، با فتوایی از روح الله خمینی، و با حکم اعدام آغاز می شود. در مراحل بعدی فاجعه، فعالین سیاسی چپ نیز با این فتوا اعدام می گردند. در مجموع کمابیش ۳۰۰۰ نفر اعدام می شوند.
اجساد زندانیان اعدام شده‌، در گورستان خاوران بطور دست جمعی دفن می شوند و هنوز هم خانواده‌های قربانیان که بر مزار کشته‌شدگان می روند، تحت تعقیب قرار می‌گیرند.
حمید نوری با حضور ۸۰ شاهد از زندانیان سیاسی سابق، خانواده‌های قربانیان و کارشناسان ایرانی مورد بازجویی و محاکمه قرار می گیرد. در طی این محاکمه بویژه اطلاعات مهمی از گوشی حمید نوری و روابط متهم با بسیاری از مقامات قوه قضایی ایران و دستگاه‌های اطلاعاتی بدست می آید. بدین ترتیب، خوشبختانه محکوم شدن حمید نوری و همراه او قوه قضایی و کل رژیم جمهوری اسلامی در دادگاه استکهلم امری حتمی می باشد.
در برابر اهمیت این مهم، کوشش مذبوحانه جمهوری اسلامی با اعلام اجرای عنقریب حکم اعدام احمدرضا جلالی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-سوئدی، استاد دانشگاه، که در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود و نیروهای امنیتی او را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت کرده بودند، اثری نخواهد داشت. یقینا نظام جمهوری اسلامی قصد دارد از اعلام اجرای حکم اعدام دکتر جلالی در روند تعیین حکم دادگاه حمید نوری سوء اثر کند. جبهه ملی اروپا این حرکت مذموم رژیم جمهوری اسلامی را شدیدا محکوم می کند.
پاینده ایران
جبهه ملی ایران-اروپا سامان ششم

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است