بیانیه جبهه ملی ایران-اروپا درباره حمله دولت رییسی به دانشگاه‌ها


هموطنان آزاده،
جمهوری اسلامی در تاریخ ۴۵ ساله خود همواره دانشگاه را رقیب و دشمن خود دیده است. در بدو تاسیس این حکومت آیت الله خمینی رهبر بلامنازع انقلاب ۵۷ درباره دانشگاه می گوید:
۱- خطر دانشگاه از بمب خوشه ای هم بیشتراست،۲ – هرچه فساد در این مملکت پیدا شده از دانشگاه بوده است،۳- ما را خواهی نخواهی دانشگاه می کشاند بدامان آمریکا و شوروی،۴- هرچه متخصص تر بدتر.
این سخنان رهنمودهایی بود برای انقلابیون فرهنگی برهبری آخوند هفت تیرکشی بنام محمد رینگو که با دستگیری‌های استادهای چپ و لیبرال دانشگاه رشت را بست و پس از آن نوبت به دیگر دانشگاه ها نیز رسید. یکسال تمام همه دانشگاه های ایران تعطیل بودند. طرفه اینکه جریان های چپ مانند حزب توده با این سیاست چندان مخالفتی نکردند و آنرا به حساب یک «مرض کودکانه انقلاب» گذاشتند که اصطلاحی از لنین کبیرشان بود.
از این انقلاب فرهنگی به بعد به استثنای دولتهای آقایان بنی صدر و خاتمی دیگر دولت ها هرکدام به تصفیه استادها و دانشجوهای ٬٬ضدانقلابی٬٬ می پرداختند که درواقع دو انگیزه برای این کار داشتند. نخست اجرای سیاست روز و سپس برای “اثبات” اینکه اسلام در ذات خود سیاسی است و قادر به اداره کل جامعه می باشد. به عبارت دیگر، تلاش برای اعمال ایدیولوژی رسمی حکومت جمهوری اسلامی که باوجود فجایع موجود در ظاهر هنوزهم برقرار است. البته شدیدترین این پاکسازی‌ها در زمان احمدی نژاد روی داد. این تصفیه شامل تمام ارگانهای حکومتی نیز می شد که تحت اوامر دولت بود.
در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی نیز دانشگاه ها تحت فشار بودند. ولی نسبت به دوران ٬٬ محبوبترین رییس جمهور منتخب رهبر٬٬ استادهای کمتری از دانشگاه ها اخراج شدند.
چندی پیش اعلام شد که در رتبه بندی دانشگاه های جهان بطرز شگفت آوری نام ۳۶ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌های جهان قرارگرفته اند. اینکه حکام جمهوری اسلامی این امر را چندان مهم تلقی نکردند و مدال افتخار بسینه خود نزدند شگفت آور نیست. زیرا برای آنان همواره اسلامی بودن دانشگاه ها اهمیت داشته است، که نیستند و هیچگاه هم نبوده اند. مذهب برای استا‌دهای لایق، دلسوز و میهن دوست ایرانی یک امر خصوصی است و ربطی به مباحث علمی و پژوهشی آنان ندارد. حال دولت٬٬ یکدست٬٬ رییسی می خواهد استادانی را که از جنبش زن زندگی و آزادی و دانشجویان مبارز خود در برابر حملات وحشیانه به حریم دانشگاه پشتیبانی نموده اند، اخراج نماید و بجای آنان ۱۵۰۰ تن از فارغ التحصیلان رانتی نظام اسلامی استخدام کند. شکی نیست که این حمله سفیهانه و ننگین دولت کنونی نیز مانند حملات گذشته به دانشگاه و دانشگاهیان شکست خواهد خورد.
جبهه ملی ایران- اروپا این پبشداشت رژیم اسلامی حاکم را شدیدا محکوم می کند. آنکه باید پاکسازی بشود خود نظام حاکم است و نه خادمان دانشمند این آب و خاک.
پاینده ایران
جبهه ملی ایران – اروپا

یکشنبه، ۱۲ شهریور ١۴٠٢

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است