بازاریان چه می‌خواهند؟ مرجان اسلامی فر- روزنامه ایران


بعد از دو روز اعتراض بازاریان نسبت به نوسان قیمت ارز و ممنوعیت واردات کالاهایی که آنها فروش دارند، بازار به شرایط عادی بازگشت. بازاریان به واحدهای خود رفتند تا ببینند وعده‌هایی که داده شد چه زمانی محقق می‌شود. در این روزها که صدای اعتراض بازاریان بلند شده بود، رؤسای اتحادیه‌ها دو نشست با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند. جلساتی که وزیر صنعت مشکلات را شنید و قول همکاری داد.

محمد شریعتمداری به رؤسای اتحادیه‌ها اعلام کرد که قیمت ارز دیگر نوسان نخواهد داشت و از همه مهمتر لیست چهارمی که دولت از آن رونمایی کرد و مربوط به کالاهای ممنوعه است، «وحی منزل» نیست و می‌توان این لیست را بازنگری کرد. بدین جهت بازاریان به خاطر خبر ممنوعیت نباید دست از کار بکشند.

ساعت ۱۱ ظهر روز گذشته (چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷) رؤسای اتحادیه‌ها به بازار رفتند تا هم صنفی‌های خود را قانع به روشن کردن چراغ هایشان کنند و به آنها بگویند پایین کشیدن کرکره‌ها چاره ساز نیست. چرا که برخی‌ها از این فرصت برای محقق شدن خواسته‌های خود استفاده می‌کنند. نمونه بارز آن هم تهدید بازاریان به بستن مغازه بود که از دو روز پیش دامنگیر واحدهای صنفی شد. این اختلال پای نیروی انتظامی را هم به بازار کشاند تا برخی سودجویان نتوانند به اهداف خود برسند.

آنگونه که به نظر می‌رسد از روز شنبه دیگر خبری از مأموران نیروی انتظامی نخواهد بود چرا که واحدهای صنفی مصمم به باز کردن مغازه‌های خود هستند.رؤسای اصناف آن موضوعاتی را که با وزیر صنعت، معدن و تجارت به نتیجه رسیده بودند به بازاریان منتقل کردند و گفتند مشکلات برطرف می‌شود.وعده اتاق اصناف به بازاریان درباره حل مشکلاتی است که برخی از آنها ریشه چندین ساله دارد.

بازاریان چه می‌خواستند؟

بازاریان این روزها به ۴ دلیل بسته بودن مغازه‌هایشان را ترجیح دادند.

اول آن‌که نوسان نرخ ارز، امان آنها را بریده است. هر روز یک قیمت جدید برای دلار رقم می‌خورد و این مهم نگرانی‌های بازاریان را در خرید کالاهای جدید چند برابر می‌کرد. بازاریان نمی‌توانستند به مردم بگویند اجناس خود را نمی‌فروشیم اما جهش قیمت ارز باعث شد تا واحدهای صنفی دست به عصا شوند و فروش خود را متوقف کنند. گروهی دیگر از بازاریان، لیست کالاهایی که واردات آنها ممنوع شده است را دلیل اعتراض‌ها می‌دانستند. خیلی از بازاریان کالاهایی را به فروش می‌رسانند که این هفته از سوی دولت وارداتشان ممنوع اعلام شده است.

نکته دیگر بحث خرید کالا از قاچاقچیان است. گویا برخی از واحدهای صنفی که تعدادشان هم کم نیست برای آن‌که بتوانند اجناس ارزان‌تری خریداری کنند و توان پرداخت اجاره‌های میلیونی مغازه هایشان در بازار را داشته باشند، سراغ قاچاقچیان رفتند. حال که دولت به دنبال ساماندهی بازار است عدم ارائه برگ سبز و نداشتن برگه خرید قانونی باعث شد تا آنها هم به صف معترضان بپیوندند. البته رؤسای صنف هم با چنین امری مخالف هستند اما این اتفاقی است که در بازار رخ داده است. حوزه‌های پارچه، پوشاک و بدلیجات بیشترین سهم را در موضوع قاچاق داشتند.

موضوع دیگری که باعث شد، بازار بسته بماند و دیروز با پا درمیانی رؤسای اتحادیه باز شود، حضور افرادی بود که نمی‌خواستند مغازه‌ها باز باشد تا از این طریق به دولت فشار بیشتری وارد کنند. این افراد کاری به درخواست بازاریان نداشتند و هدف آنها اغتشاش بود. حتی اگر بازاری به خواسته آنها تن نمی‌داد، مغازه او را به آتش می‌کشیدند یا به آن خسارت وارد می‌کردند. البته با حضور نیروی انتظامی دیگر خبری از این افراد نیست.

به هرترتیب اکثر بازاریان مخصوصا آنهایی که اجاره پرداخت می‌کنند روز گذشته ۳ الی ۴ ساعت با هم همفکری می‌کردند که چه تصمیمی بگیرند و در نهایت خیلی از آنها کرکره مغازه هایشان را بالا بردند.

کدام بازارها بسته بود؟
حمال چال، سلطانی و بازارسرای طلا و جواهر از مهم‌ترین بازارهایی بودند که تعطیل بودند و به گفته فعالان بازار، موضوع بسته شدن بازار از همین سه بازار شروع شد. بازاری که در آنها اکثر واحدهای صنفی چون پارچه، بدلیجات و… حضور دارند.شاید به جرأت بتوان گفت که روز گذشته به غیر از بخش‌هایی که از آنها صحبت شد، ۸۰ درصد مابقی مغازه‌های خود را باز کردند. اما از روز شنبه دیگر مغازه‌ای بسته نخواهد ماند.

همت شکری از اعضای اتاق اصناف در گفت و گو با «ایران» خبر باز شدن مغازه‌ها را داد و گفت:بازار بزرگ تهران به آرامش خود رسید و قطعاً این آرامش به بازار سایر شهرها هم خواهد رسید. یکی از دلایلی که باعث شد بازاریان به حجره‌ها و مغازه‌های خود برگردند، گفت‌و‌گوی رؤسای اصناف با واحدهای صنفی بود و به آنها اطمینان داده شد که مشکلات با فوریت حل خواهد شد.

لیست ممنوعیت ها وحی منزل نیست
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران که این روزها به وزارت صنعت می‌رود تا مشکلات صنفش را مطرح کند، به «ایران» گفت: رؤسای واحدهای صنفی دو جلسه با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتند و همه در آن جلسه خواسته‌های صنف خود را مطرح کردند. خوشبختانه وزیر قول‌هایی به ما داد که امیدواریم با سرعت عملیاتی شود. در مورد کالاهای ممنوعه که به تازگی اعلام شده با صراحت گفتند، لیست کالاها وحی منزل نیست که نتوان آن را اصلاح کرد. اگر واحدهای صنفی با این ممنوعیت دچار چالش بسیار جدی می‌شوند ما حاضریم لیست آن کالاها را از کالاهای ممنوعه خارج کنیم و در این باره همکاری‌های لازم را داریم.

محمد ولی اظهار داشت: نکته دیگر آنکه در زمینه ترخیص کالاهایی که در گمرک مانده است وعده همکاری دادند که با سرعت تخلیه شود. تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولیدی هم نکته دیگری بود که وزیر صنعت قول به اصلاح آن داد. گفتند این خواسته‌ها زمانی محقق می‌شود که چراغ بازار روشن شود. از این‌رو ما هم این گفته‌ها را به بازاریان منتقل کردیم و آنها روز گذشته کرکره‌ها را بالا کشیدند.

وی ادامه داد: حدود ۱۳ تا ۱۴ صنف در حوزه‌های پوشاک، کفش، بدلیجات، طلا و… این روزها بسته بودند و اکنون با وعده‌هایی که به آنها داده شد چراغ خود را روشن کردند. لذا از دولت می‌خواهیم چالش‌هایی را که عنوان کردیم رسیدگی کنند بخصوص مشکلات مالیاتی واحدهای صنفی که اهمیت بسزایی دارد.

وی گفت: بازار با رکود شدیدی همراه است. رکودی که واحدهای صنفی را زمین گیر کرده است. برای برون رفت از این معضل ثبات قیمت‌ها چاره ساز است. دولت با برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند مشکلات را برطرف کند و اجازه ندهد بازاریان از کسب و کار خود فاصله بگیرند. مشکلات پیش آمده باید اساسی درست شود ما به‌دنبال مسکن نیستیم. وی تأکید کرد: از روز شنبه بازاریان مغازه‌های خود را باز می‌کنند و دیگر خللی در این حوزه به وجود نمی‌آید و مردم می‌توانند خریدهای خود را آغاز کنند.

گفت‌و‌گو با بازاریان هم با گفته مسئولان اصناف تضاد نداشت و آنها هم از باز بودن مغازه هایشان برای ما گفتند اما خواسته آنها اصلاح شرایط موجود و ثبات نرخ ارز بود.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است