اعضای کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) ضمن اعتراض به تداوم اجرای احکام اعدام، اعدام غلامرضا خسروی را به شدت محکوم نموده و خواهان رسیدگی به تخلفات این پرونده شده اند …


legamاعدام غلام رضا خسروی سوادجانی در بامداد ۱۱خرداد ۱۳۹۳ در زندان رجائی شهر موجب اعتراض و نگرانی بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران و جهان شده است.

غلامرضا خسروی در تاریخ ۵/۱۲/۸۶ در استان کرمان بازداشت و به اتهام جاسوسی در دادگاه رفسنجان محاکمه و به ۳ سال حبس تعزیری و ۳ سال حبس تعلیقی محکوم شد. با اعتراض دادستان رفسنجان نسبت به قسمت تعلیق شده ی مجازات، با استناد به سابقه ی حبس سالهای ۶۰ الی ۶۵ متهم، دادگاه تجدیدنظر سه سال حبس تعلیقی وی را به تعزیری تبدیل نمود. درفاصله ی زمانیکه پرونده در دادگاه تجدیدنظر مورد رسیدگی قرار می گرفت، دادیار ویژه ی امنیت تهران (علی اکبرحید‌ری فرد) که فاقد سمت قانونی در این پرونده بود، احاله ی پرونده را از دیوانعالی کشور تقاضا نمود. این در حالی بود که قانوناً احاله در مرحله ی شروع هر پرونده امکان پذیر است، اما پرونده ی خسروی در مرحله ی تجدیدنظر و مراحل پایانی آن قرار داشت. با این روش غیرقانونی، پرونده به تهران احاله شد و خسروی با اتهام جدید محاربه (ماده ی ۱۸۶ قانون مجازات اسلامی سابق) روبرو گردید وبا صدور کیفرخواست، پرونده به شعبه ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران ارجاع و خسروی به اتهام محاربه محاکمه شد.

علاوه بر تخلفات صورت گرفته در رسیدگی به این پرونده، با استناد به قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ نیز، این اعدام دارای ابهام و ایرادات قانونی جدی است.

حکم اعدام صادره به استناد ماده ۱۸۶ قانون سابق بوده که به صورت کلی هوادار گروهها را نیز مشمول حکم محاربه میدانست، اما در قانون جدید صرفا افرادی که دست به سلاح می برند محارب به شمار میآیند ومشمول احکام اعدام می گردند.

بنابراین با توجه به خفیف بودن قانون جدید درمورد غلامرضا خسروی به نسبت قانون سابق و مطابق بند ب ماده ۱۰ قانون لاحق، قاضی اجرای احکام موظف بوده است پیش از اجرای حکم اعدام، این تغییر را لحاظ کرده و پرونده را جهت بررسی مجدد و اعمال تخفیف به دادگاه صادر کننده حکم ارسال دارد که متأسفانه مقام مسئول نه تنها به وظیفه ی قانونی خود عمل نکرده بلکه با تعجیل در اجرای این حکم راه را برای پیگیری خانواده و وکلا نیز مسدود نموده است.

با توجه به موارد فوق، که نشان ازغیرقانونی بودن اجرای حکم اعدام غلامرضا خسروی دارد، ما اعضای کارزار لغو گام به گام اعدام (لگام) ضمن اعتراض به تداوم اجرای احکام اعدام، اعدام غلامرضا خسروی را به شدت محکوم نموده و خواهان رسیدگی به تخلفات و جرائم مقامات قضائی مسئول در این پرونده نیز هستیم.

بابک احمدی، سیمین بهبهانی، جعفر پناهی، علیرضا جباری، فریبرز رئیس دانا، نسرین ستوده، اصغر فرهادی، نرگس محمدی، فریده مرادخانی، اسماعیل مفتی زاده، محمد ملکی، محمد نوری زاد.

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است