اشتون، به دنبال نظر اصولگرایان هم هست ; داوود هرمیداس باوند


گفت‌و‌گو با نمایندگان نگرش‌های مختلف در ایران در دستور کار خانم اشتون بوده است و این نشان دهنده این است که غرب نسبت به نظرات اصولگرایان بی‌تفاوت نیست،

سفر کاترین اشتون به تهران دو منظوره است؛ او هم به عنوان نماینده سیاسی اتحادیه اروپا با هیاتی اقتصادی به ایران سفر کرده است و این سفر بیشتر ناظر به تعاملات بین اتحادیه اروپا و ایران است که در عرصه‌های مختلف این تعاملات صورت می‌گیرد. در موازات آن هم ما مذاکرات ایران و ۱+۵ را طی این مدت داشته‌ایم و این مذاکرات کماکان در جریان است و دور جدید این مذاکرات در پیش است که او به عنوان نماینده ۱+۵ نیز با مقامات ما دیدار کرد. نفس خود این مسافرت و گفت و گو و مذاکره حاکی از فضای مساعدی است که به وجود آمده است و این سفر موجب تقویت این فضای مثبت می‌شود. در واقع اشتون و هیات همراه او سفر را در راستای پیشبرد تعاملاتی داشته‌اند که اتحادیه اروپا در عرصه‌های مختلف می‌خواهد با ایران داشته باشد. برای مثال ایران همکاری مشترک دارد در موضوع نفتی در دریای شمال و بریتیش پترولیوم مدعی بوده که به دلیل تحریم‌ها موفق به بهره‌برداری از پروژه نشده است و خواهان این است که تحریم‌ها حداقل در این زمینه تعلیق بشود تا بتواند پروژه را ادامه دهد. در موارد دیگر مانند داد و ستد‌های تجاری نیز اروپایی‌ها مایلند تا با ایران تعامل داشته باشند. آمدن این هیات انگیزه اتحادیه اروپا برای ایجاد فضایی مساعد جهت ارتباطات و تعاملات را نشان می‌دهد. از سوی دیگر این حضور نشان از این است که مذاکرات به نتایج مثبتی منتهی می شود و از همین لحاظ می تواند مخالفان مذاکرات و تندروها را ضعیف کرده و مجبور به عقب نشینی بکند. در واقع هر گام مثبتی که برداشته بشود مواضع تندروهای داخلی را کمرنگ می‌کند و بر عکس آن نیز صادق است و اگر مذاکرات در هر قدم موفقیت آمیز نباشد فضا را برای موضع گیری به مخالفین توافقات می دهد. در این بین می بینیم که خانم اشتون در کنار مقامات رسمی ایران با آقای جلیلی، که پیش از روی کار آمدن دولت جدید با ایشان مذاکره می کرده نیز دیدار داشته است. دلیل این دیدار می‌تواند قصد اشتون برای دریافت نظر و موضع اصولگرایان در فضای جدید باشد.

گفت‌و‌گو با نمایندگان نگرش‌های مختلف در ایران در دستور کار خانم اشتون بوده است و این نشان دهنده این است که غرب نسبت به نظرات اصولگرایان بی‌تفاوت نیست، البته اصولگرایان وحدت نظر ندارند، بنابراین اشتون با آقای لاریجانی که نظری بینابین دارد و نیز با آقای جلیلی که نماینده نگرش اصولگرایان تندرو در رابطه با پرونده انرژی هسته‌ای‌ست گفت‌وگو کرده است. این دریافت نظرات گروه‌های مختلف در ارزیابی نهایی غرب بی تاثیر نخواهد بود. درگیری اصلی دولت در این برهه نزدیک به عید نوروز اما مسئله اقتصادی است و مسئله اقتصادی ایران نیز با بحث تحریم ها گره خورده است. دولت وارث وضعیتی است که از لحاظ اقتصادی و بیکاری و تورم و نابسامانی به هیچ عنوان وضعیتی مطلوب نبوده است. دولت تمرکز خود را بر روی سیاست خارجی و مسئله پرونده هسته‌ای و جذب سرمایه خارجی به اشکال مختلف گذاشته است و آمدن این هیات به ایران دال بر پاسخ به آقای روحانی برای رسیدن به توافقات اقتصادی و مالی و تجاری بوده است.

منبع: قانون

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است