بحران جدی در افغانستان، فراخوان هرات برای دفاع در برابر طالبان


امیرمحمد ‎اسماعیل‌خان که این روزها با فراخوان مردم ‎هرات برای دفاع از شهر در صدر اخبار ‎افغانستان قرار گرفته طی سخنانی به مردم اطمینان می‌دهد که تا آخرین توان در مقابل ‎طالبان مقاومت خواهد شد و آنها از نزدیکی هرات پس رانده می‌شوند.
ایران‌تایمز
طالبان حلقه‌ی محاصره سه شهر عمده افغانستان را تنگ‌تر کرد
در شهر هرات در نزدیکی مرز ایران، درگیری‌ها شدت یافته است. نبرد میان طالبان و نیروهای دولتی در اطراف سه شهر بزرگ در جنوب و غرب افغانستان شدت گرفته است.
جنگجویان طالبان وارد بخش‌هایی از هرات، لشکرگاه، و قندهار شده‌اند.
در همین حال حملات راکتی به فرودگاه قندهار جنوب افغانستان تمام پروازهای این فرودگاه را لغو کرد.
این حملات در حالی رخ داده که طالبان حملات همه‌جانبه خود به سراسر کشور را ادامه می‌دهد. مسعود پشتون، رئیس فرودگاه قندهار به خبرگزاری فرانسه گفته که… کار تعمیر باند در حال انجام است و انتظار می‌رود پروازها بعد از ظهر روز یکشنبه از سر گرفته شود.
از زمان اعلام خروج همه نیروهای خارجی تا ماه سپتامبر از افغانستان، نیروهای طالبان در مناطق روستایی به‌سرعت پیشروی کرده‌اند.
اما بنابر این گزارش، سرنوشت سه شهر عمده‌ای که اکنون نبرد بر سر تصرف آن‌ها جریان دارد، حیاتی خواهد بود. روشن نیست نیروهای دولت چه مدت بتوانند در برابر حملات طالبان تاب بیاورند. در عین حال، بیم از وقوع بحران انسانی در افغانستان بالا گرفته است.
هرات
محمدعلی بهمنی‌قاجار
پژوهشگر حوزه‌ی افغانستان
آریانای باستان و کهن یا ولایت هرات دروازه ایران به سمت شبه قاره هند و آسیای مرکزی است. از هنگام جدایی هرات از ایران، این سرزمین همیشه شاهد ایران‌ستیزی و ایران‌زدایی بوده است. این روند در ۲۰ سال گذشته نیز وجود داشته و دولت‌های کرزی و غنی تلاش کردند تا جمعیت‌های غیربومی و غیرفارسی‌زبان را به هرات کوچانده و فرهنگ کهن و باستانی هرات را دگرگون نمایند. با این وجود هرات هم چنان هویت باستانی خود را حفظ کرده است.
گفته می شود شورای دارالفتای طالبان در کویته، هرات را بلد مباح و مستباح اعلام کرده. این یعنی احتمال تصفیه‌های گسترده در هرات می‌رود. هیچ بعید نیست که در صورت اشغال هرات به وسیله طالبان، دگرگونی‌های جمعیتی گسترده‌ای در این سرزمین رخ دهد و در نتیجه هرات از یک سرزمین ایرانی نشان و امتداد فرهنگی و مدنی ایران به پایگاهی برای ایران‌ستیزی تبدیل شود.
ایران باید نسبت به چنین رخداد مهمی در بیخ گوش خود و در مرز خود حساس باشد. چنین بی‌عملی و بی‌توجهی هیچ گونه توجیهی ندارد. ساده‌لوحی و خوش‌بینی نسبت به طالبان و عدم درک ابعاد گسترده قدرت‌گیری طالبان در کنار مرزهای ایران و به ویژه در هرات حیرت‌آور است. هرات امتداد حیات فرهنگی و مدنی ما و دروازه جغرافیایی ما به سمت شبه‌قاره هند و آسیای مرکزی و حتی چین است. امروز باید به یاری مردم هرات و سپه‌سالار پیر و مجاهد دلیر، کهنه سربازی به نام امیر اسماعیل خان رفت که فردا دیر است!
توئیت نسرین صفریان:
هرات در حال سقوط است! هزاران جنگجوی طالبان پشتون از شمال پاکستان و روستاهای افغانستان در اطراف استان هرات هجوم آورده‌اند و شهر زیبای تاریخی پارسی زبانان را در محاصره قرار دادند اگر حکومت ایران علاقه برای کمک به همزبانانش ندارد، من از ملت ایران می خواهم که به ما دست یاری بدهند.
طوفان توییتری؛ قیام هرات
کاربران افغانستانی سه‌شنبه ۱۲مرداد، به هدف حمایت از نیروهای امنیتی افغان و مقاومت مردمی علیه طالبان طوفان توییتری را با هشتگ «قیام هرات» راه‌اندازی کردند و در حال حاضر هشتگ قیام هرات به ترند اول افغانستان در توییتر مبدل شده است.
نجیب‌الله احدی، یکی از کاربران، تصویری از کشته شدن یک کودک را که در درگیری هرات کشته شد به اشتراک گذاشته و نوشت: «طالبان مسئول این جنایات در ولایتهای هرات، هلمند، قندهار و جوزجان هستند. کودکان، زنان و مردان ما بی گناه کشته می‌شوند. چرا جامعه بین‌المللی و مدافعان حقوق‌بشر سکوت کرده‌اند؟»
شعیب تیموری، کاربر دیگر نوشت: «هرات مقاومت خواهد کرد. فریادهای الله اکبر شب گذشته در هرات شهادت نفرت از تروریست‌های طالبان بود.»
نازیلا جمشیدی، کاربر دیگر تصویری رفتن دختران به مکتب (مدرسه) را به اشتراک گذاشته و نوشت: «مردان هراتی جان خود را فدا می‌کنند تا درهای مدارس به روی کودکان ما باز بماند.»
از سوی دیگر، شماری از زنان هرات برای تهیه غذا برای سربازان و مقاومت مردمی در خط اول نبرد اقدام کرده و گفته‌اند که آنها آشپزخانه‌ها را سنگر ساخته‌اند.
زنان افغانستان آتش‌بس فوری، صلح عادلانه و ضامن حقوق همگان را می‌خواهند

تنها مطالب و مقالاتی که با نام جبهه ملی ايران - ارو‌پا درج ميشود، نظرات گردانندگان سايت ميباشد
بازنشر مقالات با ذكر مأخذ آزاد است